Baku i mitt hjerte

Azerbaijan's flag
Asia » Azerbaijan
July 12th 2006
Published: July 12th 2006

Turen er i gang, og denne gangen har vi bestemt oss for aa ta alle dere med paa tur gjennom Kaukasus. Vi kom til Baku i gaar kveld. Det var en opplevelse i seg selv. Vi maatte kjoepe visum, noe som ble gjort paa en noe tungvint maate. Men hva annet kan man vente seg, det er da en tidligere Sovjetrepublikk vi kom til. Med visum i passet kunne vi bare gaa gjennom passkontrollen og hente bagasjen. Alle utenom Are. Are er nemlig et armensk navn. Aserbajdsjan er i krig mot Armenia. Aserbajdsjanere liker ikke armenere. Derfor tenkte passkontrolloerene at siden Are er et armensk navn og siden Are snakker godt russisk, er han ikke en norsk turist, men en armensk terrorist. Saa klart! Men etter et kvarters ventetid kom han seg gjennom. Hotellet vaart er fint og rent. Rommet til meg og Hilde har svart og lilla tapet, lyseblaa silkegardiner, do uten doring og dusj uten kaldt vann. Nydelig! Maten i Aserbajdsjan er ogsaa nydelig. Her faar du grillet kjoett med masse loek, koriander og andre urter. Fantastisk. Og billig ogsaa. I dag har vi gjort oss kjent med byen. Sentrum er stort, men oversiktlig, og gamlebyen kunne vaere hentet ut fra 1001 natt. Bare masse moskeer og steinhus. Vi har sett de viktigste severdighetene og til og med vaert paa den norske ambassaden og snakket med Bodil (eller Bowt-hell som hun uttalte det paa sin dialekt). Hun anbefalte oss aa bruke mest mulig tid i Georgia. Saa derfor reiser vi dit neste uke allerede. I kveld skal vi spise deilig grillmat og drikke billig oel paa en av barene langsmed det Kaspiske hav. Er det noen av dere som vet om Kaspihavet er en innsjoe eller et innlandshav? Foelg med paa nye oppdateringer!

13th July 2006

Hei på dykk Globetrottara. Vonar de har ein fin, opplevelsesrik tur. Kaspihavet skal vist vera eit innlandshav, som er verdas største innsjø...? Me to Og Bodil-mor savnar Bileter....Kvar er dei? Marte kan du vera gild å kjøpe ein Burka til Kristin? Viss ikkje dei har det, kan du kjøpe noko anna "lite" like fint. Husk vær varsom plakaten; Det er aldri for seint å snu, grav dykk ned i tide og pass deko for bandittar. Allora, Tanti Saluti Kristin e ingis.

Tot: 0.097s; Tpl: 0.009s; cc: 7; qc: 50; dbt: 0.0579s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb