Xiahe en Tongren

Asia » China » Gansu » Xiahe
October 28th 2007
Published: October 28th 2007

Vrolijke werkmanVrolijke werkmanVrolijke werkman

Iedereen heeft zo zijn open lucht werkatelier langs de kant van de straat
Dag allemaal,

Na Langmusi zijn we naar Xiahe getrokken. Om zeven uur 's morgens in de vrieskou een overvolle bus genomen naar Xiahe. Er waren geen zitplaatsen meer dus moesten Yves en ik (met andere Tibetanen en Chinezen) in het gangpad zitten, verstopt voor eventuele wegcontroles onderweg. Hoewel de rit maar drie uur duurde was het een van de minst aangename die we al gedaan hebben. Ik had weer eens migraine en zat misselijk met mijn plastiek zakske klaar op de grond. De verstikkende lucht in de bus en de penetrante geuren van zure yakboter en pas opgestoken sigaretten hielpen natuurlijk ook niet. Toen de vrouw naast mij begon over te geven moest ik mijn uiterste best doen om ook niet mijn zakje te vullen met mijn ontbijt... De rit ging traag want het was aan het sneeuwen onderweg. Enfin, we waren blij toen we in Hezuo konden overstappen op een andere bus en anderhalf uur later stonden we in Xiahe. In de namiddag hebben we daar nog wat rondgewandeld, eens een kijkje genomen aan het Labrang Monastery en het stadje wat verkend.

Gisteren hebben we eerste de kora (pelgrimstocht) rond het monastery gewandeld, daarna hebben we een rondleiding gevolgd in enkele tempels en preacher halls met een enorme groep Nederlanders. Het was erg de moeite want Labrang Monastery is een van de zes belangrijkste Tibetaanse monasteries van de Yellow Hat sect. De rondleiding eindigde met een spectaculaire ceremonie, waarbij 1200 monniken zich prevelend verzamelen in de Main Preacher Hall om samen te bidden. In de namiddag hebben we fietsen gehuurd om naar de Sangke Grasslands te gaan. In de zomer zijn dat groene weilanden met wilde bloemen waar de yaks lopen te grazen. Nu was het gras al vergeeld, waren er geen bloemen meer te zien en liepen er ook niet bepaald veel yaks meer rond. Jammer, maar voorlopig heeft het reizen in laagseizoen ons meer voordelen dan nadelen gebracht. We hebben dan ook maar besloten om niet meer naar de Ganjia Grasslands te gaan en in plaats daarvan door te trekken naar Tongren in de provincie Qinghai.

We zijn dus vanmiddag aangekomen in Tongren en hebben deze namiddag wat in de stad en rond het monastery rondgewandeld. Morgen gaan we naar een bekend monastery in de buurt (ben even de naam vergeten) waar de meest bekende thangka's vandaan komen, schilderijen op doek waar monniken soms wel een maand aan werken. In de late namiddag gaan we nog proberen om een bus tot Xining te nemen.

We houden jullie op de hoogte!
Yves en Anne

De spieren strekken De spieren strekken
De spieren strekken

Op een plein in Xiahe
Moslim in Tibetaans dorp Moslim in Tibetaans dorp
Moslim in Tibetaans dorp

De bevolking van Xiahe bestaat voor 50% uit Tibetanen, 40% zijn Han-Chinezen en 10% van de bevolking is moslim

29th October 2007

De mens verandert
Dag Anne en Yves, Ik vraag me soms af hoe deze reis jullie leven verder gaat beinvloeden, wat een ervaring! Ikzelf zit tussen de kamelen en de apen in Somaliland maar dan in een werksituatie, geniet met volle teugen en keep writing, je beseft soms niet hoe je ons dagelijks saaie bureauleven opfleurt met de verkwikkende berichtjes van een deel van de wereld waar we maar van kunnen dromen. Groetjes, Lieven
29th October 2007

de baard van yves
Velen hebben het gezien,maar weinigen hebben het durven vragen: hoe lang is de baard van Yves al?
21st May 2010

sfdgf
nice pikthurse,leuke foto's

Tot: 0.052s; Tpl: 0.011s; cc: 13; qc: 29; dbt: 0.024s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb