Wutaishan - Praktische Informatie

China's flag
Asia » China » Shanxi » Wutaishan
October 12th 2006
Published: October 12th 2006

We kwamen te Wutaishan binnen vanuit Yingxian. De weg was nogal hobbelig en liep door 2 gebergteketens. Onderweg betaal je 90Y (45Y voor 65-plussers) inkom voor Wutaishan Scenic Area. We verbleven te Taihuai, het toeristische en historische centrum van de Wutaishan. Het ligt op 1700m in een dal tussen de 5 bergtoppen. Het was er begin oktober nogal fris ’s morgens en ’s avonds (8 à 13°C), maar er was verwarming op de kamer. Vanuit Taihuai kan je heel wat tempels te voet bereiken, en kan je via een centrale taxidienst naar de meer afgelegen tempels gaan. Het dorp/stadje heeft een speciale atmosfeer met zijn vele tempels, kloosters, monniken, hotelletjes en restaurantjes.
Wegens tijdsgebrek vonden we de vertrekplaats van de bussen niet, en lieten ons een bustiket naar Taiyuan verkopen in een restaurantje. We betaalden 70Y en werden de volgende morgen bij het restaurantje opgepikt, vele andere reizigers werden ook in hun hotel opgepikt. Het oppikken en ronselen van reizigers duurde wel een uur. Uiteindelijk moesten we overstappen in wat de eigenlijke bus leek te zijn. Wie zelf de weg naar de bus vond betaalde echter maar 50Y. De bus had zijn terminus in het Oostelijk busstation van Taiyuan.

We logeerden in het Youzheng Binguan (Hotel van de Post), in het postgebouw op de Yanling jie.
Tel: 0350-654 5052
Ligging: in het centrum van Taihuai, in het postgebouw.
Prijs en wat inbegrepen: De kamers van 320Y kregen we voor 130Y. Zonder ontbijt, met een douche met voetstuk en douchegordijn, 24h/24 warm water, men was er erg vriendelijk. Beter dan de meeste andere Binguans die we zagen. Men was er zeer vriendelijk.
Persoonlijke beoordeling: Vrij proper, met vrij propere lakens.
Praktisch: aangezien Taihuai zo klein is, maakt het niet uit waar je precies zit.

We spendeerden de ganse dag aan de kloosters in de buurt en op wandelafstand van Taihuai.
We begonnen de dag op de kabelbaan naar de Dailuo top. De rit naar boven kost 30Y, terug naar beneden kost 28Y. We bezochten het klooster niet, maar gingen vooral voor het overzicht op Taihuai en de vallei. Zo konden we beslissen wat haalbaar zou zijn en wat niet. We gingen via de trap terug naar beneden, onderweg kwamen we heel wat vormen tegen van Boeddhistisch pelgrimschap: Tibetaanse gebedsvlaggetjes, vogeltjes om te laten vliegen, een tempel, monniken die knielend en biddend de trap op kruipen, …
We bezochten het Ta Yuan klooster waar de grote witte Tibetaanse Jacoba staat, symbool van Taiyuan. Inkom 5Y
We bezochten het Xian Tong klooster, grootste en oudste van Wutaishan, inkom 6Y. Hij heeft een zeer gestructureerde opbouw, het meest opvallende paviljoen is het Tóng diàn, bronzen Paviljoen, is gemaakt uit 50 Ton brons, maar een perfecte replica van een houten Paviljoen, met binnenin duizenden kleine Boeddha’s.
Tenslotte hadden we nog tijd voor het Pusa Ding klooster, de grootste lama tempel op de berg. Je moet 108 treden klimmen naar deze tempel, maar hebt dan ook een mooi uitzicht over Taihuai en de omgeving. Inkom 5Y.

Tot: 0.491s; Tpl: 0.015s; cc: 24; qc: 131; dbt: 0.1635s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.5mb