Op i bjergene - Kunming

China's flag
Asia » China » Yunnan » Kunming
September 16th 2005
Published: November 29th 2005

The golden tempelThe golden tempelThe golden tempel

This building, and everything it contains, has been build entirely of bronce, 250 metric tons of it !
En rigtig haard dag i dag.

Vi skulle flyve til Kunming, (en "lille" by 2000 km i sydlig retning i en trekant med Laos, Vietnam og Burma (mener jeg det var) som naboer.

Vi startede dagen kl. 5.30, spiste morgenmad i bussen paa vej til flyet, i flyet og i flyet (der var en mellemlanding).

Omkring middag ankom vi til Kunming.

Efter en kort middag, tog vi op i bjergene, og saa det gyldne tempel (et budistisk tempel fra engang omkring 1700), det var en meget flot tur hoejt op i bjergene.

Templet bestaar at en bronce bygning paa 250 tons, det var 2/3 af Kunmings aarlige bronce produktion dengang !

Det blev bygget af en administrator der var udsendt af kejseren, og som maatte draebe en masse Kunming borgere inden han fik styr paa omraadet. Da han blev aeldre fortroed han hvad han havde gjort, og bygge en masse templer i omraadet.

Fra templet tog vi en tovbane ned til expo 1999 pladsen, den store have udstilling der var i Kunming i 1999. Vi startede op med den Danske udstilling, og var alle rystet over den daarlige intetsigende udstilling vi havde !
Bronce replicaBronce replicaBronce replica

In the park around the temple, replica's of bronce statues from Chinese bronce age, can be seen.

Udstillingen bestod af en kopi af H.C. Andersens hus (i hvidt og med cement tagsten) i en lille have med hvidt stakit, et par aeble traer og nogle fersken traer.

Inde i huset, var der en planche med lidt tekst om dansk landbrug, en statue af HCA. og ikke andet !

Vi var alle enige om at hvis vi (Danmark) skal deltage i saadan noget, skal det goeres ordentligt ! Det her var pinligt !

Vi var rundt og se en paen del af udstillingerne, og de fleste var der gjort rigtig meget ud af.

Da expo 1999 sluttede i november 1999, overtog Kunming omraaedet med indhold, og har i store traek vedligeholdt det.

Her kommer stadig ca. 25 millioner besoegende om aaret !

Det var en lang dag, inden vi havde spist, og checket ind paa hotellet, var klokken 19.30.

Nu traenger jeg til et hvil.

Alle dagens billeder

Expo 99Expo 99
Expo 99

In the horticulture expo 99 area, you can find some great flower arrangements, this one is in form of a calssic junke, in full size !

16th September 2005

Have a break...
Hej "Kim i Kina" Vi synes titlen kunne bruges til din kommende bog.Du beskriver det hele rigtig levende.HC And er åbenbart over det hele...Hils David mange gange fra os, og nyd nu det hele her & nu derude i den vide verden! Og pas på jer selv og hinanden. Mange hilsener og tanker, Tine, Hardy & Mester fra det flaaaaade Danmark. ;-)

Tot: 0.114s; Tpl: 0.01s; cc: 11; qc: 49; dbt: 0.0491s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb