Huaihua en Fenghuang - Praktisch informatie

Asia » China » Hunan » Fenghuang
March 3rd 2007
Published: March 3rd 2007

Huaihua

We namen vanuit Zhenyuan de trein naar Huaihua (22Y voor een staanplaats, 3 uur).
Daar namen we de volgende dag een bus naar Fenghuang. Deze bussen vertrekken vanaf het Westelijk busstation (Qiche xi zhan). Ongeveer 400m lopen van het treinstation: kom je uit de treinuitgangen, neem dan de 1ste straat rechts, daarna de 3de straat links. De bussen rijden van ongeveer 7h30 's morgens tot ongeveer 8h 's avonds maar hebben geen vaste vertrekuren, ze vertrekken als ze vol zitten. 35Y voor een rit van ongeveer 2uur30. Het landschap waar je doorrijdt is nog steeds hetzelfde als in Guizhou: bergachtig landschap, bochtige wegen en landelijke dorpen onderweg.
In Huaihua konden we vlot een treinticket kopen naar Hangzhou. Het werd wel een boemeltrein, waarvoor we 251Y betaalden voor een onderbed, 243Y voor een middenbed (in hardsleeper), we deden er 24 uur over, maar de trein was even comfortabel als een snelle.

We logeerden in het Shi xiong Da jiudian, een 2-sterren hotel.
Adres: Tuanjie lu No18, 418 000 Huaihua
Telefoon: 0745 - 2236 198
Ligging: op het stationsplein, links als je het station buitenkomt.
Prijs en wat inbegrepen: 128Y voor een gewone 2-persoonskamer met badkamer. Goede douche met douchecabine en 24 uur/dag warm water. Met goed regelbare verwarming en airco. Geen ontbijt.
Persoonlijke beoordeling: Goede kamers, propere lakens en handdoeken, maar vervuild vast tapijt. Veel straatlawaai
Praktisch: Trein- en busstation vlakbij, grote supermarkt en goede Internet bar (2Y/uur met snelle verbinding en probleemloos gebruikmaken van USB stick).
Waardering: 4 op 5

Fenghuang

is een klein stadje waar een riviertje doorkronkelt. Het stadsdeel rond de rivier is erg goed bewaard gebleven: er werden geen opvallend moderne huizen tussen gebouwd en de straten bleven steeds uit grote granieten blokken bestaan, ook de stadsmuren bleven bewaard. Toen dit steeds meer en meer Chinese tourgroepen begon aan te trekken, heeft men de oude stad volledig gerenoveerd in de oude stijl, met af en toe een oud huis. De meeste huizen zijn nu of souvenirwinkel, of restaurant of homestay. Je kan er nauwelijks een gewoon pak koekjes kopen! Maar de zichten aan het water blijven wel mooi: houten huizen die toch allemaal verschillen van mekaar, de oudste hangen over het water en zijn met palen ondersteund. Alleen de stadspoorten zien er nog niet-gerestaureerd uit. Er werd ons (tijdens de week, in laagseizoen) geen inkom tot het dorp gevraagd, er zijn wel verschillende huizen te bezichtigen tegen betaling.

Vervoer: Het "busstation" is een ommuurd, modderig plein, zonder stationsgebouw. Het ligt ten Noorden van de stad, volg de Hongqiao lu zuidwaarts, of volg de touts: die proberen je naar hun hotelletje in de oude stad te brengen.

We logeerden in het Fenghuang xing Binguan
Adres: Bian jia xiang No28; www.XXFH.com
Telefoon: 0743 - 3222 640
Ligging: Verbindingsstraatje tussen Dongzheng jie en de noordelijke stadsmuur (die langs de rivier loopt) vlakbij die muur. Je komt Fenghuang binnen via de rode, overdekte brug, loop onmiddellijk na de brug de trapje rechtsaf en volg de noordelijke stadsmuur, het is een van de zeer kleine straatjes rechts. Geen aanduidingen in het Engels.
Prijs en wat inbegrepen: voor een (kleine) dubbele kamer met badkamer betaal je 60Y indien de airco/verwarming gebruikt wordt, 40Y zonder.
Persoonlijke beoordeling: Een eenvoudig onderkomen, zoals de meesten in Fenghuang. De badkamer was klein en zeer eenvoudig, met open douche en hurk toilet, mooie lavabo. De verwarming werkte goed. Er was een vliegenraam, maar ik heb toch beten opgelopen 's nachts. De mensen waren zeer vriendelijk, maar ze spreken geen Engels.
Waardering: 3 op 5

Touts brengen je sowieso vanaf het geïmproviseerde busstation naar het oude stadscentrum. De hotelletjes met het mooiste uitzicht liggen net ten noorden van de stadsmuur en het water. Er is ook een echte jeugdherberg, die ligt tussen de "Rode Brug" en de pagode. Er is een Internet bar als je de "Rode Brug" uitloopt, net voor je het oude stadsgedeelte inloopt.

Tot: 0.418s; Tpl: 0.011s; cc: 7; qc: 24; dbt: 0.3846s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 2; ; mem: 1mb