Familiebesøg - Kalahari Ørknen

Africa
April 27th 2009
Published: April 28th 2009

Mine forældre har været på besøg. Vi var flere steder henne, spredt udover knap 4 uger - så der var fuld fart over feltet. Her kommer de første billeder fra Kalahari Ørkenen, hvor vi kørte mod allerede den dag, hvor de landede. Stakkels forældre fik knap mulighed for at pakke ud, men der var godt 1000 km derop, så det var lige på og hårdt. De næste dage ventede ørken, ørken, ørke... Read Full Entry

Photos are below

Gemsbukke ved vandhulGemsbukke ved vandhul
Gemsbukke ved vandhul

Vandet her pumpet op fra undergrunden.
Og nu kæmpes derOg nu kæmpes der
Og nu kæmpes der

... ved vandhullet.
SpringbukkeSpringbukke
Springbukke

En stor flok af springbukke - måske ikke så spændende, men bare lige for at vise, at der faktisk lever dyr i ørkenen.
SpringbukSpringbuk
Springbuk

En springbuk up close and personal. Springbukken har tilfældigvis også lagt navn og billede til det sydafrikanske rugby-hold, the Springboks, som er meget populære, og som man ikke må gøre nar af! Derudover er en Springbok også navnet på et sydafrikansk shot, bestående af amarula og grøn myntelikør. Endelig er den "rigtige" springbuk en yndet antilope at lave Biltong (tørret kød) af.
StrudsStruds
Struds

Udover springbukke, gnuer, gemsbukke og egern, var strudse faktisk dem der var flest af i Kalahari.
Strudse og vindroseStrudse og vindrose
Strudse og vindrose

Flere strudse - nu med en vindrose i baggrunden.
Mærkelig fuglMærkelig fugl
Mærkelig fugl

En mærkelig fugl, som vi så flere gange - først ville mine forældre gøre det til en struds, derefter en emu (!), men til sidst kunne de vist også godt se, at det altså åbenlyst er en anden slags fugl - omend stadig stor.
RovfuglRovfugl
Rovfugl

En stor rovfugl har været heldig med at fange et bytte - muligvis et egern....
UgleUgle
Ugle

Sidste fuglebillede, I promise. Men der sad en fin lille ugle på jorden, med sin makker på træet ved siden, som ikke er med i billedet.
SjakalSjakal
Sjakal

Ved morgentid så vi denne sjakal, han blev dog genert efter kort tid og gik sin vej.
MarekatteMarekatte
Marekatte

Hvis man forstørrer billedet og ser godt efter, kan man måske spotte de to marekatte, som spejder på bagben. Skulle være kendetegnende for Kalahari ifølge min far, som har set flere dyreprogrammer herfra.
StenbukStenbuk
Stenbuk

En lille bambi, som vi mener må være en stenbuk. Helt alene i det høje græs, men yderst yndig.
GirafskeletGirafskelet
Girafskelet

- og endelig et tegn på, at der faktisk også er giraffer i en flad ørken. Der er blevet sat en 10-12 stykker ud, men hvis det går med dem alle, som det er gået med denne her, så holder bestanden nok ikke længe.
LøveLøve
Løve

Her den første løve, som vi så - vi havde nok aldrig fået øje på den, hvis ikke nogle venlige tyskere havde peget den ud for os.
LøvindeLøvinde
Løvinde

- og her en løvinde.
LøveparLøvepar
Løvepar

Her et løvepar, lige ved siden af vejen. De var ikke til at overse.
Endnu et løveparEndnu et løvepar
Endnu et løvepar

Ved træet lige ved siden af det andet løvepar, lå disse to kærester.
12 løver12 løver
12 løver

Og når man så efter en ekstra gang, kunne man pludselig tælle 12 løver i alt. Alle dovne og magelige under træet i varmen. Det kan måske forklare den døde giraf.

Tot: 0.107s; Tpl: 0.016s; cc: 7; qc: 40; dbt: 0.044s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb