Rejsen til Zambia


Advertisement
Zambia's flag
Africa » Zambia
September 24th 2010
Published: September 27th 2010
Edit Blog Post

Torsdag morgen vaagnede jeg i en laekker lejlihed paa Shorditch High Street i London, hvor en veniede havde givet mig husly for en enkel nat, inden jeg skulle med flyet fra Heathrow til Zambia. Dagen forinden (onsdag) var jeg ankommet med middagstoget fra Bristol, hvor jeg havde haft nogle hyggelige dage med Mathias i Bristol. I London havde jeg halvanden dag til at se mig lidt omkring, og jeg fandt hurtigt ud af, at min gode ven Soeren og min tidligere kollega Kristian netop ogsaa var ankommet til London, da de skulle til at paabegynde studier ved London School of Economics. Dem moedtes jeg med onsdag eftermiddag til en omgang pints paa vaertshuset, The Gun, taet ved deres studielejligheder. Torsdag morgen moedtes jeg igen med dem til en omgang klassisk engelsk morgenmad, Sausages w. mass potatoes and black pudding.

Et par timer senere begyndte jeg at drage ud mod Heathrow, verdens roevhul af en lufthavn, og her blev jeg selvfoelgelig moedt af problemer, idet en smaafed skrankepave af en Kenyansk mamamombassa ikke mente, jeg matte rejse til Zambia uden at kunne forevise min returbillet. Jeg havde ikke printet returbilletten ud, og hun kunne aabenbart ikke finde ud af at se den i hendes datasystem, selvom det var hendes flyselskab, den vart bestilt hos, saa jeg blev tvunget til at gaa ud af den lange koe og ind i en anden, hvor jeg kunne faa printet dokumenterne ud.

Jeg kom igennem hele maskineriet med sikkerhedskontrol og fanden og hans pumpestok, og nogle timer senere sad jeg i Kenya Airwaves flyet mod Nairobi, hvor jeg havde en mellemlanding inden flyet mod Lusaka. Flyturen gik glimrende. Jeg havde ingen sidemand, saa kunne brede mig, mens jeg ihaerdigt forsoegte at slaa mig selv ud med Gin n Tonics og oel, saa jeg kunne faa et par timers soevn i den stoejende flyvemaskine. Det gik ikke saa godt. Jeg fik vel en enkelt times soevn, inden vi pludselig lagde an til landing i Nairobi. Her maatte jeg ud af flyet og vente et par timer i en svedlugtende ventesal proppet med lige dele hvide safariturister, arabiske storfamilier (indebaerer kvinder i burka, storskaeggede maend og larmende boern) og smaa, tykke afrikanere i alt for store jakkesaet, der havde travlt med at se betydelige ud. Jeg drillede en lille arabisk dreng, der meget ivrigt jagtede lysrefleksionen fra mit nyindkoebte Casiour, uden at han fik indfanget det saere faenomen.

To timer senere mellemlandede vi i Lilongwe i Malawi, et lille pitstop inden vi ankom til Lusaka endnu et par timer senere. Ved ankomsten til Lusaka, Zambia, var klokken blevet lidt i 12 lokaltid, og til min store overaskelse var mine to tasker med flyet, som jeg fik udleveret ganske tjept i ankomsthallen (1. store positive overraskelse ved Afrika). I ankomsthallen stod Carla og tog imod mig sammen med hendes foretrukne taxachauffoer, Frank. Fantastisk at se hende igen, og lettere omtumlet fik jeg ser lidt af den ikke just imponerende arkitektur i Lusaka inden vi ankom til det lille hus, hvor vi sammen med den anden praktikant (og hans kaereste) skal bo de naeste 4 maaneder. Fortaellinger om Zambia foelger senere... samt billeder.

Advertisement



27th September 2010

spændende
Hello Bro! Spændende læsning. Glæder mig til at høre hvordan det kommer til at forløbe i Afrika. Fik du monstro egentlig købt den der camcorder i london?

Tot: 0.051s; Tpl: 0.01s; cc: 6; qc: 44; dbt: 0.0312s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb