China eerste indrukken


COMING SOON HOUSE ADVERTISING ads_leader
China's flag
Asia » China » Fujian » Xiamen
September 14th 2015
Saved: February 24th 2016
Edit Blog Post

Beste lezers 😊



Terwijl ik naar Rammstein - Du Hast luister typ ik mijn allereerste blogberichtje, lekker chinees dus 😊. Ik begon met typen omdat ik toch een gevoel had dat het maar 'moest' omdat ik in het buitenland studeer. Maar terwijl ik aan het typen ben is het toch wel erg leuk. Het is op dit moment 23:34 en alle lampen, internet en laptop oplader knallen eruit. Het is namelijk avondklok in China, mensen moeten nu slapen, dus alleen de airco werkt nog op dit moment.



De eerste dag was nogal zwaar, ik begin maar met de vlucht. De vlucht bij KLM is geweldig geregeld, je hebt goed eten in het vliegtuig, genoeg te drinken, hele goede films en vriendelijk personeel. Het enige nadeel van de vlucht was dat hij twaalf en een half uur duurt, als je vervolgens ook nog geen minuut geslapen hebt is dat behoorlijk lang. Nadat we uit het vliegtuig stapten kregen we erg snel onze bagage en konden we verder lopen naar de aankomsthal. Hier stonden Jackie en Panny ons op te wachten. Twee chinezen die ons helpen tijdens onze periode in China. De eerste hulp was erg fijn want Jackie beweerde sterker te zijn dan ik en wilde heel graag mijn koffer dragen (die woog niet zoveel, maar 22kg hahaha). Jackie had het er erg zwaar mee en ik kon lekker lopen met mijn rugzak en trolley haha. We hebben de bus gepakt en zijn naar de haven gegaan, omdat we nog een tijdje moesten wachten op de ferry gingen we in het lokale café even iets drinken. Na ongeveer 3 minuten kwam Panny aanlopen met 'melkthee', een koude vorm van melk met een thee smaakje, erg zoet en erg lekker! Terwijl wij onze melkthee opdronken liepen we door een tunneltje naar onze ferry. Overal waar je liep of stilstond keken mensen je aan. Het is niet raar dat mensen met hun telefoons lopen en berichtjes sturen maar je kan heel snel zien wanneer iemand z’n telefoon net hoog genoeg houd om een foto van je te kunnen maken. Het is erg raar dat dit gebeurt maar ik vind het wel grappig, het kan me niet zoveel schelen eigenlijk 😊. Nadat we twintig minuten met de boot hebben gevaren kwamen we aan op het vaste land, hier hadden we nog een busrit van twintig minuten en toen kwamen we op school aan. De school is echt een dorp, met ruim 35.000 studenten staat het vol met flatgebouwen, grote schoolgebouwen, mega bibliotheken, een mega zwembad, een mega fitnesscenter en nog veel meer. Verder ziet de campus, als één van de mooiste van heel China, er super mooi uit! Alles is strak en modern, hier en daar natuurlijk wel minder mooie dingen maar het is super tof. Onder bomen staan allemaal groene en paarse lampen, dit geeft in de avond een mooi effect. Verder zie je in de verte een tempel boven op een berg met ervoor een rechte trap van 200 treden die helemaal verlicht is met van die stereotyperende Chinese lantaarns. Het is echt prachtig.

Verder met de eerste dag. Ik was op dat moment gelukkig niet zo moe meer maar ik was inmiddels al bijna 24 uur wakker. We hebben de sleutels van de kamers gehaald en zijn daar direct naartoe gegaan met de bagage. We kwamen aan en het was echt een ramp, wat een pleuris bende was mijn kamer toen ik binnenkwam. Overal stof, overal troep, de wc was een zooitje en alles was vies. Maar toen ik mijn koffers neerzette en naar de kamer van mijn medestudent liep (Stefan) schrok ik nog erger. Die kamer was echt niet normaal smerig. De witte tegels op de grond waren omgevormd naar een soort van ondefinieerbare zwarte plak die de volledige vloer in beslag nam. De wc/douche was extreem, de details wil ik graag vertellen maar ik denk niet dat het erg op prijs wordt gesteld haha. Nadat we de smerigheid maar voor lief namen hebben we onze spullen gedropt en zijn we uit de kamers gegaan om maar iets van middageten te zoeken. Op de campus staan echt mega veel fietsen, waaronder ook groene fietsen. Deze groene fietsen mag iedereen pakken, het systeem is dat je een fiets pakt, ergens naartoe fietst en hem daar weer neerzet, als je dan weer teruggaat heeft inmiddels iemand jouw fiets gebruikt en pak je dus weer een andere. Het systeem werkt behoorlijk goed, twee op de tien keer kan je geen fiets vinden maar het is erg fijn! We zijn van de campus gelopen en richting een heel klein restaurantje, hier gingen we middageten. Het allereerste maaltje wat ik in China heb gegeten was ‘hotpot’ een soort van pan bouillon met allemaal kruiden, groentes en vlees erin. Verder krijg je een mega dienblad met allemaal extra groente, vlees en vis erbij die je er nog in kan gooien. Dit was wel lekker! Het enige jammere is dat de kip niet lekker is, in China gebruiken ze namelijk bijna alles van de kip, elk stukje kip heeft dus kraakbeen en bot erin. Ik denk dat je na een paar keer weet wat je moet bestellen zodat het lekkerder is. Hierna zijn we naar het hoofdgebouw geweest en hebben we ons ingeschreven in de school. Allemaal officiële dingen gedaan voor ons verblijf in China. Hierna zijn we naar de supermarkt geweest om inkopen te doen. IK BEN NOG NOOIT ZO BLIJ GEWEEST MET SCHOONMAAKSPULLEN! Verder ook nog slaapspullen, handdoeken en andere troep gekocht. Een rol mentos kost hier 23 eurocent dus die heb ik ook maar ingeslagen. De paprikachips is hier veranderd naar ‘Roasted squid flavor’ hahaha. Dus dan maar vage Pringles meegenomen. We hebben de spullen meegenomen en toen zijn we gaan schoonmaken! Stefan slaapt de eerste twee avonden bij mij in m’n kamer omdat die van hem zo ranzig is. Mijn kamer is inmiddels mooi schoon en ruikt fris, de airco werkt ook (na wat problemen) en alles is ingericht! Ik heb nu een chinees nummer (13178020553 voor als je me wilt bereiken, China is +86) met 3G dus ik kan overal whatsappen. Ik heb inmiddels ook WiFi op mijn kamer! Na de grote schoonmaak zijn Stefan en ik samen met Jackie nog even uitgegaan voor avondeten. Een mega bak noedels voor ongeveer 1.50 euro met allemaal verschillende zeevruchten erin, verrukkelijk! Hierna zijn we teruggelopen en zijn we naar een soort van introductie gegaan. Op deze introductie staan allemaal stands met studenten erbij, binnen één minuut hadden we 30 chinezen om ons heen staan die allemaal met ons op de foto wilde. Verder werden we gesmeekt om ons bij hun studentenvereniging aan te sluiten. Elk meisje wilde ook direct je nummer hebben en je WeChat account (soort van Whatsapp). Na een tijdje daar te hebben rondgelopen ben ik teruggegaan naar de kamer, ik had het behoorlijk gehad. Na ruim 30 uur wakker te zijn geweest en op een vreemde kamer te moeten gaan slapen schoot ik toch een beetje in de stress. Gelukkig heb ik een geweldige vriendin waarmee ik een hele poos heb gebeld 😊. Hierna ben ik gaan slapen, eerste dag is behoorlijk druk geweest.



Ik weet nog niet precies hoe ik het ga doen met mijn travelblog, misschien dat ik elke week een berichtje ga typen.



PS: Let niet op spelling haha, ik lees het niet na.



Met vriendelijke, awesome, super coole, uber groeten,

Jordi Daniëls

COMING SOON HOUSE ADVERTISING ads_leader_blog_bottom



Comments only available on published blogs

16th September 2015

Hahahahhahah
Mooi stukje kerel! Leuk om te lezen :)
16th September 2015

mooie ervaring
Hoi Jordi, Mooie ervaringen hoor. Aan de lab tekst te zien ben je behoorlijk enthousiast. Zoals je weet moet ik met 2 vingers typen dus verwacht van mij geen grote verhalen. Wel kan ik melden dat we gisteren voor AMH een uitbreiding van het contract hebben gerealiseerd, nu zijn 6 (eerst maar 5) van de 7 gebouwen ook in de winter bezte. Kassa!
16th September 2015

Goed verhaal!
Tjonge jonge zeg, wat kan jij schrijven! Hartstikke leuk om je verhaal te lezen. Het geeft een hele goede indruk over je heenreis en je ontvangst in China. Ik kijk uit naar je volgende belevenissen!
20th September 2015

reactie op je blog
Ha Jordi, Via Sander je blogadres ontvangen. Nou wat heb je in een week al veel gezien, indrukken opgedaan zeg. Een campus met 35.000 mensen, volgens mij kennen we dat niet in Nederland. Geniet van alle indrukken, en een vraag. Model zijn, worden. Bedoel je een voorbeeld zijn voor anderen als blonde Hollander of ...fotomodel. Hartelijke groet, Monique en ook van Arie
29th September 2015

Antwoord
Fotomodel :)

Tot: 0.078s; Tpl: 0.013s; cc: 5; qc: 43; dbt: 0.0524s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb