Cigdem Hicran Yorgancioglu - Tunisia Tunus

Published: February 13th 2010

xxx

Cigdem Hicran Yorgancioglu - Tunisia Tunus

Hicran Çiğdem Yorgancıoğlu ‘nun Tunus devr-i Alem Hicri Alem Hicran Çiğdem Seyahatnamesi’nden ..seyahat notlarından alıntılardır . Her hakkı saklıdır .. / Eserin tüm telif hakları H.Çiğdem Yorgancıoğlu’na aittir . Eserin izinsiz kopyalanması çoğaltımı ,yayını ,dağıtımı halinde 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunun hükümleri geçerli olacaktır.

Altı saat içinde üç kıta .. Mucize gibi evet Asyadan Havaalanına gelmek için Avrupa’ya geçiş ve saat 15:00 te Kuzey Afrika istikametle Akdeniz’de bir Arap İslam ülkesi olan ve kıyıya paralel uzanan dağları olan bir ülkeye ,Tunus ‘un başşehrinde Kartaca’ya varış . Her taraf kurucusu Habib Burgiba. Tunus’un otantik yapısını oluşturan o güzel kapılar ardına kadar açıldı ziyaretim için . ne kadar enfes kapı süslemeleri bunlar. Eski bir Osmanlı şehrine yürüyorum,yürüyorum yasemenler ayağa kalkıyor sanki gelişime bir karşılama olsun diye .Hammamet sanki süslenmiş . İbn-i Haldun’un yüzünü mü gördüm yoksa parasının birinde. Yanımızdan Isuzu marka bir araç geçiyor. Arabaların modelleri eski mi eski döküntü mü döküntü . Etrafta bir dolu Cumhurbaşkanı Ben Ali resmi. Evlerin çatısı yok .Yağmur yok ki ülkede çatı olsun .Genede meterolojiye göre yarın yağış var . Palmiye ağaçları dekoratif. Kuzey Afrika’nın ucundayım .söyleyeceklerim var elbet ve yine dilimin ucundayım .Ucum bucağım yoktır benim
tunustunustunus

Cigdem Yorgancioglu Tunus
Minibüs gibi bir araçın üzerine yüklenen valizler pek te alışık olmadığımız bir manzara olsun .
Tunus
18.01.2004

Medina’da tanıştığım öğrenci İsmi Sami ,Semi şeklinde okunuyor . İnşaat mühendisi son sınıfta okuyor . Kişilikle ilgili tekikler sorular sonucu kazandığım güven hissi ile Kızarrkadaşı ile birlikte Hamamet merkeze birkaç km uzaklıktaki evlerine gidiyoruz . Evde tanışacağım kızın iki gün sonra evinde konuk olup ailesine bayram ziyareti edeceğimden habersiz giriyorum içeriye. İsmi İmene.Üniversite de İngilizce okuyor . Ev Tunus mimarisi ve İtalyan dekorasyonu karışımı döşenmiş. Köşedeki çöl gülü dikkatimi çekiyor evin rutubetine dayanamadığım için yola çıkıyoruz ve Azur Cafe’ye gidiyoruz Mohammed Amine geliyor az sonra .Fincanından neler çıkacak kimsenin haberi yok

Bardaktan boşanırcasına yağıyor yağmur gittiğim şehirlere yağmuru böyle getirmeye o kadar alışkınım ki.Japonlarda benimle birlikte bekliyorlar bir şemsiye alıyoruz 7 Tunus Dinarına ne de olsa 7 sevdikleri sayı . Medina ç.arşıda geziyoruz .Zeytinburnu çarşıısndan farksız altyapı kötü olduğu için heryerde su birikintilerinin içine dalıyorsun . Çamurlanmamak için bastığın yere kerelerce bakmakta fayda var .Charefetin ile tanışıyoruz .Fransızcamla idare edebildiğim kadar ediyorum .Babamın bu dili arada evde konuşmasının ne kadar faydalı olduğunu anlatamama .Tunusta en hoşlandığım kelime “Avenue Habib Bourguiba” b sesi pek hoş geliyor kulağıma

Tunus'un antik
Cigdem Yorgancioglu Tunus Cigdem Yorgancioglu Tunus Cigdem Yorgancioglu Tunus

Cigdem Yorgancioglu Tunus
kentlerinden kalma seçkin bir koleksiyon olduğu muhakkak. Antakya Müzesi’nden sonra bir hayli heyecanlanarak atıyorum adımlarımı ayaklarım sırılsıklam olmuş sanki yağmurdan yada bana öyle geliyor. Eskiden Tunus beylerinin oturdukları Bardo Sarayı imiş burası .Osmanlı hakimiyeti sonrası Tunus’ta iktidarda olan Hüseyinoğulları Hanedanı’na ait bir saray kısacası ve ilk kez 1249-1277 yıllarında Hafsi sultanı El Mustansır tarafından yaptırılmış. Sonra bu saray binası, 17. yüzyılda yapılmış ve 1888'de de müzeye dönüştürülmüş. Sanırım bu arada Zeugma ‘ya yolculuk yapmak için gerekçelerim de yaklaşıyor .Öyle hissediyorum .Her ne ise Kartaca, Roma, tabi ki Bizans ,Erken Hıristiyan ve Arap-İslam kültürleri parça parça heryere dağılmış .Her yerden Hannibal kokusu alıyorum. Fotoğraf çekmek serbest hatta kameralar için bilet kesiyorlar .Zihnim mitler yarihi ve koskocaman bir Neptün fotoğrafı ardından da Ulysses’in 10 yıl süren zorlu yolculuğunun fotoğrafını çekiyor sanki. 1 Tunus dinarını veren flaşlar ile mozaiklere kolaylıkla zarar verebiliyor. Musa adı ile geçen ,güzel sanatların Edebiyat ve drama ilham perilerinin çevrelediği şair Vergilius'un mozaiği önünde bir hayli kaldım.

Yine Neptunus'un Zaferi mozaiği, Apollo Tapınağı'nın heykeli var.
19.01.2005

Mermer ve renkli taşlardan oluşan mozaiklerde
Bardo Müzesi

Kartaca ,"Kart Hadaşt", "yeni kent" anlamına geliyor.Bu fenike’ce bir sözcük .Denizci kavimleri severim .
Roma'nın maharetli komutanı Aemilianus Scipio, III. Pön Savaşı'nda, 3 yıl süren kuşatmanın ardından , lejyonlarıyla Kartaca'ya girdiğinde, verilen komumirler çerçevesinde kentte taş üstünde taş bırakmamış .Kartaca komutanı Hannibal'ın fillerle Romalılar'a karşı kazandığı zaferler, Kartaca'nın ismini tarihe kazıdı ama bu Kartaca’nın yerle bir olmasının önüne geçemedi işte .
19.01.2005

Yağmur altında ve soğuktada olsalar birbirinden güzel kompozisyonlar .Arap mimarisi ile Akdeniz’in beyaz köpüklü okaliptus renkli sularını simgeleyen renkleri birbirine geçmiş ne güzel evler bunlar .Okaliptus yağı eskiden böcekler içeri girmesin diye sürülüyormuş sonrada sembol olup kalıvermiş evlerin kapı ve pencereleri üzerinde . Akdeniz ,Yunan adalarına hatta biraz Bodruma özgü beyaz badanalı evler o süslü pencere ve kapılar muhteşem. Kuş kafesleri de müthiş. Yokuşun sonundaki kahvede soluklanıyoruz nane çaylarını içerken .Tura katılanların bir kımı fotoğrf çektiriken bir kımı da ısınmaya ve kurumaya çalışıyor hemen yola devam ediyorum arkak sokaklar ve yeni keşifler süre kııstlı tekrar gelirim nasıl olsa .İki Japon ile yine karşılaşıyoruz yolda . Onlar ıslanmış ve kahveye dönüyorlar vakit erken . devam ediyorum . Belki sarı boyalı bir kapı da görebilirisniz kimbilir .Bu arada evi müze olarak gezmemk mümkün mü kapısında iki arap kadın bekliyor hemde kara mı kara . İçerideki doğu gizemi oldukça etkileyici güle bülbüle divan şiirleri böyle bir yerde yazılmış sanki .
Sidi Bou Said

ABD başkanlık seçimlerinden zaferle çıkan George Bush, sabah saatlerinde gittiği kilisenin ardından, kongre binasında yemin ederek ikinci dönemine resmen başlamış , Hava nasıl yağışlı nasıl kötü ve soğuk … ama olsun bir sebebi var elbet . Otel odasında duracak değilim ya .ne demişler gezen tilki oturan aslandan iyidir .fakat o da ne ağaç devrilmiş .Otelin havuz kapısı girişindeki ağaç devrilmiş kırılmış .Çok yazık . Hammamet otelde Phil ile tanışıyoruz .sonunda .Stanley 77 yaşında Barnadeth ile yaklaşık 20 yıla yakındır birlikteler .Önce İspanya’da yaşamışlar Şimdi ise Hollanda’da yaşıyorlar .Fotoğraf hadisesi gülünç idi bir de bitmek bilmeyen esprileimizin zincirleme raksiyonu ısıttı havayı .
20.01.2005

Kairouan da 670 yılında Musüman Arapların Kuzey Afrika’ya varışından hemen sonra inşa edilen en eski camisi UNESCO World Heritage Sites yani UNESCO Dünya Kültür Mirası listesindeki Sidi Oqba cami. Şu andaki cami de 863 yılında Emir Abou Ibrahim Ahmad tarafından inşa edilmiş . Okba Cami. Great Mosque of Kairouan yani, Büyük Kayveran cami olarak da anılan cami Mekkeye gidemeyenler icin Kuzey Afrika’da bir hac noktası olmuş.Müslüman olmayanlar Oqba ibn Nafaa kapısından giriş yapıyorlar. Müslüman olanlar ise 9 farklı kapıdan giriş yapabiliyorlar..
El Kayrevan’ diye okunuyor . Hz .Humammed SA’nın ashabından Ukbe bin Nafi
Cigdem Yorgancioglu Tunus Cigdem Yorgancioglu Tunus Cigdem Yorgancioglu Tunus

Cigdem Yorgancioglu Tunus
tarafından kurulmuş bu İslâm şehri.Şehrin Medina’sında dolaşıyoruz bir süre .
Kairoan

İnce damarlardan alınan kan kadar çabuk pıhtılaşıyorum yeni güne .Ana yollarda demode şapkalı polisler var .
Monastır

Öğle yemeği sırasında erkek kardeşi Remzi ile birlikte beni almaya geliyor İmene ve ailesine hediye olarak bayram tatlısı alıyorum. Aile sevinçle karşılıyor beni kızkardeşler diziliyor kapıya . Babası ortakul müdürü olan İmene’in kızkardeşlerinin ismi bize hiç yabacı değil suzan nergis ,nesrin .Annesi de Refika .Sarılıyor bana .Fransızca konuşarak anlaşıyoruz .Benm ki idare ettiğ kadar .Kalan cümlelri de İmene düzeltiyor .Annesi İstanbul’a iki kere ziyarete gekldiğinden sözediyor kekin yanına meyve suyu geliyor . Ağabey remzi ortalarda yok gruba katılmak için geri dönmem gerek annesi Kuskus pişireceğim kal diyor bir daha sefere diyorum . Evden ayrılmadan önce ağabeyi için açacakları ve eve ekleme olarak inşaat haline getirdkleri piza dükkanının yerini gösteriyor .
Monastir

Cigdem Yorgancioglu Tunus -

www.cigdemyorgancioglu.netwww.cigdemyorgancioglu.net
www.cigdemyorgancioglu.net

Hicran Çiğdem Yorgancıoğlu Hicran Çiğdem Yorgancıoğlu
Hicran Çiğdem Yorgancıoğlu

Tot: 5.141s; Tpl: 0.012s; cc: 10; qc: 46; dbt: 0.0731s; 3; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb