Ei mitään sweet&sour kanaa vaan Lanzhou lamian!!!

China's flag
Asia » China » Guangdong » Guangzhou
January 12th 2012
Published: January 13th 2012

Tänään esittelyssä kinkkiravintolatyyppi, jota ikävä kyllä ei Suomesta löydy. Näissä paikoissa tarjoiltavat ruokalajit ovat olleet mun suosiossa viimeiset viisi vuotta ja vieläkin ne maistuvat erinomaiselta joka kerta. Ruokalajit ovat jopa niin hyviä, että olen opetellut valmistamaan niitä myös itse.

Tutustuin kyseisiin ruokiin erään suomalaisen kaverin vinkin perusteella. Aluksi söin pelkästään kahta eri ruokalajia, mutta nyt listalla on ainakin kymmenkunta suosikkia mistä valita. Kun toimin kesällä matkaoppaana kavereille ja sukulaisille, niin pyrin aina viemään heidät tälläiseen paikkaan syömään.

Nämä paikat ovat Kiinan Islaminuskoisen Hui-vähemmistökansan ravintoita. Ruokalistalla on erilaisia nuudeli halal-lihayhdistelmiä. Heidän kuuluisin ruokansa on Lanzhou lamian eli suoraan suomennettuna Lanzhoun vedetyt nuudelit. Ruokalajin nimi tulee tavasta millä he valmistavat nuudelinsa.

Ensiksi kokki vaivaa ja venyttää taikinaa taittamalla sen useita kertoja kaksinkerroin. Tällä tavoin taikinan gluteeniverkko asettuu samansuuntaiseksi ja itse nuudelien "vetäminen" on siten mahdollista. Taikinan ollessa valmis vetämiseen, leipuri "Bulla" jakaa sen osiin ja muutamalla taitavalla liikkeellä hänellä on käsissään nippu noin 2mm paksuisia nuudeleita. Seuraavaksi nuudelit viskataan kiehuvaan veteen kypsymään.

Heidän ehkä suosituin ruokalajinsa on tavallaan keitto. Siihen kuuluu maukas liemi, nuudelit, naudanliha ja kaiken tämän komeuden päälle ripoteltu tuore korianteri. Heillä on myös runsaasti erilaisia paistettuja- sekä kylmiä nuudeliannoksia naudan- tai lampaanlihalla. Jotkut ravintolat laittavat iltaisin grillin pystyyn, jonka vieressä on pöydällä erilaisia grillivartaita. Suomalaiseen makuun sopii myös se, että chilin saa lisätä itse. Ruoat eivät ole valmiiksi kovinkaan tulisia.

Asiointi näissä ravintoloissa on todella helppoa, koska melkein aina seinällä on isot kuvat ruokalajeista. Jos ei osaa kirjoitusmerkkejä niin aina voi kävellä sisään etusormi ojossa ja tökätä sen jonkin maukkaan ruokalajin kuvan kohdalle. Seinällä olevat kuvat ovat aina samoja ja joskus olenkin nauranut, että nämä ravintolat ovatkin itseasiassa yksi iso ketju, mikä on levittäytynyt ympäri maata.

Kasasin kokoon jonkunlaisen pätkän erään tälläisen ravintolan touhuista --->

Tot: 0.086s; Tpl: 0.008s; cc: 11; qc: 42; dbt: 0.0467s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb