Mokpo, Jeju, Busan & Seoul again


Advertisement
South Korea's flag
Asia » South Korea
January 11th 2011
Published: January 14th 2011
Edit Blog Post

Mokpo

Een stadje in het zuid-westen van Korea, zou dit gebruiken als transfer naar Jeju met de boot. Na aankomst bij infodingetje gevraagd hoe ik in een bepaald gebied moest komen en kreeg ook meteen te horen dat de boot de komende twee dagen niet zou gaan i.v.m. het weer, wind en sneeuw.
Na een uur gewacht te hebben voor niks, omdat die bepaalde bus toch niet naar het gebied ging, besloten een taxi te nemen. Het was koud, winderig, het werd donker en het sneeuwde inmiddels vrij behoorlijk. Maar meteen naar een motel wat goed stond aangeschreven.
Echt luxe, grote moderne kamer met allerlei extra's, t.o.v. wat ik tot nu toe ervaren had maar wel vrij prijzig.
Besloten omdat het in een goede omgeving lag en ik toch nog een nacht zou moeten verblijven, hier nog een nachtje te blijven. Het was ook iets goedkoper, omdat het buiten het weekend viel. Uiteraard weer Korean bbq, met eend dit keer.
Lekker gerelaxed, het was tweede kerstdag en sneeuw en wind, niets bijzonders gedaan. Wat gedownloade dingetjes gekeken.
Volgende dag redelijk weer en besloten een beetje rond te lopen, was er immers toch en kon net zo goed wat van de stad zien. En naar de ferryterminal om wat info te verzamelen en wist nu ook hoe ik er moest komen.

De volgende dag op de boot naar Jeju, op een gegeven moment een behoorlijke wind en de boot begon vrij heftige bewegingen te maken. Er werd iets omgeroepen, maar begreep er uiteraard niets van. In het restaurantgedeelte een gids (aan volgens mij een groep Thaien) iets aan het uitleggen. Infodingetje gecheckt en ETA zou 2.40 h later zijn. Bijna aangekomen en naar buiten op het dek, zie ik de brug die in aanbouw was in Mokpo, dit kan niet dacht ik nog.
Twijfel of ze misschien éénzelfde brug ergens anders aan het bouwen waren, maar dit kon uiteraard niet. Terug naar binnen en bij infodingetje bleek dat we halverwege toch terug waren gekeerd. Ok..., na zes uur varen weer terug op plaats van vertrek.
Naar ticketverkoop en kreeg geld terug, zonder probleem en volledig.
Motel in de buurt gezocht van de terminal en de volgende dag weer geprobeerd.


Jeju

Jeju-si

Jeju is een eiland wat ongeveer 200 km. ten zuiden ligt van Korea. En ging hierheen voor het weer en allerlei leuke dingen. Het heeft
Jeju-siJeju-siJeju-si

Dragonhead, met wat fantasie...
een soort van subtropisch klimaat, dus het zou wat milder zijn qua weer.
Hostel gevonden, maar er was niemand. Beetje rondgekeken en besloten hier niet te verblijven. Gaar en helemaal niet wat de boekjes zeiden. Naar een motel er in de buurt. Beetje rondgelopen langs de zee en bij rotsformatie aangekomen, Yongduam, een rots in de vorm van een drakenkop. Met enige fantasie kon ik daar best inkomen. Even verder zou ik dan zeggen zijn lijf. Maar dat zeiden ze helemaal niet. Hadden ze meer mee kunnen doen denk ik.
Beroemd zwart varken gegeten, 3x raden hoe.

Nou het weer heb ik geweten, shit...

Volgende dag in sneeuw en keiharde wind op zoek naar een goedkoop hostel, waar ik een folder van had gevonden bij een toeristeninfodingetje. Op de weg ernaar toe, laatste stuk gelopen. Had geen zin om op de bus te wachten en het was maar een klein stukje.
Ergens koffie gedronken en uiteindelijk heel gesprek gehad met de eigenaresse, was wel grappig en lastig aangezien ze minimaal Engels sprak.
In het hostel was geen plaats meer, dus op zoek naar motel in andere buurt.
Volgende dag in wederom keiharde wind en sneeuw, wat info verzameld bij ferryterminal en naar hostel. Daar aangekomen plotseling strontverkouden, leuk op oudjaarsdag.
Koreanen lijken oud en nieuw niet echt te vieren, maar dat kon ik nu niet uitvinden. Had wel ergens naar toe willen gaan, maar leek me niet zo verstandig in deze conditie.
Volgende dag heel de dag binnen gezeten omdat het nog steeds hard waaide en sneeuwde en ook om te herstellen.
Kreeg in hostel een traditioneel nieuwjaarsontbijt, rijstcake-soep, ongeveer het eerste niet pittige gerecht in tijden.

Een dag naar mystery road, maar helemaal niet het gewenste effect. Het zou moeten zijn dat als je langzaam naar beneden reed het leek alsof je naar boven reed. Kon me wel het optische bedrog voorstellen en de taxichauffeur zei dat het kwam omdat er sneeuw op de weg lag, vooruit dan maar.
Naar twee musea, wat er op nog geen minuut lopen vandaan lag. Loveland, een semi-erotisch museum. Een soort van beeldentuin, helemaal niet bijzonder of interessant. Daarna naar Jeju museum of arts. Mooi strak modern gebouw, grote ruimtes, leuke dingetjes. Goedkoop en vond dit veel interessanter.
Terug naar hostel om bagage op te halen en naar Seogwipo.

Seogwipo

In Seogwipo is het weer milder, omdat het ten zuiden van de berg Halla ligt. Halla ligt ongeveer in het midden van het eiland, is de hoogste berg van zuid-Korea en heeft heel veel invloed op het weer. Hieruit is min of meer ook het eiland ontstaan en is een niet meer actieve vulkaan.
En inderdaad lekkere temperatuur (vergeleken met de dagen ervoor) overdag met het zonnetje.
Een dag naar watervallen en een eilandje. Watervallen waren niet echt groot, maar supermooi. Eentje was er in een tropisch bos met een kleine valei ernaartoe. De andere eindigt in de zee, één van de weinige in de wereld.
Vlakbij de waterval die in de zee eindigt, waren mensen aan het eten en dacht dat het Haenyeo (vrouwelijke duikers, wat een uitstervend ras/beroep aan het worden is) waren. Ernaar toe gegaan en kijken wat ze hadden, zij een prijs genoemd en ik dacht dat het 2000 won was wilde geld geven, maar ze bedoelde 20.000. Ik nee te duur, maar mocht het voor 10.000 hebben, OK!
Echter en eerlijker kan bijna niet, met de hand gevangen, een paar uur later eten. Was wel lekker, weet niet precies wat het was. Paar dingetjes waren erg peesachtig, andere waren zeer slijmerig en inktvis.
HaenyeoHaenyeoHaenyeo

Een toffe lunch!
Het werd geserveerd met saus en knoflook ernaast. Ze verkochten zelfs soju.
Lekker relaxed alles gedaan, en 's middags naar Jungmun resort, een toeristische trekpleister met een grote concentratie hotels. Doordat ik zo relaxed had gedaan niet echt heel veel tijd meer, mede omdat ik diezelfde dag naar een ander plaatsje wilde.
Lekker lomp niet opgelet waar ik uit zou moeten stappen en op een gegeven moment een aankondiging dat het vliegveld nog 50 min zou duren. Ohoh, snel naar voren gelopen en gevraagd of ik uit kon stappen, geen probleem. Weer lekker lomp niet teruggelopen, maar eigenwijs richting zee lopen, op een gegeven moment ging de weg naar rechts en moest naar links. Links was alleen blubber, waar ze een weg aan het aanleggen waren. Proberen maar op een geven moment, een soort van enorme kuil, waar ik niet omheen of door kon. Helemaal terug gelopen en redelijk wat tijd verloren. Maar achteraf was het het waard. Naar strand gelopen en een biertje gedronken met een redelijke zon en langzaam aan, een uur voor zonsondergang, werd het licht en de lucht mooier. Toen zag ik Haenyeo terug komen met vangst, was interessant om te zien en kreeg diep respect voor die vrouwen.
Ze hebben alleen een wetsuit aan met loodgordel, geen duikfles en geen gereedschap. Een net waar ze de vangst in stoppen en een drijfbal, waar dat net aanhangt.
Kan echt geen licht werk zijn om zo te duiken in nu ijskoud water.


Seongsan Ilchulbong

Werd supervriendelijk geholpen met het vinden van minbak, soort van motel met keukentje in de kamer.
Volgende dag vroeg opgestaan om zonsopgang te zien. Seongsan Ilchulbong wordt ook wel sunrise peak genoemd en is een krater als uiterste uitloper van schiereilandje in het oosterste puntje van het eiland. Was hier op deze dag heengegaan vanwege de weersvoorspelling. Maar helaas was het bewolkt, dus niet echt heel mooi. Af en toe wat gaten in de wolken. Maar kon me wel voorstellen dat het prachtig moest zijn met een mooi samenspel van de zon en wolken bij een goede zonsopgang. Sowieso een mooi uitzicht en een beetje rondgelopen vervolgens terug naar minbak. Relaxed ontbijtje gemaakt, gedoucht en toen besloten naar Jeju-si te gaan en spullen te droppen en naar lavabuizen/ tunnels te gaan. Die lagen wel op de route, maar zou dan met m'n spullen de lavabuizen moeten bekijken. Uitendelijk goede beslissing, want het was nog ruim 2 km. lopen van de bushalte naar lavabuizen.
Het was wel mooi en interessant en ze beweren dat dit het grootste lavabuizen-systeem van de wereld is.

Teruggekomen in hostel en gevraagd, hoe het beste naar Mt. Halla te gaan. Er zijn vier routes en twee ervan gaan naar de top. Had de volgende dag uitgekozen i.v.m. met het weer. Het zou de rest van de week alleen maar slechter worden en had geen zin om nog drie dagen te wachten tot het beter weer zou worden. Het hostel had een regeling met een taxibedrijf om voor een mooi prijsje mij te droppen bij de route die ik had uitgekozen, want er ging geen directe bus naar toe. En het begin van de route lag ongeveer 4 km. van de bushalte.
Dus relaxed, zou me ook veel tijd schelen. Taxi zou me om 7.10 h oppikken.
Maar 's avonds werd ik opeens ziek, kreeg diaree en 's nachts koorts. Kon niet zo goed slapen, omdat kerel in kamer enorm luid aan het snurken was. Hoorde hem zelfs door m'n muziekjes heen.
Zou wel zien hoe ik me de volgende dag zou voelen en 's ochtends
ManjanggulManjanggulManjanggul

Lavabuizen
om zes uur opgestaan om te ontbijten en te kijken hoe ik me voelde. Na wat kleine twijfelmomenten besloten de taxi te cancellen en een dagje te relaxen en 's avonds te vertrekken naar Busan. Voelde me niet helemaal ok, had nog steeds een beetje diaree, zou ook veel moeten eten en als je dan om de drie uur moet schijten is dat niet echt relaxed. Had ook een beetje pap in de benen en zou misschien daardoor de top niet eens halen. Dus wel verstandig, erg jammer, maar ach.

Het goedkoopste ticket geboekt en dat betekent met maximaal 54 man op de vloer verblijven en slapen.
Het was superwarm in de ruimte, maar wel veel slaapjes gedaan. Weer redelijk beter geworden en na elf uur varen in Busan om 6 uur in de ochtend.


Busan

Eerst gewacht op de terminal totdat informatiedingetje openging om meteen informatie te krijgen welke opties ik zou hebben om naar China te gaan, want was er nu toch.
Bleek dat er vanuit Busan helemaal geen boten naar China gaan. Naar hostel, spullen gedropt en naar het beroemste strand van Korea (Haeundae beach), naar Gwangalli beach in het donker.
Vervolgens Griet tegengekomen op Facebook en gechat en toen dat niet helemaal lekker meer ging, geskyped tot 5 uur 's nachts. Lekker handig was dat want ik was nog niet helemaal beter, maar het was wel heel leuk de eerste keer skypen en lang geleden dat ik Nederlands had gesproken.

Volgende dag niet veel gedaan en veel geslapen, moest immers wel beter worden.

Een dag met Engelse kerel uit hostel naar grootste vismarkt van Korea gegaan, wat een diversiteit en hoeveelheid. In een hal precies hetzelfde als buiten, maar wat georganiseerder en meer tanks met andere vissen. Wel grappig, je kunt er een visje uitkiezen, die ze dan op de tweede verdieping in een restaurantje voor je gaan maken, tegen een kleine vergoeding. Besloten om op markt buiten wat te eten en dat was wel lekker en leuk.
Later naar Taejongdae, een klein eilandje wat verbonden is door bruggen, voor het uitzicht over Busan, maar het was echt groot. Uiteindelijk na een stuk gelopen te hebben gevraagd naar een pad langs de zee, wat zou leiden naar een uitzichtpunt. Met de bus gegaan en weer gaan lopen, Brit zag het niet zo zitten en besloten om naar de zonsondergang te kijken met een biertje. Wel aan de zee en we hadden een mooi plekje op wat rotsen uitgekozen.

Hapje ergens gegeten en daarna terug naar hostel, op weg ernaartoe langs overdekte karren. Het is feitelijk een karretje met een tent eromheen gebouwd, waarin je iets kunt eten en drinken.
In heel Korea staan overigens van die dingen, maar Busan staat erom bekend dat zij dit fenomeen in stand houden ondanks dat het steeds meer verdwijnt. En ze hebben ook de meeste.
Wilde wel een keer in eentje iets eten, maar in één ervan een barretje en besloten een biertje te drinken. De sociale functie van zo'n dingetje, waar ze bekend om zijn werd me wel duidelijk. Je hebt heel gemakkelijk en snel contact met mensen omdat het superklein is en een soort van intiem. In normale barren heb je dat mensen aan een tafel zitten en daardoor heb je minder contact dan bv kroegen in Nederland.

Moest langzamerhand Korea toch maar eens gaan verlaten en besloten niet langer in Busan te blijven, ondanks dat ik het wel een leuke stad vond en het weer zeer aangenaam was. Het ligt in het zuid-oosten en is daarom vrij mild.
Terug naar Seoul en vanuit Incheon naar China. Helaas waren de goedkope tickets rond het tijdstip dat ik op de terminal arriveerde uitverkocht. En de eerstvolgende waar nog plaats was, was pas bijna drie uur later, dus besloten mede met de tijd, zou anders misschien niet meer met de metro kunnen, maar 7 euro meer te betalen en kon na een kleine 40 min. wachten met de bus mee.


Seoul again

Terug in Seoul weer naar hetzelfde hostel en de volgende dag wilde ik informatie gaan verzamelen bij de ferryterminal in Incheon.
Maar de hostelmanager vroeg de volgende ochtend wat ik van plan was en zei even later, wacht...
Hij op het internet wat dingen opgezocht en gebeld, dit bespaarde me enorm veel moeite en tijd. Uiteindelijk hem laten bellen en zelf een reservering gemaakt voor de boot naar China.
De volgende dag vertrekken uit Korea...

Op laatste avond om het af te leren Korean bbq. Terug in hostel soju gedronken met mr. Choi and friends.
Iets te laat weggegaan, maar had immers al ticket gereserveerd en maakte me niet zo druk. Had eigenlijk om drie uur, twee uur voor vertrek er moeten zijn. Had onthouden welke bussen naar terminal gingen en aangekomen in Incheon, aan buschauffeur gevraagd, ja. Maar na een paar minuten rijden dacht ik dit gaat niet goed hij rijdt de verkeerde kant op. Want wat ik mij er van kon herinneren was het ten eerste niet zo ver en ergens anders heen. Misschien dat hij via een omweg ging rijden. Niet gedurfd uit te stappen, had dat eigenlijk gewoon moeten doen.
Op een gegeven moment maar naar voor gelopen en gevraagd of het wel goed ging en hij te moeilijk 'busterminal' en wijzen. Was hier al bang voor omdat ik borden had gezien met busterminal. Hij had waarschijnlijk alleen terminal begrepen. Snel in een taxi gestapt, had nog 50 min. de tijd, maar was al halve stad doorgereden. Begon op een gegeven moment een klein beetje stress te krijgen. Was nu wel een klein beetje teleurgesteld in mezelf, het kostte meer geld en had verkeerde bus onthouden 22 en 24, maar het waren 23 en 24. Maar kon in taxi gelukkig met creditcard betalen, omdat ik precies uitkwam met m'n cash, voor bootticket en bus.
Tien minuten voor tijd, ticket gefixed en ze zei nog: 'you have to hurry'.
Kwam vervolgens door douane
Tangerine dreamTangerine dreamTangerine dream

In het midden van de winter!
en moest mijn tas openmaken. Was al bang dat ze mijn tripod en mes bedoelden, gevraagd en toch hele tas leeg op zoek naar wat ze hadden gezien. Mes mee naar superior, kon/mocht maar werd toch gewaarschuwd dat het een gevaarlijk voorwerp was. Vervolgens op zoek naar een of andere spray. Die ze niet konden vinden, alleen in mijn toilettas zat iets van spray. Lekker handig was dit allemaal, had nl. helemaal geen haast.
Waarschijnlijk omdat ik mijn rugzakje aan de rugzak had bevestigd bedoelden ze mijn desinfectie spray bedacht ik me later, maar het rugzakje hebben ze totaal niet ingekeken, stelletje amateurs.
Zij wel weer netjes tas inpakken, heb ze maar geholpen want het ging helemaal niet efficiënt en daardoor zou het misschien niet passen.
Op kaartje gekeken en bleek dat de vertrektijd om 17.30 h was i.p.v. 17.00 h. Waarom zeggen ze over de telefoon en op het internet 17.00 h, vraag je je dan af.

Maar goed, had het gehaald, pfff!
Op de boot, spullen op plaats gedropt en een rondje gelopen. Op een gegeven moment besloten op het dek een muziekje te gaan luisteren en een biertje te drinken. Rubbertjes van mijn oordopjes kwijt, kut!
Hoogstwaarschijnlijk verloren in haast, tas om en af, dacht ik in eerste instantie omdat ik ze los had hangen.
Backup eartjes opgedoken en dan maar zo, vond het wel jammer want andere zijn zoveel beter. Even nagedacht en er bijna zeker van dat ik ze op de boot toch nog had. Teruggelopen naar waar ik was geweest en bedacht me toen dat ik op een bepaald plekje, een beetje verborgen, mijn paspoort in moneybeltdingetje had gestopt en in tas had gestopt. Met afdoen van tas zou dit wel eens gebeurd kunnen zijn. Er naar toe gelopen en daar lagen ze op de grond, was toen echt heel erg blij.

Op het dek een soort van afscheid genomen van Korea.

Op naar China, again...


Additional photos below
Photos: 42, Displayed: 33


Advertisement



14th January 2011

Wow!!
Hey John! Leuk je verhalen te lezen! je maakt een hoop mee zeg! Wij pikken vandaag onze camper op om nieuw zeeland rond te cruisen! Hebben er zin in! Helaas hebben wij nog niet zoveel foto's geplaatst, maar jij hebt mooie plaatjes geschoten hoor! Leuk om te zien! Enjoy China! Baai!!

Tot: 0.107s; Tpl: 0.015s; cc: 8; qc: 52; dbt: 0.041s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb