Vakantie & Wilde Dieren

South Africa's flag
Africa » South Africa
July 27th 2014
Published: July 28th 2014

Bij Afrika denk je aan geelachtige landschappen, grote vlaktes, af en toe een boompje en heel veel droogte. Waar ik het grootste deel van mijn tijd heb doorgebracht, aan de kust, is dit typische beeld echt niet te vinden, daar is het een en al groen. Maar in Drakensberg hebben ze dit allemaal, oké de grote vlaktes dan niet helemaal, want t zijn echt bergen. Mooi om hier weer terug te zijn voor een paar dagen, het landschap verveelt me nog steeds niet!
Dag 1 hebben we grotendeels in de auto doorgebracht, maar dag 2 zullen we de omgeving eens verkennen! Op naar het Royal Natal National Park in Drakensberg, op naar de bushmen paintings (bosjesmannen tekeningen). Na een korte wandeling van een half uurtje, maar wel lekker omhoog, komen we aan bij de tekeningen. Toch wel wat kleiner dan ik verwacht had, geen grote tekeningen van mannen die met speren achter een beest aan zitten. Maar een paar tekeningen van kleine poppetjes, maar wel inderdaad met speren en wilde dieren. Je moet wel een beetje inbeeldingsvermogen hebben om alles te zien wat er wordt uitgelegd door onze guide. Daar danst een mannetje, en daar rent er eentje, en dat is een eland en even verder op zitten een paar vrouwen te koken. Het verschil tussen mannelijke poppetjes en vrouwelijke was duidelijk: Mannetjes waren dun en vrouwen waren dik.
Helaas is er door vandalisme en ‘souvenirs’ veel van de originele tekeningen vergaan en is er nog maar een klein deel over. Doodzonde en stelletje idioten..
Hierna konden we weer terug, nu gelukkig naar beneden en dat gaat een stuk sneller dan de heenweg. Eventjes uitrusten en een ijsje eten voor onze volgende activiteiten: Dorpstour en een bezoek aan de Shamaan (traditioneel genezer). De dorpstour viel wel erg tegen, dat was in 1 rechte lijn doorlopen naar het huis van de Shamaan, niet echt uitleg of verhalen over de mensen die in dit dorp wonen. Dus dan maar gelijk door naar de Shamaan. Wauw zeg, dat er mensen zijn die daar in geloven. Eerst al je schoenen uit, dan door een heel klein deurtje een hutje in, daar zit meneer. Binnen 1 seconde zie je dat hij 100% homo is, wat ik totaal niet had verwacht van een traditioneel en cultureel iets in Afrika.
Hij legt wat hij uit over zijn ‘beroep’: Hij is geroepen door zijn voorouders om Shamaan te worden, hij heeft z’n school opgegeven en is in de leer gegaan bij een andere Shamaan om alles te leren. En oja hij mag trouwen met een andere man, maar hij is heel duur! Want hij had natuurlijk een goed beroep en zijn voorouders zijn deel van hem. Was wel even belangrijk om dat te melden, in totaal zou hij rond de 25000/30000 rand moeten kosten. Jaja, ik geloof niet zo in de traditionele genezing.
Dus blij dat ik het benauwde hokje weer uit kon en terug de truc in! Op naar de laatste activiteit voor vandaag: een traditionele Zulu dans.
Zulu is een bevolkingsgroep in Zuid Afrika dat voornamelijk in Kwazulu Nathal woont, en laat Drakensberg nou net in die provincie liggen! Dus wij erheen, maar er was niemand. Dus wij willen net wegrijden om het rond een uur of 4 weer te proberen, komt er een jongetje aangerend dat ze alleen moeten omkleden en dat t dan wel kan! Dus wij even netjes wachten, en toen eindelijk kon t beginnen.
Een Zulu dans komt er op neer, je been zo hoog mogelijk in de lucht gooien en het liefst tegen je schouder aan en dat dan een paar keer heel snel achter elkaar en tussendoor een beetje dansen. Heel grappig om te zien, voor even, want het waren nog echt kinderen en best wel amateuristisch. Maar de kindjes eromheen waren wel weer heel erg lief, haha.
Na de dans weer terug naar onze tentjes en ’s avonds lekker met z’n allen uit eten: Pizza!

De volgende dag stond er een rit richting Durban op de planning en daarbij een vrije dag in Durban. Dus om 8 uur stappen we weer in de truck voor een ritje van 12 uur. En Durban is een echte stad, chaotisch als en gek: overal mensen, auto’s kriskrassen over de weg, toeteren als een malle. Dus met behendig stuurwerk komen we aan bij ons hotel, want ja in Durban slapen we weer in een hotel (super de luxe weer). Inchecken, koffers op de kamer gooien, korte broek aan en met z’n allen Durban in! Eerst maar ergens een lunch halen, en blijkbaar is Durban de stad van de Bunnie chows, een half uitgehold witbrood gevuld met een curry (kip, rund, vegetarisch). Natuurlijk moeten we dat proberen, maar in de kip en vlees zitten de botten nog en het is veel en veel te pittig voor liesje. Dus ik eet de worteltjes wel op die er naast in een zakje werden gegeten en de rest gaat naar Chris en helaas de prullenbak in. Geen bunnie chows meer voor mij..
Nog even over een markt vol met souvenirs gelopen, waar in elk kraampje het zelfde te koop is en daarna gaan we naar het aquarium. Lekker visjes, vissen, roggen en haaien bekijken! Na een uurtje en weer duizend foto’s erbij hebben we vissen in alle kleuren en maten gezien, hebben we kleine haaien en de grotere gezien, t was weer een leuk uitstapje!

Na een dagje in Durban gingen we de volgende ochtend alweer op naar de volgende bestemming: St. Lucia. Ook hier zouden we maar 1 dagje zijn, dus ’s ochtends weer op tijd de truck in en bij aankomst snel nog een drankje drinken in een bar en op naar onze bootcruise. Met z’n allen op een bootje de rivier op, op zoek naar de krokodillen en nijlpaarden. En gelukkig zien we ze ook, eerst een paar ontzettend luie krokodillen die lekker aan de kant van het water in de zon liggen en later een paar nijlpaarden in t water en verderop een groep van zo’n 20 nijlpaarden aan de kant van de rivier, die even later rustig de rivier inlopen en lekker gaan badderen. En met een heel mooie zonsondergang en een stel ruziënde nijlpaarden in t water gaan we weer terug aan wal en terug naar onze accommodatie, weer in een huisje.

En met de wekker om 4.15 springen we om 22.30 ons bedje in. Een veel te korte nacht natuurlijk, maar morgenvroeg staat er een ochtend game drive op t programma. En om alles te zien begint dat al om 5.00, uhuh..
En het nu nog veel slechtere nieuws: Om 2 uur begint er een hond te blaffen en houd de uren daarna niet meer op. Dus om 2 uur ben ik wakker en slaap ik ook helemaal niet meer. Dat betekend een nog veel kortere nacht dan al gepland, dramaaaa! Maar heel netjes om 5.00 staan we bij ons 4x4 wagen en gaan we onderweg naar het park, op zoek naar de olifanten, giraffes, leeuwen, luipaarden en noem het maar op. We hebben uiteindelijk een paar giraffes gespot, olifanten ergens heel erg in de verte, zebra’s, heel veel antilope en nog veel meer neushoorns. Nog nooit zoveel neushoorns gezien, maar helaas geen leeuw of luipaard. En uiteindelijk val ik toch af en toe stiekem even in slapen achter m’n zonnebril. De nacht was toch wel erg kort.. Maar t was het wel waard, ik hou van t rondrijden en op zoek gaan naar wilde beesten.
En ach er stond een rit van 6 uur op t programma dus ik kon mooi bijslapen in de truck! En na een grens overgang naar Swaziland en nog eens 3 uur rijden, komen we op de goede bestemming aan: Mlilwane Wildlife Sanctuary in Swaziland, weer een land in Zuid-Afrika. We komen in het donker aan, dus we zien niet zoveel van de omgeving alleen krijgen wel een waarschuwing: Loop in t donker met een zaklamp want er kan wel ergens een nijlpaard zitten. En aangezien nijlpaarden de op 1 na dodelijkste dier is in Zuid Afrika (na de malaria mug) moesten we misschien toch maar wel goed opletten. Dus ons tentje maar snel in en ’s nachts gaan we dus echt niet naar t toilet toe!

De volgende ochtend kunnen we eindelijk bekijken waar we beland zijn, weer ergens in de middle of nowhere. En op het kamp lopen niet alleen maar mensen rond, maar ook impala’s, injala’s, koedoes en andere antilope en ook nog een paar gnoes en zebra’s. Dus ja dit keer is het echt in de middle of nowhere. Maar het is weer een super mooie omgeving met heuvels en dorre landschappen.
’s Ochtends gaan we een lokale markt verkennen, waar ze weer allemaal marktjes hebben met allemaal de zelfde spullen en na vijf kraampjes had ik het dus wel weer gezien, de rest nog niet helaas. ’s Middags gaan we naar het huis van de opperhoofd van t dorp. Alleen t opperhoofd is er zelf niet dus haar dochter neemt haar plaats even in. Ze spreekt geen Engels, dus alles wat ze vertelt moet vertaalt worden van Swazi naar Engels door onze guide.
Er wordt verwacht dat we een traditioneel liedje zingen, dansen, met schalen op ons hoofd lopen, Swazi praten en riet vlechten voor hun huizen. Ik denk dat het eigenlijk nergens op leek, maar het was super gezellig en heel erg leuk om te zien hoe die mensen leven. Bij alles wat ze doen, van riet/gras maaien in de bergen, tot koken, tot slapen, echt bij alles word gezongen! En ook hier waren weer super lieve kindjes!

En eindelijk, na Swaziland, gaan we naar Kruger National Park! Daar heb ik toch wel heel erg naar uitgekeken. Twee dagen lang op zoek naar de wilde dieren, in de truck en in een 4x4 wagen door t park rijden en hopen dat ik dan eindelijk de luipaard zie!
Dus zo gezegd, zo gedaan; Woensdagochtend vertrokken we vroeg uit Swaziland zodat we om 12.00 bij het Krugerpark waren. Komt er een meneer onze truck even checken, en ineens is er een nieuwe regel dat er geen alcohol het park meer ingenomen mag, zelfs niet als je ergens in het park slaapt.. En laat iedereen nou net een voorraad bier hebben gekocht voor de komende dagen, de koelkast lag helemaal vol. Uiteindelijk mogen we het gelukkig toch houden, maar wordt alles netjes geteld en er mag aan t einde van de dag niks uitgehaald zijn. Oké meneer, laat ons nu maar gewoon verder rijden, ik wil naar de wilde dieren!
Dus met een beetje vertraging gaan we dan eindelijk het park in, alle ramen open geschoven, camera ready en gaan met die banaan! Het is heerlijk weer voor ons, maar eigenlijk te warm voor de dieren en dus de meesten liggen ook in de schaduw ergens verstopt en kunnen wij ze niet zien. Uiteindelijk spotten we wel neushoorns, olifanten, giraffes, bavianen, zebra’s, een hele hoop verschillende soorten antilopen en ook iets nieuws: Een baby hyena! Dus met een voldaan gevoel komen we uiteindelijk op ons kamp aan en kunnen we de tenten weer opzetten.
En heel erg vroeg m’n bedje in, de wekker staat om 4.45..

En ja hoor, netjes om 4.45 stap ik mn bedje uit, trek warme kleren aan, neem een beetje ontbijt en daar gaan we de 4x4 in hoor. Uiteindelijk gaan we om 6.00 het park in, en wat een begin, om 6.15 zien we de luipaard al, zelfs in actie; de luipaard zit achter een paar zebra’s te volgen en wij hopen stiekem dat zij gaat aanvallen. Maar helaas, de luipaard gaat het hoge gras in, maar geeft z’n poging op en komt niet meer tevoorschijn. Jammer voor de foto’s, teveel beweging en te donker.. Maaar echt mensen, ik heb hem gezien!
Helaas wordt dit goede begin niet gevolgd door een nog betere safari, we zien alles wat we gister hadden gezien en een beetje meer, nog een keer de hyena’s, nijlpaarden, meer verschillende antilopen. En één keer krijgen we een bericht via de radio dat er verderop een cheeta gespot is, vol gas erop af! Helaas, we zijn te laat, de cheeta is net de bosjes ingelopen en we kunnen hem niet meer zien. Shit, de cheeta had ik nog niet in het wild gezien. En nog een keer via de radio: Leeuw gespot! Dus wij er weer heen, de leeuw heeft zich in de bosjes verstopt en we kunnen alleen z’n kont en staart zien. Hij beweegt, maar loopt verder de bosjes in en komt daar ook niet meer vandaan, zelfs niet als we na tien minuutjes nog een keer komen kijken. En uiteindelijk, na een hele dag in t park te hebben rondgereden zien we niet nog een keer de luipaard, of de cheeta en ook niet een leeuw die op de foto wou.
Maar we kunnen wel zeggen: De big 5 hebben we gezien op 1 dag, en dat was toch wel de bedoeling van deze dag! Helemaal geslaagd, dus met een tevreden gevoel terug naar het kamp voor onze laatste avond in Kruger National Park!

En daar is ie dan, de aller laatste echte dag van onze reis. De panoramaroute rijden en naar een opvang/verzorg plaats voor gewonde wilde dieren. Dus ‘s ochtends om 7 uur staan we alweer klaar voor vertrek, in de truck over 1 van de mooiere routes van Zuid Afrika en we stoppen uiteindelijk bij drie plekken: God’s Window, The Potholes en de Three Rondavals. Alle drie met super mooie uitzichten. Bij God’s Window kijk je uit over een dal, bij the potholes komen twee rivieren samen die gaten in de rotsen hebben geslagen en waar nu nog steeds beide rivieren langs stromen en bij de laatste, de three rondavals zijn drie rotsen die lijken op de typische huisjes van Zuid Afrika, de rondavals en dit allemaal in 1 van de grootste canyons van de wereld, de Blyde river Canyon.

