Do you want a guide? I know everything 'bout here!!

Cambodia's flag
Asia » Cambodia » North » Siem Reap
February 11th 2009
Published: February 11th 2009

Do you want a guide? I know everything 'bout here!!

"No we are looking for cold beer."

De toeristenstroom vandaag was volledig geheroriënteerd: Ankor Plat is nu de trekpleister. Guy heeft deze tempel gisteren ontdekt.

Vandaag hebben we met plezier één item van het medisch bulletin geschrapt; Guy is van de toerista verlost. Mijn poep is nog steeds iets te naakt, maar fietsen en danseuse is te doen als we maar op tijd ff een tempeltje meepikken.

De grote toer is een verademing omdat het toeristen-aantal danig afneemt en je het gevoel krijgt hoe het moet geweest zijn een aantal honderden jaren geleden.

Ook de jungle-tempel Was indrukwekkend vanwege de gigantische bomen (wurg-ficussen als ik het goed heb) die de tempel op bepaalde plekken hebben om-worteld.

Verder hebben we een aantal mooie rustige tempels gezien, enkele in een verkoelend windje met veel schaduw en enkelen in de verzengende hitte.

We denken dat de foto's wel een beeld zullen geven;

Nog enkele details die het leven hier: aan elke tempel staan er veel mensen (meestal vrouwen) van 4 tot 70 die je proberen alles te verkopen. (boeken, postkaarten, drank, fruit, batterijen, t-shirts, speelgoed,souvenirs,..). De strategie is eenvoudig, maak eerst persoonlijk kontact door naar herkomst te peilen, probeer dan iets aan te prijzen, schakel over op een ander produkt, start een spelletje (hoofdstad raden, oxo,...), als het nu niet lukt engageer dan de toerist door een belofte dat hij iets zal kopen aan je kraam in geval hij terugkomt na bezoek aan de tempel of de volgende dag. Ongelooflijk hoeveel talen een meisje van acht kan spreken: cambodjaans, engels, frans, spaans, italiaans, duits, nederlands,... (uiteraard niet het hele vocabulair maar enkel de verkoop-woordjes zoals, hallo, tellen tot tien, goedkoop, goede prijs,...) Op het einde van de dag is er eentje die nu 21 is en die dit vak al uitoefent avnaf ze kon lopen. Niet te verwonderen dat ze alle van kneepjes van het vak kent.

Morgen denken we er aan onze fietsen te verkopen de onderhandelingen lopen al van gisteren.
Elke avond in siem reap is best gezellig, wat druk maar met alle service voor handen: transport d.m.v. tuktuk, massage a volonté in alle maten en soorten, onder de toog alle types van ongezeonde geestrijke middelen. Ook boem-boem wordt hier steeds aangeprezen. Het getuigt van karakter in liefde dat we op al deze verleiding "no thank you" hebben gezegd.

11th February 2009

tof
toch wel tof hoor die verslagen elke dag of toch bijna. We lezen ze met plezier. Ziujn jullie voeten zo vuil of heeft de zon al zijn werk gedaan.

Tot: 0.117s; Tpl: 0.013s; cc: 6; qc: 24; dbt: 0.0854s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb