Wuxi - Praktische informatie

Asia » China » Jiangsu » Wuxi
March 25th 2007
Published: March 25th 2007

Vervoer:
We kwamen toe in het lange aftands busstation (qiche zhan), in het noorden van de stad, vlakbij het treinstation. We namen er een taxi naar de jeugdherberg (10Y).
Van daaruit vertrekken zeer frequent express bussen naar oa Shanghai (44Y - 2uur, verschillende bestemmingen in Shanghai), Nanjing (54Y - 2uur) en Changzhou (20.5Y - ongeveer 50min)

We logeerden in de jeugdherberg: Wuxi guoji qingnian lushe.
Adres: Renmin zhonglu 49, 214002 Wuxi, E-mail: wuxi1234562@yahoo.com.cn en ook te vinden op www.yhachina.com
Telefoon: 0510 - 8275 5990
Ligging: in het centrale stadsdeel
Prijs en wat inbegrepen: 110Y voor een 1-persoons- en 120Y voor een kleine 2-persoonskamer, met als officiele prijzen 130 en 140Y. Eenvoudige maar goede badkamer met douche met gordijn, 24h/dag warm water, TV maar geen telefoon, airco en verwarming, warm water machine, geen vliegenraam, geen ontbijt.
Persoonlijke beoordeling: Het is een kleine jeugdherberg, met maar 1 korte gang met kamers. We zagen er geen andere buitenlanders, men was er vriendelijk en behulpzaam maar niemand sprak Engels.
Praktisch: Internet bar naast de deur , grote Carrefour op wandelafstand, de bruikbare bushaltes lagen niet onmiddellijk in de buurt.

De Internetbar naast de jeugdherberg kostte 3Y/uur voor een snelle verbinding en probleemloos werken met USB stick.
We zagen 2 kantoren "Tourist Information Centre": 1 naast het CTS Grand Hotel tegenover het treinstation, en 1 op de Jiefang beilu tussen het busstation en de jeugdherberg.

We bezochten het Xihui Park. We namen hiervoor bus 10. Deze rijdt een lusvormig parcours, in beide richtingen. Om het Xihui park in 1 rit te bereiken stap je best op op de Baoli Plaza, aan de kant van de Carrefour. Je wordt afgezet op de Huihe lu, bij de hoofdingang van het Park. Er zijn 3 tickets te koop: 35Y voor het Park alleen, 55Y voor inkom tot het Park + kabelbaan heen en weer naar de top van de Huishan, 55Y voor inkom tot het Park + dierentuin. Noch voor de tempel, noch voor het Jichang Park moest er bijkomend betaald worden. Meer info zou te vinden zijn op: www.xihuipark.com De meeste bezienswaardigheden liggen bij mekaar, bij de Noordpoort. Zo oa de Huishan tempel (met een 600 jaar oude ginkgoboom), de Jichang tuin en de vroeger erg geroemde bron (Tian xia di er quan: de 2de beste bron van China om thee van te zetten, geƫvalueerd door Lu Yu, de thee-guru uit de Tang dynastie). Daar in de buurt kan je de Xishan beklimmen naar de pagode, en vertrekt de kabelbaan naar de Huishan top. Deze top ga je enkel op voor de vergezichten, verder is er niks te bezoeken. De aangenaamste herinneringen hebben we aan de prachtige Jichang tuin, waar vooral de bomen erg mooi waren en de zichten rond het meer, we hebben ook erg genoten van het zingen van de gepensioneerden: die komen in de voormiddag samen in verschillende paviljoentjes en maken samen muziek: een accordeon, wat erhu's en veel zangers. Het park blijkt gespecialiseerd te zijn in azalea's maar daarvoor waren we te vroeg op het jaar. We verlieten het park via de Noordpoort en namen bus 10 op de Xihui lu.

We gingen op zoek naar de Qingming brug in de Nan chang lu, een brug uit de Qingtijd (midden 19de eeuw), die nog in een oude wijk ligt. Dit is allemaal wel waar, maar dergelijke boogbruggen zie je in Suzhou en in de watersteden zeer regelmatig en zijn veel vlotter bereikbaar. De wijk was oud, niet echt traditioneel meer en echt niet mooi of opbeurend. Wie er toch wil geraken kan bus 201 nemen op de Zhongshan beilu, op de kruising met de Renminlu.

We bezochten de Meiyuan (Pruimentuin), die beroemd is om zijn meer dan 5000 pruimenbomen. We hoopten daar al die bomen in bloei te zien, maar waren te laat. De bloeitijd van de bomen is net zoals bij ons afhankelijk van hoe koud en lang de winter is, maar eind maart is in ieder geval te laat voor pruimenbloesems in Wuxi. Gelukkig waren er nog heel wat andere bomen met prachtige bloesems. Het park heeft een aantal themapunten. zo waren we net op tijd om grote velden tulpen te bewonderen tussen een Hollandse molen en reuzengrote klompen, en werd er een droge rivierbedding vol keien nagebouwd (uiteraard met de typische plantengroei), en waren er tropische serres (niet de 5Y extra inkom waard!). We bereikten het park met bus 2 die daar zijn terminus heeft, om hem in het centrum van de stad te kunnen nemen moet je echt naar het treinstation gaan, waar zijn andere terminus is. De rit duurt meer dan 30 min. We betaalden 35Y inkom voor het Park + de "Botanische tuin" die de verwaarloosde tropische serre bleek te zijn. Het is 30Y voor het park alleen. Deze uitstap is zonder de bloesems niet echt de moeite waard.

Tot: 0.094s; Tpl: 0.008s; cc: 11; qc: 28; dbt: 0.0616s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb