De første skoledage


Advertisement
China's flag
Asia » China » Liaoning » Shenyang
March 18th 2008
Published: March 18th 2008
Edit Blog Post

I går var så min første skoledag. Og hold da op hvor var jeg nervøs. Nok mest fordi jeg ikke vidste hvor meget jeg skulle forberede, hvordan timerne foregik, sværhedsgrad osv.
Første time var Kouyu, som er en form for samtaletime. Dog ikke helt som derhjemme. Vi gennemgår en tekst i vores bog og så går jeg ud fra at vi skal snakke om den i morgen.
Læreren virkede rigtig god - Song Xin. En forholdsvis ung kvindelig lærer som har undervist på Liaoning University i 2 år. Hun snakkede højt og tydeligt, og så var hendes kinesiske let at forstå. Hun virkede rigtig sød og nem at snakke med. Kouyu har vi 3 gange om ugen
2 time, som også var i går var. Yuedu. Det er en form for tekstlæsning. Teksten, som jeg heldigvis havde kigget på inden timen, var temmelig svær, og der var ingen tilhørende gloser (så måtte jeg jo bare slå de 40 op som jeg ikke forstod). Den blev gennemgået, og læreren - Wang Ya Juan, var god til at forklare hele vejen igennem teksten, hvad det egentlig var der foregik (på kinesisk - alt foregår på kinesisk), men jeg ville ikke have kun læst op (vi skulle læse et stykke op en og en) hvis ikke jeg havde slået så mange ord op hjemmefra. Heldigvis skal vi kun have dette fag 1 gang om ugen
I dag var min første time jingdu, som ligesom Yuedu, er en form for tekstlæsning. Her går man bare lidt mere i dybden med det grammatiske, så det er fint. Kunne godt lide timen. Teksten var lidt svær, men der var masser af gloser til (foruden de mange mange ord jeg skulle slå op - elektronisk ordbog, den er guld værd). Vi har jingdu 4 gange om ugen.
Sidst men ikke mindst har vi tingli - lytteforståelse, som i bund og grund går ud på at man hører et lille stykke tekst, og så skal man svare på om det er a, b, c eller d der er det rigtige svar. Pt. Bryder jeg mig ikke om denne time. Læreren smilte konstant, og hun virkede faktisk lidt falsk. Tror nu ikke hun var det, skal nok bare vænne mig til hende (folk der sådan går og smiler, tsk) Måske den rigtige grund til at jeg ikke brød mig så meget om denne time var at jeg ikke fattede en bjælde af hvad der foregik. Det gik simpelthen så stærkt, at jeg ikke kunne følge med. Men det kommer nok, når man kommer ind i hvordan timerne foregår. Vi har tingli 2 gange om ugen.
Hvert fag består af 2 blogge af ca. 45 min, og så er der pauser indimellem. Så tiden går forholdsvis hurtigt. Klasselokalet er ikke særlig stort, og i klassen er der 25-30 mennesker. Satser på at antallet daler som semestret skrider frem. Størstedelen er koreanere. Derefter er det russere, samt nogle andre nationaliteter, men ingen andre europæere, som der faktisk nok ikke rigtig er så mange andre af på universitet.
I går så jeg et opslag på skolen om en fyr der søgte en study-partner. Ham skrev jeg hurtigt til, og han ringede så i går aftes, og jeg mødtes med ham i dag. Vi snakkede sammen i 2 timer på kinesisk og engelsk, og vi skal mødes igen om en uge, og derefter et par gange, måske 3 gange om ugen. Så det er super fedt. Han, eller Alex som han jo hedder, vil gerne lære fra sig af sit kinesiske, og samtidig lære om andre kulturer via det engelske. Han virkede rigtig flink, og det var lige det jeg har brug for, især til at forbedre lytteforståelsen. For det er nemt nok at stille kineserne spørgsmål, men når man ikke forstår svaret, så er der ikke så meget ved det. Så det er jeg rigtig glad for.
Ellers har jeg ikke lavet så meget andet end at læse, slå tegn op, og gå og vente på at Michael kommer på torsdag 😊

Da jeg et par gange er blevet spurgt efter min adresse hertil, har jeg nu endelig fået den anskaffet. Så hvis du/i vil have den så skriv en mail (bortset fra dem der allerede har spurgt, sender en mail med det snarest 😊

Det var vist alt for nu. Stadig ingen billeder. Håber ikke det er alt for tørt uden.

Kærlig hilsen
Trine



Advertisement



Tot: 0.097s; Tpl: 0.011s; cc: 8; qc: 52; dbt: 0.0582s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb