Reisen fra Vietnam


Advertisement
Cambodia's flag
Asia » Cambodia » South » Phnom Penh
December 11th 2002
Published: December 11th 2002
Edit Blog Post

Naa er jeg i Phnom Penh. Kom i gaar etter en heller interessant tur gjennom Mekong Delta. Jeg kjoepte en allerede arrangert tur fra en tour agency. Men, alle de andre paa gruppen min skulle tilbringe tre dager i Mekong, mens jeg skulle bare tilbringe to dager der. Saa, jeg ble skippet til den neste byen (hvor jeg skulle bli hentet neste dag) i lokal buss. Vel, lokal buss i Vietnam er ikke helt den samme saken som i Norge. Ingen paa bussen pratet engelsk, og alle var veldig interessert i meg. I det hele tatt var jeg det store samtaleemnet, og alle var borte aa tittet paa meg og sjekket om jeg var levende.

Jeg hadde et visittkort til det hotellet jeg skulle overnatte, og det var ogsaa alle veldig interessert i. Og, det er en kjaka som sakte og sikkert jobber seg bakover i bussen til han til slutt havnet ved siden av meg. Ikke det at han ikke var soet, men han kunne jo ikke et ord engelsk da. Vel, i loepet av den fem timer lange bussturen (3 mil lang), saa hadde alle paa bussen bestemt at kjakan ved siden av meg (Vo) og kompisen skulle hjelpe meg aa finne hotellet mitt.

Vel, siden alle var veldig enig om det (og her mistenker jeg Vo litt for aa ha hatt et ord - eller mange - med i spillet) saa hadde jeg ikke saa mye jeg skulle ha sagt. Saa vi hopper opp paa motorsykkelen, tre personer og en diger sekk. Men, etter aa ha kjoert en stund saa kommer de frem til at vi skal stoppe aa spise litt. Greit nok det, saa vi spiser og deretter er det tilbake opp paa motorsykkelen. Men, fem minutter senere begynner det aa regne, saa sjaafoerene mine bestemmer seg tydeligvis for at ethvert hotell er et bra hotell, saa foer jeg vet ordet av det befinner jeg meg paa et hotell jeg ikke aner hvor er.

Etter mye veiving med armer og vifting med visittkortet mitt faar jeg fem at jeg ABSOLUTT maa til mitt hotell, og at jeg kan ikke bli vaerende der. Saa, ut igjen, finner en cyclo, og videre gaar det. Til naa har Vo faktisk vist at han kan tre ting paa engelsk - 'number one', 'thank you', og 'love you'. Og ja, han elsker meg!!!

Til slutt kommer jeg meg til hotellet mitt da. Vo bedyret fremdeles at han elsket meg, og jeg endte opp med telefonnummeret hans og et loefte om at jeg skal ringe han... jaja...

Men, men. Neste dag var det baat videre opp Mekong river til PP. Traff paa to britiske gutter, Nick og Dan, som jeg hengte med i gaar. Vi tasser rundt i dag og er litt reduserte. Nick og Dan prater om aa dra ut aa skyte geiter... som vil koste dem rundt US$50. Vi faar se...

Hvilken dyr er det stoerste dyret du tror at du kan ta rotta paa uten vaapen?


Advertisement



Tot: 0.101s; Tpl: 0.009s; cc: 7; qc: 46; dbt: 0.0501s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb