1 km za koncem Swiata - Kambodza

Asia » Cambodia » South » Phnom Penh
August 28th 2007
Published: September 1st 2007

Kambodza to kraj powoli podnoszacy sie po 30 latach wojen domowych i 5 letniego krwawego rezimu Czerwonych Khmerow, podczas ktorego zabito 1/4 mieszkancow. To panstwo gdzie wielu ludzi zyje za mniej niz dolara dziennie bez pradu i bierzacej wody. Gotuje sie na zewnatrz na paleniskach. Mieszkajac na polnocy, trzeba jeszcze uwazac na miny, bo Kambodza do dzis jest jednym z nabardziej zaminowanych panstw Swiata. Granice z Krolestwem Kambodzy pokonalismy w dosc nietypowy sposob, bo na pokladzie lodzi... Kraj ten przywital nas bieda. Plynac od przejscia granicznego dalej w gore Mekongu w kierunku Phnoim Penh, mijalismy ustawione nad brzegiem bambusowe chatki, z ktorych wybiegaly przewaznie nagie dzieciaki pozdrawiajac nas miedzynarodowym hello i machaniem reka. Nastepnie przesiedlismy sie na ostatnie 15 km podrozy do autobusu, ktorym przejazdzka przypominala wizyte w wesolym miasteczku. Autostrada krajowa, ktora jechalismy zostala zbudowana zaledwie rok temu, a to co wczesniej bylo w tym miejscu na pewno w Europie nie nazwano by droga. Dzis wyglada to jak ser szwajcarski - fragmenty asfaltu znikaja tak szybko jak sie pojawiaja. Trasa to przewaznie dosyc dobrze ubita droga gruntowana z dziurami, ktore pozwalaja niebezpiecznie szybko zblizac sie naszym glowom do sufitu. Sam Phnom Penh byl kiedys uwazany za najpiekniejsze miasto Azji pld-wschd.,
Przejscie graniczne Wietnam- KambodzaPrzejscie graniczne Wietnam- KambodzaPrzejscie graniczne Wietnam- Kambodza

Podekscytowani i nie wiedzacy czego sie spodziewac przekraczamy granice.
dzis sie troche postarzal, ale nadal jest zupelnie innym swiatem niz pozostala dzika czesc Kambodzy. Stolice zwiedzalismy caly nastepny dzien:
-swiatynie Wat Phnom
-kolonialny dworzec kolejowy
-targ gdzie mozna znalezc wszystko co sobie idzie wyobrazic i pare innych rzeczy
-Pomnik Niepodleglosci
-szkole S-21 miejsce gdzie zamordowano 17 tys. osob
Jednak najwieksze wrazenie zrobil Palac Krolewski ze Srebrna Pagoda, choc wstep to 6 $ czyi dopkladnie 25 razy wiecej niz stawka dla miejscowych.
Podsumowujac Phnom Penh to naprawde bogate miasto jak na warunki Kambodzanksie. Nieliczna grupa bogatych ludzi jezdzi tutaj luksusowymi Jeepami lub mercedesami klasy S i nosi ubrania najdrozszych marek...

Pick up na stojacy zabierajacy ludzi do miejsc gdzie nic innego dojechac nie moze...Pick up na stojacy zabierajacy ludzi do miejsc gdzie nic innego dojechac nie moze...

Wtedy nie wiedzielismy jeszcze, ze przyjdzie nam doslownie na czyms takim jechac...
Jedno ze skrzyzowan w Phnom Pehn.Jedno ze skrzyzowan w Phnom Pehn.
Jedno ze skrzyzowan w Phnom Pehn.

w tle swiatynia Buddyjska ( odlamu Theravada )zupelnia inna w architekturze niz spotykane w Chinach czy Wietnamie (odlam Mahayana)
S-21 szkola, ktora zostala podczas rezimu Czerwonych Khmerow zamieniona w wiezienie.S-21 szkola, ktora zostala podczas rezimu Czerwonych Khmerow zamieniona w wiezienie.

Jedna z sal szkolnych zaminionych z sale tortur. Na scianach do dzis wisza jeszcze tablice szkolne...
Jeden z budynkow Palacu Krolewskiego w Phnom PehnJeden z budynkow Palacu Krolewskiego w Phnom Pehn
Jeden z budynkow Palacu Krolewskiego w Phnom Pehn

Oplata za wstep dla obcokrajowcow jest 25 razy wyzszy niz dla miejscowych...
Srebrna Pagoda w Palacu KrolewskimSrebrna Pagoda w Palacu Krolewskim
Srebrna Pagoda w Palacu Krolewskim

ponad 5000 srebrnych plytek zdobi podloge pagody. Niestety w wiekszosci budynkow zabrania sie fotografowania...

Tot: 0.126s; Tpl: 0.011s; cc: 11; qc: 58; dbt: 0.0659s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb