Peking - En imponerande stad!

China's flag
Asia » China » Beijing » Wangfujing
June 13th 2011
Published: June 13th 2011

Det har småregnat och varit mulet hela dagen, men precis då kaffesuget kommer spricker molnen upp och solen letar sig fram över centrala London. Med en Starbucks kaffe i handen sätter vi oss i gräset i Embankment Park. En orkester har ställt upp sig och spelar musik för en grupp tillresta pensionärer. Med musik i bakgrunden och med barnen som försöker leka med duvorna, njuter vi av utsikten över Themsen och vårt korta lunchuppehåll i London. Tidigare under dagen hade vi gjort ett obligatoriskt stop på Emirates Stadium och Arsenal shopen, bara för att upptäcka att butiken var halvtom inför kommande lansering av de nya kläderna. Tanken var annars att vi skulle köpa några av de nya tröjorna men vi kom en dag för tidigt. Istället dricker vi upp vårt kaffe och vandrar längs The Strand upp mot Big Ben innan vi tar tunnelbanan tillbaka till Heathrow.

Jag vaknar upp strax ovanför Ulan Bator i Mongoliet. En frukostbricka har ställts på mitt bord och hela kabinen luktar nybakat bröd och kaffe. En timma senare landar vi i Kinas huvudstad Peking. Kaptenen meddelar att det är ett strålande väder i Peking, med klarblå himmel och en temperatur som letar sig upp mot 30 grader. Himlen är verkligen molnfri, men klart är inte det första begrepp som jag vill ta i min mun, för hela staden ligger som begravd i ett lager av dis.

Vi väljer Doubletree Beijing, ett hotell inom familjen Hilton, som vårt hotell dessa första dagar. Den familjesvit som vi bokat finns inte tillgänglig och vi blir istället tilldelade två dubbel rum vilket duger alldeles utmärkt. En rolig grej med hotellet är att dörrkortet kommer i samma färg som ditt medlemskap i Hilton Honors. Är du inte medlem får du ett kort i grönt, då vi är silvermedlemmar får vi således ett kort i silver. Att visa statusen på sitt medlemskap tycks vara viktigt för jag har aldrig sätt folk så ofta gå med sitt dörrkort i sin hand.

Vi tar en taxi in till den förbjudna staden som utgör kärnpunkten i Peking med himmelska fridens torg på motsatta sidan. Vägen in till centrum utgörs av en enormt bred autostrada där åtskilliga militärparader ägt rum. Att bygga sådana här stora huvudgator genom stadens centrum är något som vi också såg i Saigon, och som är så typiskt för städer i kommunistiska länder. Den förbjudna staden är vansinnigt imponerande, byggt över ett gigantiskt område i stadens absoluta centrum, och är ett fantastiskt kulturarv med rötter tillbaka ända till 1400-talet.

När molnet och diset lättat från Peking tar vi oss ut på landsbygden, ut mot Kinesiska muren. För att undvika den värsta strömmen av turister beger vi oss till Mutianyu, där en tre kilometer lång sträcka är öppen för turister. En helt molnfri dag med god sikt är mycket ovanligt i Peking vid den här årstiden, men det medför även att det blir väldigt varmt när solen lyser från sin klarblåa himmel på oss hela dagen. Med Victor på mina axlar beger vi oss ut på en vandring längs detta imponerande skådespel. Att vandra längs muren är knappast någon söndagspromenad då det bitvis är väldigt brant, och med trappsteg som ibland når upp till Madeleines midja. Men vi kämpar på och blir belönade med en fantastisk fin dag med utsikt över bergen och över ett av världens mer imponerande underverk!

I temple of heaven park tar vi det lugnt ett tag, njuter av en glass, och blickar ut över ett naturskönt område som tycks skötas lika väl som en slottspark. Tystnaden och stillheten bryts vid Long Corridor där ett par hundra kineser samlats för att spela kort. Kortspelet tycks gå ut på att skrika så högt som möjligt och sedan kasta korten så hårt som möjligt i bordet, men har antagligen mer invecklade regler. Vi fortsätter mot det stora templet och skriket från kortspelarna byts ut mot ett par skönt sjungande tenorstämmor då en grupp män samlats för att testa sina stämband mot varandra. Några meter bort tystnar sången och stillheten och friden tar vid igen. Temple of heaven park är bara en i mängden gigantiska parker som är otroligt välskötta och fridfulla, vi finner liknande upplevelser i Behai Park och i Ritan Park.

Trotts att det bor nästa 20 miljoner människor här i Peking så känns staden aldrig trång eller stressande. Inte ens i rusningstrafik, då kön börjar utanför tunnelbanestationen för att komma ner till stationen och sedermera ombord på tåget. Enda gången tempot skruvas upp är på de turistanpassande shoppingmarknaderna.
På Pearl market är kommersen i full gång när vi när marknaden strax innan lunch. Om du är kvinna och inte hittar en handväska eller ett par skor som passar dig har du gått genom marknaden med förbundna ögon. Vi shoppar och vi prutar, och gör antagligen mestadels bara dåliga affärer, men roligt är det i alla fall! Bakom Pearl market finner vi en leksaksmarknad och Madeleine kan tillslut finna sina Petshopar som varit hennes huvuduppgift med den här resan till Peking. Men vi tröttnar snart på tjatande försäljare och beger oss istället till Xidan där Pekingborna själva shoppar. Här handlar vi i lugn och ro utan att någon försöker kränga på oss hela butiken!

Det kinesiska köket är ett av världens bästa och överlag är maten mycket bra. Speciellt bra är den på den lilla restaurangen i Chongwen som låg 100 meter in i en byggnad, och som vi bara hittade för att det kom ut folk från trappuppgången. Eller varför inte den lilla restaurangen strax bredvid vårt hotell som bjöd på fantastiska nudelsoppor! Men det krävs lite arbete för att träffa rätt, är du inte uppmärksam så får du en hund på din tallrik eller så är det en orm uppstoppad på ditt grillspett. Att kineser tycks äta alla djur som rör bekräftas av en tur i supermarketen, där en biolog skulle få svårt att artbestämma allt som låg i deras diskar.

Att surfa på internet här i Kina är en upplevelse i sig! Facebook, Youtube och Twitter är alla blockerade och internet är väldigt segt, och vi kan bara gissa varför…
Efter intensiva dagar avslutar vi dagen med en öl och grillspett på en plaststol, inte högre än två decimeter, på vägkanten längs en trång bakgata bakom vårt hotell. Det är kinesisk stil och ett kinesiskt sätt att leva i Peking! Vi gillar det och funderar på att komma tillbaka!

Doubeltree hotelDoubeltree hotel
Doubeltree hotel

Snax och drinkar i Executive lounge!

Tot: 0.117s; Tpl: 0.017s; cc: 10; qc: 51; dbt: 0.0552s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb