Jiaxing - Wuzhen - Xitang: Praktische informatie

March 15th 2007
Published: March 15th 2007

Jiaxing

Vervoer:
Wij maakten een tussenstop in Jiaxing, om van daaruit de waterdorpen Wuzhen en Xitang te bezoeken. De bus die uit het Oostelijk busstation (qiche dongzhan) van Hangzhou vertrok, kwam in het Westelijk busstation (qiche xizhhan) toe in Jiaxing.
Bussen naar Wuzhen vertrekken vanaf het westelijk busstation (7Y of 8Y50).
Bussen naar Xitang vertrekken vanaf het noordelijk busstation (qiche beizhan). We reden vanaf het westelijke busstation naar het oostelijke, met bus 23. De rit naar Xitang kostte 6Y en duurde ongeveer een uur.
Bussen naar Suzhou vertrekken vanuit beide busstations. wij vertrokken uit het westelijk busstation (26Y + 1Y verzekering - 1u15min) en kwamen toe in het noordelijk busstation van Suzhou (qiche beizhan).

We logeerden in het Hua guang Binguan
Adres: Zhongshan donglu 1413, 314001 Jiaxing
Telefoon: 0573 - 3934 567
Ligging: Tegenover het westelijk busstation, dat ligt buiten het centrum van de stad.
Prijs en wat inbegrepen: De kamers van 228Y werden aangeboden aan 138Y. Hiervoor kregen we een tweepersoonskamer met badkamer, westers toilet, bad en douche met douchegordijn, 24u/dag warm water, airco met verwarming, TV en telefoon, koud en warm mineraal water, propere lakens en handdoeken.
Persoonlijke beoordeling: Een aanrader. Buiten ziet het er wat onderkomen uit, maar de kamers waren recent gerenoveerd. Het personeel was zeer vriendelijk en behulpzaam, maar spreekt geen Engels.
Praktisch: Zeer handig gelegen om de bus te nemen, ook de stadsbussen, die stopten voor de deur. Internet en een kleine supermarkt waren vlakbij. Een goed restaurant vonden we onder het hotel.

We vonden een kleine supermarkt op de Yuexiu beilu, als je het hotel buitenkomt naar links, eerste straat links, net over de brug. Voor een grote supermarkt en voor een postkantoor was het 25min lopen of bus 3 te nemen.
Net voorbij de supermarkt in een kort straatje rechts was een goede Internet bar

Wuzhen

Wuzhen is een van de vele "watersteden" uit de provincies Zhejiang en Jiangsu. Deze zijn ontsnapt aan de moderniseringen van de 20ste eeuw en geven een goed beeld van hoe het landelijke China in waterrijk gebied er heeft uitgezien. Ze worden nu door grote horden hoofdzakelijk Chinese toeristen bezocht, de bewoners en de overheid hebben hun activiteiten volledig op het toerisme toegelegd. Zo moet je in Wuzhen 100Y betalen om het dorp in te komen, en ook alle bezienswaardigheden te kunnen bezoeken. Wij kwamen er tijdens de week, buiten het toeristisch seizoen, en konden er ongestoord rondlopen en rondkijken zonder dit toegangsticket te kopen.
Om de juiste plaats te bereiken zonder je door fietstaxi’s te moeten laten voeren: wandel bij het busstation waar je afgezet wordt verder door, en sla rechtsaf net voor de brug. Je komt bij een toegangsboog waar normaal gezien de inkom tickets verkocht worden. Loop je rechtdoor, dan kom je bij de Taoïstische tempel en bij het oude openluchttheater, loop je links dan kan je een klein stukje kanaal verkennen, het langste stuk ligt echter onmiddellijk na de boogpoort rechts.
Het traditioneel deel van Wuzhen is zeer mooi maar ook zeer klein: 1 kanaal dat langs beide zijden nog oude huizen heeft. Aan 1 van deze kanten kan je langs het water lopen, onder een overdekte wandelweg. Aan de andere kant van het kanaal kan je tussen de huizen wandelen. Met een wandeling op en neer, heb je dus bijna alles gezien. We vonden het heel mooi en sfeervol, maar klein.

Xitang

Xitang is ook zo een "waterdorp". We bereikten het vanuit het noordelijk busstation van Jiaxing met de bus (6Y - 1 uur). Het is niet gemakkelijk om de oude stad te vinden. Loop bij aankomst (terminus van de bus) de straat verder uit, ga bij het T-kruispunt naar links tot je op een volgend T-kruispunt bij een soort parkje uitkomt en ga daar naar rechts. Na een paar 100 meter kan je links de oude stad inlopen, net voor een brugje over een kanaal. Zo kom je bij een centraal kruispunt in het oude gedeelte terecht, bij de kruising van 2 kanaaltjes. Tijdens het weekend worden je onderweg inkom tickets verkocht. Je kan kiezen tussen en ticket van 30Y met bijbetaling aan iedere bezienswaardigheid, of voor een ticket van 60Y dat toegang geeft tot 11 bezienswaardigheden.
Ontelbare huizen hebben gastenkamers die gemiddeld voor 100Y per tweepersoonskamer verhuurd worden.

Wij logeerden inChen's Old Home Hostel (Chen jia laozhai kezhan), een huis uit de Qing dynastie.
Adres: Misty Rain Long Corridor
Telefoon: onbekend
Ligging: Aan de noordkant van het langste en belangrijkste kanaal. Om het te bereiken steek je op het centrale kruispunt de Yong ning brug (qiao) over en loopt onmiddellijk linksaf langs het water onder de overdekte wandelweg
Prijs en wat inbegrepen: 100Y voor een tweepersoonskamer met eenvoudige badkamer.
Persoonlijke beoordeling: Dit soort onderkomen kan je waarschjnlijk in elk huis gelijkaardig vinden, maar dit was het enige waar we iets in het Engels aangeduid zagen, maar niemand sprak er Engels. Er komen hier blijkbaar weinig buitenlanders. We konden de kamer niet verwarmd krijgen op een koele lenteavond.
Waardering: 2 op 5

Het is zeer aangenaam om in Xitang te overnachten: de huizen en wandelpaden worden 's avonds heel sfeervol verlicht.
Het is zeer mooi om langs de overdekte wandelpaden langs het kanaal te lopen, maar de straatjes tussen de huizen zijn allemaal souvenirwinkels en restaurants geworden.
Er zijn een paar interessante musea te bezoeken. Zo demonstreert men in het knopen museum hoe knopen gemaakt werden uit paarlemoer schelpen. Wie in architectuur of oude tempels geïnteresseerd is kan in het tegel museum oude dakversieringen bewonderen.
We bezochten ook de Westelijke tuin waar oude herenhuizen met hun meubilair het meest opvielen en de Drunken Garden die opviel door zijn superkleine afmetingen.
Bij de Huguo graan tempel hangt een mooi verhaaltje aan de ingangspoort, maar de tempel zelf stelt niks voor.
Overal in het oude stadsdeel zijn er kleine restaurantjes die lokale specialiteiten aanbieden tegen hoge prijzen, wij gingen het oude stadsgedeelte uit om een normaal eethuis op te zoeken.
Algemene info zou te vinden zijn op www.xitang.com.cn

Tot: 0.34s; Tpl: 0.011s; cc: 25; qc: 133; dbt: 0.1735s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.5mb