Hierna rijden we door naar Moholoholo rehabilitation centre, voor de laatste keer ‘wilde’dieren bekijken. Natuurlijk wordt er begonnen met een uitleg over het park, over de dieren en de reden van hun bestaan. Maar er is een verschil tussen informatie geven en informatie geven. En deze meneer wist hoe hij informatie moest geven en vertellen, een heerlijk gezellige en uitbundige neger vertelt over de dieren en alles wat er mee te maken heeft maar wel op zo’n manier dat het super leuk en grappig is om naar te luisteren en op een manier dat je het ook echt begrijpt. Want ja waarom zou iemand een val zetten voor een luipaard als die een koe op eet, ja doodzonde van die koe natuurlijk, maar iedereen in Afrika weet dat een luipaard behoorlijk zeldzaam is. Maar als die luipaard net je tiende koe op eet en je de volgende dag de bruidsschat wou gaan betalen aan je toekomstige schoonouders met tien koeien, die luipaard eet dus in principe je toekomstige vrouw op. Dat zet zulke dingen toch iets meer in perspectief. Kortom een zeer leerzame uitleg en daarna toch eindelijk op naar de dieren! Echt wild is het natuurlijk niet meer als ze allemaal in kooien zitten, maar deze dieren zijn opgevoed door de mens of zo verwond geweest dat ze het wild gewoon niet meer in kunnen. De dieren die wel terug geplaatst worden in de natuur krijgen we niet te zien, wat natuurlijk logisch is.
Na Moholoholo rijden we naar onze laatste camping, waar we voor de laatste keer onze tent opzetten en waar we de volgende ochtend voor de laatste keer de tent afbreken en opruimen. Alleen toen was Chris zijn portemonnee ineens kwijt, en ik had hem heel netjes bij z’n spullen gelegd. Alleen alle tassen doorzoeken, koffers doorzoeken maar niks te vinden. Dan nog maar een keertje in de tent kijken, en ja hoor meneer laat z’n portemonnee in de tent liggen. Gelukkig kwamen we er nu al achter en wisten we welke tent van ons was geweest. En dan kunnen we vertrekken naar onze laatste bestemming in Zuid Afrika, op naar Johannesburg!

Komen we aan in Johannesburg bij ons hotel, blijkt het eigenlijk niet echt een hotel te zijn. Het is wel een hotel, maar er slapen alleen maar mensen van Nomad die terugkomen van een reis of er net 1 starten. Alleen beetje jammer dat het een ongeorganiseerde bende is, eerst duurt het even voordat duidelijk is in welke kamer we moeten, dan weet niemand hoe laat ontbijt is (om 6 uur? 7? Of 8?, en tot hoelaat?) en ook weet niemand hoe laat we moeten uitchecken.
Als iedereen eindelijk een kamer heeft komt het shuttle busje eraan en nemen we afscheid van de eerste 5 mensen van onze tour, een heel gek idee dat je met deze mensen 3 week hebt geleefd en ze nooit meer zult zien in de rest van je leven.
Gelukkig staat er wel om kwart voor acht een lekkere braai met salades en broodjes klaar, oké wel een half uur later dan gepland. Maar ach daar zijn we wel aan gewend hier.

En ja toen was het zondag, echt de allerlaatste dag in Zuid Afrika. Uiteindelijk was duidelijk dat ontbijt van 8.30 tot ongeveer 9.00 zou zijn, dus wij netjes om half 9 aan t ontbijt en besluiten dat we wel even meegaan naar de shopping mall waar de mensen hun boodschappen doen voor de tour die morgen weer start. Eventjes eruit, want anders is het wachten tot half 3 wel erg lang. Beetje rondslenteren en genieten van het zonnetje.
En weer met een vertraging van een uur komen we terug bij t hotel, gelukkig is er nog niemand weg. Maar als snel gaan de rest van de mensen weg, en na veel gezwaai zijn we nog met z’n tweetjes over. Nog even een lunch en dan is het ook bijna zover voor ons. Om half 3 stappen wij in het shuttle busje, op weg naar de luchthaven van Johannesburg om na 3 maand afscheid te nemen van het mooie Zuid Afrika!
Tot over een paar uurtjes Nederland!

Tot: 0.092s; Tpl: 0.014s; cc: 9; qc: 46; dbt: 0.0449s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb