Shanghai, de dag voor ons vertrek

China's flag
Asia » China » Shanghai
October 10th 2007
Published: October 10th 2007

Vandaag was een mooie afsluiting van onze vakantie.

Nadat we vanmorgen vroeg onze stoelen met extra beenruimte hebben gereserveerd in het vliegtuig zijn we op weg gegaan naar de Jade tempel. Dit is een van de Boeddhistische tempels in Shanghai die nog in gebruik is. Meerdere aparte gebouwen met daarin Boeddha's. Het topstuk was een Boeddha van ruim 1,5m uit 1 stuk jade. Fotograferen helaas niet toegestaan.

De afstanden in Shanghai zijn enorm. Vandaag hebben we alles met taxi's afgelegd.

Na de Jade tempel hebben we toch nog wat laatste Chinese cultuur opgesnoven door een bezoek aan de Chinese Yuyuan Tuin. Deze tuinen zijn rond 1570 aangelegd en zijn een voorbeeld van tuinontwerp in Ming dynastie. De aanleg heeft 17 jaar geduurd. Prachtig met verschillende gebouwtjes, waterpartijen, doorkijkjes, verborgen hoekjes en oude bomen.

Direct achter deze tuinen ligt een bijzonder en traditioneel straatje. Hier zijn we doorheen gelopen. Zo'n 150 keer vandaag werden we aangesproken met de vraag of we horloges wilden kopen. De laagste aanbieding die we kregen was 4 (nep) Rolexen voor Euro 10,-.

Even verderop liepen we opeens in de oude stad. Smalle straatjes met veel bedrijvigheid. Deze buurt was een grote tegenstelling tot de grote winkelstraat waar we een uurtje later liepen. Alle grote en bekende westerse merken vind je terug in deze gigantische winkelpromenade. Wel 30 meter breed.

Vanavond hebben we een theater bezocht waar een traditionele acrobatenshow werd opgevoerd. Spectaculair met veel beheersing, spierkracht, lenigheid en behendigheid. Van draaiende bordjes op stokken tot brullende motoren (5) in een ijzeren bol met een doorsnee van 6-7m. Van achterover dubbelgevouwen dames (echt 1 van de dames legde haar billen op haar achterhoofd) tot met 10 dames op 1 fiets.

Daarna heeft onze guide ons naar een beroemd restaurant gebracht met traditionele Shanghaise gerechten. Queen Elizabeth, Clinton en zo'n 40 celebrities gingen ons voor in dit restaurant. Gestoomde gevulde broodjes, krab met mini paksoi, een paar dumpling en mini loempias hebben we gegeten. En denk niet dat het vlammetjes waren. Nee deze waren veel lekkerder.

Morgen, 11 oktober vliegen we weer terug naar Nederland.

Dit was echt ons laatste blog van deze vakantie. We hebben het zeer op prijs gesteld hoe jullie allemaal hebben meegeleefd. Hartelijk dank voor alle comments en e-mail die wij als reacties hebben mogen ontvangen. Het is erg leuk om zover van huis toch dichtbij te zijn.

Tot een volgende reis.

Groet,
John en Frank

10th October 2007

fantastisch verslag
Het was vreselijk leuk jullie reisverslag te lezen uiteraart inclusief de foto's ! Volgens mij zijn jullie nu tonnetje rond ........ van al dat eten ......... ;-) Goede retourvlucht gewenst en we spreken !!
10th October 2007

Onder de indruk!
Wat je noemt een boeiende reis! Ik liep wat achter in het lezen van de verslagen, maar ben nu weer helemaal bij. Ben erg onder de indruk. Goede reis terug en graag tot snel! Gr. Ricardo
11th October 2007

Ahhh!! Dit was dan ECHT de allerlaatste...jullie hebben iig genoten van de vakantie en veel gezien! Waarschijnlijk ook wel weer 1000 foto's gemaakt ofzo...die ik zeker een keer kom bekijken:)! Goede reis en tot snel! Dikke knuffel
11th October 2007

welkom thuis!
welkom thuis! liefs rian
12th October 2007

thuis!
Leuk dat jullie op mijn verjaardag met Lily op stap zijn geweest. Hoe is het om weer terug te zijn? Ach NL is ook best leuk....X Lily
13th October 2007

jammer
jammer dat het voorbij is, ik was door jullie ook een beetje op vakantie. Volgende vakantie maar weer, dit is een aanrader. Ook voor de thuisblijvers

Tot: 0.133s; Tpl: 0.012s; cc: 10; qc: 53; dbt: 0.1016s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb