Kina update - den med drengen der kunne hoppe - paa hovedet altsaa!

China's flag
Asia » China » Beijing » Great Wall of China
May 23rd 2006
Published: May 23rd 2006

Jaa, saa fandt vi et fungerende internet med en ligesaa fungerende pris, saa nu maa det vaere tid til en total update over et helt land; vores rejsen i Kina!

Efter de uheldige mavedage i Lijiang tog vi som sagt hurtigste flugtrute; flyet kl 1 om natten, til Chengdu (hvilket sparede os 20 timer).

I Chengdu tog vi ud til deres store "panda breeding facillity" som er en temmelig stor park med en farlig masse pandaer i forskellige stadier af dovenskab: aedning, rygkloening samt sovning. De havde det nu meget godt, isaer i forhold til andre wannabe zoo's vi har set rundt omkring i asien.

Det brugte vi saamaend en hel dag paa, og da vort hotel (som vi jo saa havde fundet frem til kl 03 om natten) var en kende i den dyre ende, tog vi hurtigt videre til Mt Emei. Emei er et meget beroemt og helligt budhistisk bjerg og vi havde fra flere kilder hoert om en fin vandretur op af de taagedaekkede bjergsider.

Hvad vi ogsaa havde faaet atvide er, at stien bestaar af trapper! Vi kan sige, at det virker en smule mere overvaeldende naar man er der (overfaldet af aber i midten af en taagebanke med udsigt til tusinder af flere trapper og min 4 timers gaaning mere, ifoelge den nedadgaaende man moedte for en time siden... pruuuf!) end naar man hoerer om det!

2 dage og ca 45 km senere fandt vi ud af at vi aabenbart kunne dividere de nedadgaaendes beregninger med 4; pludseligt velsignet med et tempel vi troede var uanede trappemaengder vaek kunne vi overnatte og vaagne op til munkesang (den samme spillet paa cd meget hoejt mange gange= ud af doeren tourister!). Efter kun nogle timer naaede vi den solbeskinnede top, velsignet ophoejet over skyerne med en enmorm gylden buddha som den endelige tinde og maal for os - og de 3 mill kinesere der havde taget snydebusserne!

Vi tog herefter til Leshan der er de (meget!) stolte ejere af verdens stoerste buddhafigur (ca 75m hoej) hugget ind i klippevaeggen.
fin park de havde kreeret i forsoeget paa at skrabe lidt flere penge ind. - vores stoerste glaede her var nu gensynet med de mariekiks der praktisk talt havde reddet os i Emis taager ved at ageere saavel morgenmad som frokost😊 (det skal lige tilfoejes at kiks har de skam i kina, man (vi (Inge)) kan bare ikke spise dem normalt!)

Vi tog fra Chengdu toget til Xian. Det blev 16 timers softsleeper med et gammelt hyggeligt kinesisk aegtepar der brugte meget af tiden paa at grine af os og sige en masse til os som vi selvfoelgelig ikke forstoed den mindste dyt af 😊

Vel i Xian brugte vi den foerste ankomstdag paa vandring rundt i byen med den hensigt at see nogle ting vi nu ikke lige fik set den dag, men vi saa deres drumtower og belltower som skulle vaere noget af det aeldste i byen.
Naeste dag tog vi ud og saa terrapottekrigerne 😊 De faa ture vi havde set var kaempedyre, saa i stedet brugte vi morgenen paa at finde bus nr 306 der koerer direkte derud for 7 yang pr mand. Vel derude sprang en engelsk guide paa os og vi besluttede at gaa med til at betale ham dee 100Y for en over 3 timers rundvisning. Det gjorde han ganske godt om end nogle af hans ord var ganske sjove og han havde en saerlig forkaerlighed for ordet "clearly".

Terracottakrigerne var selvfoelgelig saerlige og flotte, og glade var vi for at vi ikke havde joinet horderne af roedhaetter ( tour kasketter guidet af tourflag med hoejtaler der skratter konstant, mens de dirigerer deres deling af kinesiske tourister).

Endnu en dag blev spenderet i Xian med moske og lidt andet, om aftenen tog vi tog til Zhengzhou og der direkte videre med bus til en lille by, Dangfeng, taet paa Shaolin Si som med sine farlige kampsport var maalet for denne afstikker.
Der var noget rigeligt toristet med en hel park med "scenic spots" og en pebret indgangsbillet - uden ungdomsrabat! Showet indenfor var nu meget flot, en mand boejede spyd mod sit adamsaeble (!!!), folk slaassede paa fin vis og en meget lille dreng hoppede praktisk talt rundt paa hovedet.
Da vi havde set alle de fine karatetempler og lidt andet godt gik turen hjem i bus med udsigt til Kung Fu skoler der alle havde deres tusinder studerende ude at oeve paa kaempe pladser med perfekt synkroni. flot!

Videre til Louyang hvor vi saa "White horse tempel"- der ikke havde den lovede udstilling af magiske vaaben -hrumf fra Henrik!

Vi saa ogsaa "dragon grottoes" som (igen) var en stor park med buddhafigurer hugget ud i sten, dene gang var de bare alle i huler, nok flere tusind af dem og mange gange det antal af hellige bodhitatvaer osv indenfor. Det var flot og meget gammelt saa vi var glade og tilfredse da vores bus -igen- perfekt leverede os af taet ved hvor vi ville. alting i denne by ligger meget taet saa det var en velsignelse at finde ud af transport, mad, indkoeb af vand, alt.

Herfra tog vi saa i fredags aftes natbussen til Beijing (toget var overbooket). Bussen viste sig at blive totalt proppet med flere og flere mennesker der sad op og ned af gangen, saa Inge maatte dele sin hovedpude med en traet dame den nat. Soevn fik vi dog heldigvis, turen var ikke saa slem som sidst til kunming, kun naesten!

Vel i Beijing tog det os overraskende megt anstrengelse at finde ind til byen samt at finde hotel der ikke kostede 300 pr nat. Til sidst fandt vi et som vi nu har forhandlet lidt dicount hos for de i alt 12 dage vi kommer til at vaere her. vi har senere fundet ud af at det vist er temmeligt billigt her i Beijing, saa det var altid noget.
loerdag saa vi os lidt om og gik til "temple for heavenly peace" hvor kejseren bad om god hoest mm.
Soendag gik til sommerpaladset, hvilket var fint, men ikke helt saa pragende som vi havde troet, det traengte virkelig til den renovation som daekkede halvdelen af attraktionerne med plastik.
Mandag tog vi saa til Muren. Vi havde flottet os og meldt os paa vores sidste (og kun 2.) tour i Kina. Guiden var fin, men det var ikke helt som vi havde forestillet os. Resten bliver helt sikkert gjort paa egen haand!
Selve muren var flot og velsignet mennesketom da vi ikke havde valgt det mest touristede sted. Vi har flotte billeder at vise frem, men de maa desvaerre vente da internet koster dyrt i kina samt stadig er en smule langsomt😊

I dag har vi halvandenaarsdag, jubii :D saa bruger dagen paa lidt afslapning og super romantisk (meget tiltraengt) haandtoejvask som foregaar paa aegte fabrikfacon med henrik ved badekaret, Inge ved haandvasken og dobbeltlagt sytraad spaendt ud overalt i vaerrelset ;0) (vaskemasiner er meget svaert opdrivelige i kina) shopping er der ogsaa tid til og vi tager ud til en park senere.

Glaeder os til en snarlig hjemkomst!

Tot: 0.061s; Tpl: 0.008s; cc: 11; qc: 41; dbt: 0.0408s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb