Beijing

China's flag
Asia » China » Beijing
September 21st 2005
Published: November 29th 2005

I dag fik vi for en gang skyld lov at sove laenge, vaekning var kl. 8.00, bussen koerte kl. 9.30.

Paa vejen til lufthavnen koerte vi ind forbi et af Kunmings stoerste plantemarkeder for blomster (noget i stil med GASA).

Det var utroligt flot, de havde buketter, snit blomster, potteplanter, barrods planter, knolde og froe.

Hvis jeg boede i Kunming havde jeg nok koebt mig fattig, men jeg fandt ikke rigtigt noget jeg mente kunne overleve hjem-transporten.

Efter en times tid, gik turen til Kunming lufthavn, maal : Beijing.

Flyveturen tog ca. 3 timer, og var pa ca. 2600 km.

Beijing er naesten lige saa stor som Shanghai, der er 13 millioner indbyggere og 2,3 millioner biler.

Fysisk er den 4 gange stoerre end Shanghai, byen daekker 17.000 kvadrat km.

Det er en meget gammel by, med en 3000 aar lang historie, hvor den har vaeret hovedstad mindst 3 gange, paa det sidste i ca. 800 aar (hvis man ignorere en periode fra 1911 til 1949, hvor der ikke var nogen egentlig kejser, og komunisterne endnu ikke havde overtaget, og hovedstaden midlertidigt var flyttet til Nanjing).

Trafikken er forrygende, men billisterne er knapt saa grove som vi tidligere har set det.

Ogsaa her bygger de meget, men det er paa grund af at Beijing har olympiaden i 2008, man havde regnet med at faa OL i 2000, og havde bygget boliger, stadions og motorveje, men saa loeb Sydney med arrangementet (i foelge rygter pga. en del penge under bordet).

I morgen skal vi se Den himmelske freds plads, verdnens stoerste plads, og den forbudte by.

Alle dagens billeder

Tot: 0.097s; Tpl: 0.011s; cc: 6; qc: 44; dbt: 0.0396s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb