De Muur

China's flag
Asia » China » Beijing » Great Wall of China
October 15th 2007
Published: October 15th 2007

Een daguitstapje dat kan tellen... Met Tom de wagen in, de smog uit en de natuur in, richting Jiangzhou. Na een stukje verkeerd te hebben gereden (de wegen veranderen hier zo snel; als je een u-turn maakt bestaat de kans dat het rondpunt dat je net bent gepasseerd al veranderd is in een kruispunt), zagen we plots stukjes muur en wachttoren blikkeren op de bergflank. Wat verderop de auto geparkeerd en na een klim van een halfuurtje stonden we op de muur. Dankzij het mooie heldere weer konden we de muur in beide richtingen met onze ogen volgen, totdat ie zigzaggend achter een of andere verre berg verdween. Ons doel lag gelukkig wat dichterbij: de wachttoren met de negen vensters, zo'n slordige 5 km verder- (en hoger-) op. Met de zon in de rug en een chocomelkje in de hand begonnen we aan onze tocht. Sommige stukken muur waren nog intact, op andere plaatsen bleef er niet veel meer over dan een hele hoop brokstukken. Ongeveer halverwege stortte de muur zich bruusk in een afgrond. Zelfs na enkele sandwiches en een tweede chocomelkje hadden we de moed nog niet gevonden naar beneden te klauteren. Dan maar een zijpaadje ingeslagen in een poging dat ravijn te omzeilen. Vanaf precies dat moment hebben we geen muur meer gezien. Links, rechts, omhoog, omlaag en diagonaal doorheen het dichte struikgewas om uiteindelijk op een heuveltop uit te komen en te zien dat de muur twee bergen verder lag. We zijn dan maar teruggekeerd naar het dorpje om te genieten van een zonsondergang. Al bij al toch een fantastische zondag: de muur, jungle en chocomelk, meer moet dat niet zijn.

Tom en Yves na de grote klimTom en Yves na de grote klim
Tom en Yves na de grote klim

Eindelijk de Muur bereikt...

15th October 2007

Markt
Hoi A&Y, alweer enkele ervaringen rijker en nog steeds mooi weer. Wat een geluk! Mocht je de kist in België krijgen, vul ze met parels, zijde en nog veel moois... Bovendien, jullie zien er heel goed uit. Is het chinees eten lekker? Blijf schrijven. Liefs m&p
16th October 2007

Hallo daar, Heb gisteren met Tom geskyped. Blijkbaar zijn jullie daar al terug vertrokken. Tom heeft het precies ook plezant gevonden. Wel tof om jullie blog zo te volgen. slukes s
17th October 2007

Peking
Leuk om zo over een rustig stuk van de muur te wandelen; ik heb het enkele jaren geleden ook gedaan met Tom en zijn vrienden, en het is wel de manier om je in te leven in het land en zijn historie. Heel wat anders dan met de auto op een uitkijkpunt te gaan staan en wat door de voorruit te turen. Zijn jullie ook naar het park van de Hemelse Vrede geweest? Ook een aanrader, vooral 's morgens om 7:00 uur wanneer de Chinezen daar hun Thai Shi beoefenen. Je wordt er als toerist ook uitgenodigd om mee te doen met diabolo, vliegeren en dat voetbalspelletje je met Stefan en Christophe doet. Sowieso is dat park ook een ervaring die bijblijft. Uitteraard moet je in Peking ook ergens op het water een roeibootje huren. Uw nieuw fotoapparaat moet blijkbaar niet onderdoen voor het oude. Weer mooie foto op de blog. Ik heb de indruk dat Anne al dan niet gewild aan het regimen is, maar geen nood, in het Zuiden van China wordt het eten terug eetbaar. Nog een toffe reis en houdt ons op de hoogte, papa
17th October 2007

joebear says hallo
hela,anne en yves,ik volg jullie avonturen al een tijdje en vond dat ik jullie iets moest sturen,de foto's zijn professioneel ...héhé..spijtig voor dat voorval(diefstal..) yves ge ziet er goed uit en anne (transformatie ,plat haar)wow,ge ziet er nog mooier uit,héhé, ...amuseer en profiteer van julie reis xxx joebear conforma

Tot: 0.073s; Tpl: 0.012s; cc: 11; qc: 29; dbt: 0.0404s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb