China again


Advertisement
China's flag
Asia » China
January 20th 2011
Published: January 22nd 2011
Edit Blog Post

Bīngmǎ yǒngBīngmǎ yǒngBīngmǎ yǒng

Het lijkt op de houding :'Bring it on', maar alle mannetjes hadden een wapen en dit is een boogschutter.
Qindao

Na aangekomen te zijn op de terminal gevraagd bij infodingetje hoe naar het park te komen waar hostel in lag. Ze spraken geen Engels en er werd een vrouwtje geroepen, zij wist ook niet hoe je er moest komen. Gevraagd hoe bij het treinstation te komen want wist vanaf daar de bussen die ik kon nemen.
Daar eenmaal aangekomen, wat een mensenmassa en geen echte busterminal, was immers in China. Overal bushaltes, maar zag nergens het busnummer wat ik moest hebben.
Werd rond het treinstation constant lastig gevallen door hotel-proppers, taxichauffers en mensen die een driewielerig voertuigje hadden en hiermee mensen rondreden. Ben toen naar de zee gelopen, lag vrij dichtbij en ben even in het zonnetje gaan zitten.

Ben toen op een hoekje gaan staan en ben een beetje bussen gaan spotten, zodat ik wist waar de bus die ik moest hebben vandaan kwam en zou daardoor wel een bushalte vinden. Even later bushalte gevonden en aan iemand gevraagd of deze bus naar een bepaalde plaats zou gaan. Nee andere kant op...
Bushalte naar de andere kant gevonden een straatje verder en aan buschauffeuse gevraagd of ze mij wilde zeggen waar ik uit moest stappen.
Ze zei
Xi'anXi'anXi'an

Fikkie stoken!
de derde halte en bij de derde halte kwam ze me ook nog eens vertellen dat ik eruit moest, ze stond helemaal op. Cool!

Hostel lag op een heuvel in een park en was een oude sterrenwacht. Mooie plek, leuk uitzicht over de stad.
Ben een beetje door het oude gedeelte gelopen. Qindao is bezet geweest door Duitsers en veel Duitse architectuur daardoor. Vond het wel leuk om te zien, maar ook weer niet zo bijzonder en als ik Duitse architectuur wilde zien hoefde ik dat niet per sé in China te doen.
Dus besloten te vragen wat het zou kosten om een ticket te boeken en bij een acceptabel bedrag, hen een ticket te laten boeken voor de volgende dag.

Was al gewaarschuwd door iemand die ik in Busan had ontmoet en in China woonde, dat een week voor en een week na Chinees nieuwjaar het ongeveer onmogelijk was om te reizen/ tickets te krijgen.
In hostel waarschuwde het vrouwtje mij dat het erg druk was en dat het misschien niet zou lukken, ok probeer het maar. Haar een aantal treinnummers gegeven en de klasses, ze zou het doorgeven en de volgende dag zou iemand me wakker maken en vertellen hoe en wat.
Na wakker geworden te zijn en gekeken hoe laat het was, hmmm.
Naar beneden/receptie gelopen en gevraagd, hoe en wat.
Ze had gebeld en er waren geen tickets meer verkrijgbaar, alleen de volgende dag 's ochtends vroeg en de duurste klasse.
Er waren alleen nog maar staanplaatsen, dat was zeker.
En zij vertelde me dat mensen steeds vroeger gingen reizen i.v.m. met drukte in die andere weken.

Ze vroeg of ze voor me moest boeken of dat ik het zelf wilde proberen.
Ze vertelde me toen wel dat ik ongeveer nu weg zou moeten gaan.
Ok, tas ingepakt en gaan...

Aangekomen op station, wat een drukte/chaos en mensenmassa.
Rij waar ik in stond ging nog vrij snel en een kaartje kopen ging ook wel vrij soepel. 20 min. voor vertrek een kaartje gefixed naar Xi'an.
22 uur staan/hangen in de trein, fijn vooruitzicht...

Had tot deze actie besloten, omdat ik ten eerste Qindao niet zo interessant vond en ten tweede in ieder geval op weg was naar het zuid-westen. En als ik dan ergens 'vast' zou komen te zitten, het niet zo heel ver meer zou zijn naar zuid-oost Azië.
Dus opties vergroten en daaraan gerelateerd prijzen naar beneden.


Treinreisje naar Xi'an

Omdat ik zo laat aankwam, 10 min. voor vertrek, kon ik zo doorlopen. De trein was inmiddels al afgeladen en werd even gereorganiseerd met bagage e.d.
Bij de eerste stop best wat mensen eruit, maar nog meer mensen erin.

Gevraagd aan wagonvrouwtje of er ergens een restauratiewagonnetje was, zodat ik daar een beetje kon chillen en in ieder geval zitten. Zij maakte me duidelijk dat het om drie uur zou zijn.
Rond een uur of drie zij mij roepen en zeggen dat ik eruit moest, bleek dat ze me totaal verkeerd had begrepen en blijkbaar dacht ze dat ik bij een station wat op food leek, moest zijn.
Nee kaartje laten zien en nog een keer geprobeerd en toen werd duidelijk waar de restauratiewagon was. Even later geprobeerd te vragen of er misschien nog een slaapplaats beschikbaar was, maar kon het niet duidelijk maken.
Er naar toe en daar gevraagd of ik iets kon eten. Maar het eten werd geserveerd vanaf 6 uur. Dan maar iets drinken en wachten, kon nu tenminste wel zitten.
Om kwart over vijf werd er aan me gevraagd wat ik wilde eten, kon kaart uiteraard niet lezen en zomaar iets uitgekozen.
Nog wat gedronken, zodat ik zo lang mogelijk kon blijven zitten. Op een gegeven moment toen het erg druk werd, werd ik verzocht om te verhuizen naar een andere tafel, had hier niet zoveel zin in en ging weer terug naar wagon.
Bij vrouwtje wat met karretje langs kwam, echt te gek hoe zij door die mensenmassa manoevreerde (ze riep continu iets en pompte gewoon door, totdat ze werd aangehouden en iemand iets wilde kopen), iets gekocht voor 's avonds en zij druk gebaren en iets zeggen. Bij haar had ik ook gevraagd hoe laat er iets te eten was in restowagen en wat te drinken gekocht. Ik begreep dat ik haar moest volgen, maar begreep niet waarom en stond daar maar 'waarom'-gebarend.
Kerel die er in de buurt stond zei dat ik haar moest volgen omdat ze een zitplaats had, echt supertof.
Achter haar aangelopen door vijf wagonnetjes en ze wees naar een plaats. Echt geniaal, kon in ieder geval zitten en gratis m'n kaartje geupgrade.
Bij de eerst volgende stop buiten de trein een sprintje getrokken naar wagon waar mijn tas nog was, die opgehaald en vervolgens door mensenmassa terug naar zitplaats.
Toen ze later weer langskwam haar nogmaals bedankt.

Hoe verder de reis vorderde hoe meer mensen er uitstapten en op een gegeven moment een rij van drie plaatsen voor mezelf en heb toen alles bij elkaar nog wel slaapjes kunnen doen van ongeveer drie uur.
Heb tijdens die zitplaatsreis enorme gesprekken gehad met wat Chinezen. Drie studenten en een kerel. Hij vroeg in eerste instantie waar ik vandaan kwam en die studenten haakten in. De communicatie was lastig maar vond het wel heel leuk.

Even een kleine situatieschets en uitleg:

De zitplaatsen zijn 3 mensen naast elkaar en aan de andere kant van het gangpad 2 mensen. Dus je hebt een compartiment van 6 en 4. De goedkoopste zitplaatsen zijn die van 6 en iets duurder van 4.
In het dus smalle gangpad staan/hangen/zitten, sommige op mini-klapstoelen/liggen er mensen. Tussen de wagons in heb je een ruimtetje van elke wagon en het verbindingsstuk, hier staan/hangen/zitten ook mensen.
Er is per wagon een wc'tje, een warm/kokend-waterapparaat, een wasbakje (2) en een hokje waar de wagonbeambte in kan zitten.
Het wc'tje, warmwaterapparaat en hokje zijn aan de ene kant van de wagon en het wasbakje is aan de andere kant.
In de tussenruimte is het toegestaan te roken, het is immers China en heel veel Chinezen roken echt héél erg veel.
Maar omdat het zo druk is kunnen de deuren van de tussenruimtes niet dicht, dus overal is het rokerig. Ik kan heus wel tegen een beetje rook, maar vond dit wel een beetje naar.
Bijna iedereen heeft bagage, dus overal bagage.
En er is continu wel iemand aan het lopen, danwel naar de wc, het warme water of naar de tussenruimte, hierdoor is er in de trein ook veel beweging.


Xi'an

Hoefde hier niet per sé heen, omdat het heel erg toeristisch is, maar het was een handige stop. Anders zou naar Chengdu 44 uur zijn, standing ticket en was achteraf erg blij dat ik toch hier geweest ben en niet alleen voor de handige stop.

Was er nu toch en de volgende dag naar Bīngmǎ yǒng oftewel Terracotta warriors. Er zijn heel veel tours ernaartoe, maar wilde dat niet (mede vanwege de prijs) en gevraagd hoe er te komen in hostel.
Toen ik aankwam op het treinstation werd ik al constant lastig gevallen door verkopers van tours, maar toen ik éénmaal echt ernaartoe ging werd ik alleen maar lastig gevallen. Ook in een bepaalde buurt met veel restaurantjes, markt en souverniersverkopers trouwens. Dit was waarschijnlijk één van de redenen waarom ik niet de behoefte had om naar Xi'an te gaan.
Heel de tijd argumenten waar ik niets mee te maken heb, vragen waar zij niets mee te maken hebben en ze proberen je natuurlijk heel de tijd bang te maken met foute info. Zoals 'but I have no business', 'what can you afford?', het is erg ver, er gaan geen bussen vanaf hier. Er gaan geen bussen meer terug, het duurt erg lang, taxi terug is erg duur.
Ook daar aangekomen, wat een toeristisch complex! Naar de ingang toe overal souvenierwinkels en -kraampjes, restaurants, mensen die iets verkopen, theehuizen, koffiehuizen, fopbeelden zonder hoofd waar je in kunt staan en een foto laten maken en gidsen, de één na de andere.
En die gidsen:' je weet het niet, zelfs Chinezen nemen een guide, het duurt lang, 'but I have no business', 'what price would you like to pay?' 
Nee, nee ik ga het zelf wel doen!

Maar zéér indrukwekkend, echt bizar, mede gezien de tijd waarin het gemaakt werd. Dus wel blij dat ik het gezien heb.

Ook op de terugweg weer heel de tijd lastig gevallen door mensen die je iets proberen te verkopen, zelfs terwijl je al in de bus zit. En ook de bus waarmee ik terugging, wist niet helemaal zeker of ik dit wel een officiële bus was, want werd bij aankomst op busvertrekplaats een bus ingepropt, na nog net uitgebracht te kunnen hebben 'Xi'an?'.
Hij stopte ook op plaatsen en het busvrouwtje ging dan buiten staan roepen en mensen lokken net zolang tot de bus vol zat.
Hoefde niet meer te betalen dan de normale bus, dus vond het wel prima.

Volgende dag Engelsman uit hostel ontmoet en met hem een treinkaartje gefixed, standing ticket naar Chengdu, bij een superklein ticketoffice vlakbij hostel. Hij moest er ook één hebben naar Beijing.
Ze sprak echt goed engels dus dat ging vrij soepel. Dit was beter dan het station waar je enorme rijen hebt. Hapje gegeten, terug in hostel wat info verzameld en op een gegeven moment een paar dronken Chinezen nodigden me uit om te komen drinken. Het was wel erg grappig, maar zij bleven heel de tijd hetzelfde herhalen en bij elk dingetje proosten en ad fundum. Wat later op de avond wat andere mensen erbij en op een gegeven moment uitgenodigd om iets te gaan eten. Mannetjes waren nu echt dronken en even later, iedereen weg... . Dacht in eerste instantie dat eentje eruit werd gezet, want hij werd door 2 mensen van het hostel begeleid.
Gevraagd aan het personeel en blijkbaar was er één gevallen, gat in z'n hoofd en naar het ziekenhuis, hmmm.

Het hostel was sowieso mooi, nieuw maar wel in oude stijl en vrij groot. De bar had ook een echte barfunctie, dus allerlei Chinezen die niet in het hostel verbleven en daar kwamen drinken.

Een dag wilde ik naar een tempel vrij ver buiten Xi'an en er zouden gratis bussen gaan vanaf een bepaalde toeristiche plaats. Bus niet kunnen vinden en na een bepaalde tijd gingen ze niet meer. Had als 'backup' een andere tempel met een bijzondere pagoda omdat het in de buurt lag en wat me werd aangeraden door kerel uit de trein. Wederom in die buurt een enorm toeristisch complex. Superveel nieuwe dingen, restaurants, hotels, allerlei toeristische dingen. Nieuwe grote pleinen, soort van parken, rond de oude dingen. Een hele
Xi'anXi'anXi'an

Wel cool, een nieuw gebouw maar oude stijl details
wijk hadden ze er van gemaakt. Maar pagoda was wel aardig, niet in tempelcomplex gegaan, want je moest uiteraard entree betalen en moet eerlijk toegeven dat ik er nu wel genoeg had gezien. Bewaar de tempelbezoeken maar voor andere landen en stijlen. Een beetje rondgelopen en hapje gegeten. 's Avonds weer er naartoe omdat er een fonteinshow was, had in hostel gevraagd of het wel door zou gaan aangezien het vroor en 's avonds al helemaal, maar het ging door.
Ze beweren dat dit het grootste fonteingebeuren is in de wereld. Was wel leuk om te zien.

Volgende dag wilde ik de stadsmuur op die een mooi uitzicht over de stad zou geven, maar het was vrij koud en had nog maar 2 uur de tijd, ivm met de trein. Besloten in hostel te blijven chillen en info over Chengdu te verzamelen.

Al met al is Xi'an een mooie stad, levendig, veel oud, nieuwe gebouwen maar wel met oude stijl details en veel toeristische dingetjes. Ooit de hoofdstad van China.


Treinreis naar Chengdu

Deze trein was nog drukker dan de eerdere. En waar in de eerdere trein nog regelmatig werd geveegd, schoongemaakt en rondgelopen met een vuilniszak om afval op te halen, was dat in deze onbegonnen werk. Dus overal lag rotzooi. Wel gespot dat deze wagon achter restowagen zat. Na een uurtje of drie hangen naar resto, hapje gegeten en toen het weer superdruk werd, werd ik verzocht ergens anders plaats te nemen, gedaan zodat ik zolang mogelijk kon blijven zitten.
Maar bijna niemand bestelde iets, vond dit nogal vreemd en besloot een biertje te kopen en te kijken. Na een tijdje kwam het restauratievrouwtje langs en iedereen gaf 30 yuan. Ik moest ook betalen en vroeg waarom en zei dat ik had gegeten en bier aan het drinken was. Ze zei dan moet je weg, ok. Maar ging natuurlijk wel eerst rustig m'n drankje opdrinken. Begreep nu ook de eerste keer, ze verkocht gewoon zitplaatsen.

Aan de andere kant van het wagonnetje was het opvallend rustig en wist inmiddels ook dat restowagen een splitsing is tussen zitplaatswagons en slaapplaatswagons.
Plaatsje gespot tussen de restowagon en slaapplaatswagons en daar was helemaal niemand, begreep niet dat niet meer mensen daar gingen hangen. Besloten mijn tas te halen en daar te verblijven, kon nu wel zitten, op de grond weliswaar maar beter dan staan. Tas gedropt en verder gelopen om een wagonbediende te vinden, want wilde vragen of er nog een bedje was. Na twee wagons doorgelopen te hebben en een aantal onbezette bedden gespot te hebben, iemand gevonden. Geen Engels, maar ik moest haar volgen, zij aan een aantal mensen gevraagd of ze Engels spraken. Bij het tweede wagonnetje haar collega , een klein beetje Engels. Gevraagd maar lastig en moest even wachten. Even later kwam ze terug met iemand die Engels sprak. Verhaal verteld dat ik een aantal vrije bedden had gezien en of er de mogelijkheid bestond dat ik een bed zou kunnen krijgen. Maar er kwam een stop aan dus het vrouwtje weg. Hij nog uitleggen dat er op elke stop ook nog mensen in zouden kunnen stappen, begreep dit uiteraard ook wel, maar wilde gewoon weten of er misschien mensen niet waren komen opdagen. Hij begreep het en vroeg waar ik verbleef. Heb iedereen vriendelijk bedankt en was naar mijn plaatsje teruggekeerd.
Van rugzak steuntje gemaakt en zou zo best wel kunnen slapen, achter opengeklapte deur, dus zou ook niet lastiggevallen worden door passerende mensen.
Op een gegeven moment komt het laatste vrouwtje langs en ze wenkte me. Ze was met een kerel die kaartjes regelde en voor € 9,50 kon ik een bed krijgen, meteen gedaan. Een hard sleeper, zes bedden in een compartimentje met 3 bedden boven elkaar, en kreeg de onderste aangewezen. Beter....
Ook al kun je niet echt lekker slapen, je kunt in ieder geval zitten/liggen met ruimte.


Additional photos below
Photos: 25, Displayed: 25


Advertisement

Bīngmǎ yǒngBīngmǎ yǒng
Bīngmǎ yǒng

Er worden nog steeds beelden gerestaureerd
Bīngmǎ yǒngBīngmǎ yǒng
Bīngmǎ yǒng

Er worden nog steeds opgravingen gedaan


Tot: 0.106s; Tpl: 0.015s; cc: 10; qc: 52; dbt: 0.0437s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb