In en rond Yulin - Praktische info

China's flag
Asia » China » Shaanxi » Yulin
September 9th 2006
Published: September 27th 2006

De luchthaven van Yulin is erg simpel: bij aankomst wandel je gewoon van de trappen van het vliegtuig naar de buitenpoort. De bagage wordt nagebracht in een open van, die bijna tot op de parking rijdt. Er is geen Airportbus, maar taxi’s rijden zonder discussie en zonder meter voor 10Y de stad in. We hadden een rechtstreekse vlucht uit Beijing (Hainan Airlines -1 uur vliegen - 91€), wat slechts tijdens de zomermaanden gebeurt, normaal gezien kom je via Xi’an. Het vliegtuigje had 32 passagiersstoelen die allemaal bezet waren.

We logeerden in het Ruixiang Binguan - Sifang Tai xiang, Yulin, Tel: 0912 3254 366
Ligging: in de oude stad, op 10m van de Xinjian nanlu, vlakbij het Zuidelijk busstation.
Prijs en wat inbegrepen: we betaalden 100Y voor een dubbele kamer met badkamer, handdoeken, warm water was er in theorie 24h/d; in praktijk was dat niet altijd zo, airco met verwarming, TV, telefoon, waterketel. Ontbijt niet inbegrepen.
Persoonlijke beoordeling: Het personeel was erg vriendelijk en behulpzaam, de kamers werden redelijk onderhouden maar er kropen toch een soort kevers rond, de badkamer had zoals altijd zijn mankementen. Nogal wat straatlawaai, en lawaai van laat toekomende gasten.
Praktisch: Zeer praktisch gelegen: vlakbij een bushalte van de 2 belangrijkste lijnen (1 en 2), vlabij het lange afstands busstation, vlakbij een supergoed Internet café, 3 goede kleine restaurantjes vlakbij, ook een kleine supermarkt.

We gebruikten Internet op de Xinjiang lu (Shiji long wanba), recht tegenover de straat van ons hotel, in de kelderverdieping, maar verbazingwekkend modern: je stort vooraf een bedrag op een chip-kaart, deze bevat alle paswoorden voor het aanloggen en sluit internet af wanneer je krediet op is, stop je vroeger dan krijg je geld terug. 3Y/uur. Zoals de meeste internet computers in China, zijn ze uitgerust met koptelefoon, micro, camera en USB connecties. Er zijn er verschillende op deze straat.

Er is een grote en moderne supermarkt op de Xinjian lu, tegenover het Renmin plein, met oa een brood afdeling, verse groenten en fruit, …

In Yulin zijn 2 busstations: bij de Zuidpoort is het echte lange afstands busstation van waaruit de slaapbussen en de luxebussen vertrekken, bij de kruising van de Renmin lu en de rivier, te bereiken vanaf het Zuid busstation met stadsbus No2. Het is een vertrekplaats waar vooral kleinere busjes vertrekken, oa naar Shenmu, Daheta, … We vertrekken uit Yulin naar Yinchuan vanuit het Zuid busstation en betalen daar 94Y + 1Y verzekering, deze luxebus rijdt via de snelweg en doet er ongeveer 5 uur over + 1 uur ronselen en verschillende controles.

We verbleven in de oude stad Yulin, zij werd voor het eerst gevestigd in de Ming-dynastie, en later in 1473 hersteld. De stad werd tot 3 maal toe uitgebreid. In 1863 werd het Noorden van de stad bedekt met zandduinen, waarna de stadsmuren meer Zuidelijk werden verplaatst, waar ze zich nu nog bevinden. De stad heeft een hoog gedeelte in het Oosten en een laag gedeelte in het Westen. Ze is nog voor een groot deel ommuurd, gedeeltelijk met een ongeschonden? of gerestaureerde? muur, maar ook met delen die hun bakstenen omkleding kwijt zijn geraakt (zuidoosten) en waar de lemen binnenkant stilaan weg geregend wordt. Hij is 12m hoog, 16m breed aan de basis en 10m breed aan de top. Er zijn 5 stadspoorten, allemaal uitgerust met een poortgebouw van 2 verdiepingen hoog, maar deze werden allemaal vernield. Alleen de Zuidelijke en de Oostelijke poortboog en de Wenchang structuur blijven over. De Zuidelijke toegangspoort (met half-ronde voorbouw, wenchang) is gerestaureerd, maar nog niet toegankelijk voor publiek.
Naast de oude stad ligt een nieuwe stad die zeer uitgebreid is, maar waar hoofdzakelijk appartementsblokken staan.

In het Zuiden van de stad, net buiten de stadsmuur staat de Lingxiao pagode (Lingxiao ta). Er komt weinig volk op bezoek, er is echter een klein en totaal onopvallend loketje om 10Y inkom te betalen. Als je daar aanklopt, komt men de poort van het pagode plein openmaken, en de 10Y incasseren zonder dat je een ticket krijgt. Je mag dan ook de pagode beklimmen via een smalle en steile trap die snel overgaat in steile maar stevige ladders. De kleine kijkgaten laten niet veel kans om de omgeving goed te bekijken. Je hebt wel zicht op de Da jie, de hoofdstraat, omzoomd met bomen en versierd met verschillende gerestaureerde torengebouwen. Ook de buitenkant van de pagode is niet erg speciaal.

Momenteel wordt er hard gewerkt om de Da jie, de hoofdstraat van de oude stad, te renoveren. Het is een straat met hoofdzakelijk kleine winkeltjes, in lage huisjes. Al deze lage huisjes worden systematisch herbouwd in één en dezelfde stijl, met dezelfde bouwelementen. Tegelijkertijd worden de oude torengebouwen grondig hersteld. Overal hangen rode lampions waarop staat: “Oud Yulin”. Men maakt zich hier klaar om een volgende toeristische attractie klaar te stomen. We beklommen de toren van de Zhong lou, de enige toren die nog oorspronkelijk was en nog enige kenmerken vertoont van de moslim cultuur. De binnenkant werd volledig opgeknapt, het is een fabeltje dat je van bovenop de toren de ganse omgeving kan zien: je komt nauwelijks boven de oostelijke stadsmuur uit. ’s Avonds zijn alle torens prachtig verlicht, en wordt er geflaneerd door de straat.

Het oostelijk deel van de oude stad liggen de hutongs. Hier woont iedereen nog binnen zijn eigen muren, je ziet dus niet veel in de smalle straatjes, en wat je ziet is meestal niet mooi, wel interessant. Hier stootten we echter wel op een pareltje: we werden binnengeloodst in het het 300 jaar oude huis van de familie Ma. In dit stadsdeel liggen vele grote scholen, zowel lagere als middelbare scholen. We bezochten er ook de Daixing tempel: een tempel die nog actief is en onderhouden wordt, maar waar we weinig mensen ontmoetten, er werd ook geen inkom gevraagd. Loop op de Dajie even ten noorden van de Zhong toren rechts de Jiefang shang xiang in, loop dan de voorlaatste straat voor de muur rechtsaf. Uiteraard is het ook interessant om de bebouwing rond de stadsmuur te bekijken.

Daguitstap naar Zhenbeitai : we namen bus 3, die zijn terminus heeft op de Changcheng lu bij de kruising met de Renmin lu. 1Y tot bij Zhenbeitai. Je ziet de Zhenbeitai toren even tevoren liggen, je stapt af op een plein vlakbij: volg even de richting die de bus uitrijdt en sla dan rechtsaf, je kan het ticket-office reeds zien liggen. 20Y inkom, het wordt weinig bezocht. De toren is volledig gerestaureerd, je kan de 3 verdiepingen beklimmen en zien hoe hij een deel uitmaakte van de Grote Muur, deze bestaat alleen nog uit de lemen binnenkant, je ziet hem verderlopen vooral door de resten van wachttorens die op regelmatige afstand staan. Je kan ook de woestijn zien liggen: het zand is in grote mate begroeid met graspollen en struikjes.
Je kan zeer gemakkelijk te voet de Hongshixia kloof bereiken door terug te lopen naar het langgerekte plein, op het einde van het plein (zuiden) sla je de straat rechts in. De eerste duidelijke inkompoort is de ingang tot het Hongshixia vakantiedorp, even verder is de toegang tot de kloof met zijn 44 grotten en nog veel meer inscripties. Het is hier mooi, de grotten bevinden zich aan deze kant van de rivier, ze bevatten bijna geen beelden of fresco’s meer. De inscripties bevinden zich aan beide zijden van de brede kloof. Bovenop een aquaduct kan je naar de andere kant van de rivier om ze even op een afstand te bekijken. Er werd een lange voetbrug afgewerkt om rechtstreeks terug naar de inkom te kunnen terugwandelen. Ten Oosten van de kloof ligt een hoog plateau: hier lag vroeger de paardemarkt van Yimacheng (die bewaakt werd door de Zhenbeitai). Het enige wat hiervan over is zijn de lemen muren, binnen de muren is nu een steenbakkerij gevestigd. Je kan er een kijkje gaan nemen door vlakbij de ingang van het Hongshixia vakantiedorp de weg op te lopen aan de andere kant van de straat. Niks bijzonders, tenzij je specifiek geïnteresseerd bent in de Grote Muur en zijn geschiedenis.
Op het langgerekte plein kan je de bus terug nemen, daar wordt een oude Taoïstische Guangyu tempel en klooster volledig herbouwd. Zeker de moeite om eens een kijkje te nemen.

We bezochten het Erlangshan klooster in een daguitsap naar Shenmu. Bussen naar Shenmu vertrekken oa vanaf het centrale busstation, kosten 20Y. 1 uur gaat verloren aan passagiers ronselen, 2 uur rijden door de woestijn: een heuvelend duinenlandschap dat begroeid is met gras en lage struikjes. Je kan uitstappen bij de ingang tot het tempelcomplex, nog voor je de stad inrijdt en na je bezoek daar een bus terug naar Yulin aanhouden. Geen eet- en drankgelegenheden, tenzij bij de ticketverkoop. 20Y inkom. De tempels liggen op de top van een steile bergkam, het is hoog trappen klimmen, maar zeker de moeite waard: de tempels zijn uit de Ming periode en zijn mooi, het uitzicht over de stad en de omgeving met oa een aantal oude wachttorens op omringende hoge toppen om de stad te beschermen. Eigenlijk hadden we hier een tweedagse uitstap moeten van maken: er bleken nog meer tempels in de omgeving te liggen en een pagode, de Erlangshan tempel wordt ’s avonds volledig verlicht, dit moet zeer mooi zijn vanuit de stad.

We probeerden het Jian’an bu kasteel te bezoeken in Daheta. Dit is één van de 36 kastelen uit het oude Yanshui van de Ming, in 1474 gebouwd, in 1607 met bakstenen bekleed. Het vormt een rechthoekige stad, met een muur uit aangestampte aarde bedekt met steenblokken, er zouden 3 poorten zijn die allemaal een wencheng struktuur hebben. De Zuidelijke muur is uit aangestampte aarde, bedekt met stenen en met 3 bogen. Hij is 3.55m breed en 4.32m hoog. Het Noord-Oostelijk gedeelte van de stad heeft een vorm van een halve cirkel met 3 hoektorens. Op zowel de Oostelijke als de Westelijke Muur werd een ‘horse face’ gebouwd. In de stad zijn nog gebouwen uit de Ming en de Qing te bezichtigen : de Niangniang tempel, de Yanguang tempel, de Klokke- en Trommeltoren. Er leven nopg steeds een 30-tal families in het kasteel. We moesten echter vaststellen dat er slechts 1 bus heen (om 11h30) en 1 bus terug is per dag, en dat deze er 3 uur zou over doen, gezien de slechte staat van de weg en gezien er niet echt veel meer te zien zou zijn, beslisten we hier geen 2 dagen, of een privé taxi aan te besteden.

We reden van Yulin naar Yinchuan per bus, omdat de weg hier zeer dicht langs de Grote Muur loopt. Tot Jingbian reden we hoofdzakelijk door de woestijn: zandheuvels begroeid met gras en struiken, af en toe bomen. Er worden ook stukken ontgonnen voor landbouw. Daarna worden het zeer vlakke leemvlakten met landbouw. Van voor Zhuanjing begint de Muur op te duiken: een lange lemen lijn met resten van wachttorens, dit blijft zo tot na Dingjian. Pas rond ongeveer 45km voor Yinchuan kan je hem nog even zien.

Tot: 0.322s; Tpl: 0.013s; cc: 24; qc: 133; dbt: 0.1463s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.5mb