Ten zuiden van Onrust vind je Hemel en Aarde...

South Africa's flag
Africa » South Africa » Western Cape » Clanwilliam
September 12th 2017
Published: September 12th 2017

We zijn inmiddels een weekje onderweg. Tijd om verslag uit te brengen.

Deel 1 : The Western Cape

Dag 1 : Dinsdag 05/09/2017

Naar Zuid-Africa

Om een lang (saai) verhaal kort te houden : onze vlucht naar Kaapstad was bijna op tijd.

Huurwagen gaan ophalen en, wat onwennig links-rijdend, naar onze B&B in Somerset West waar we rond 23:30 h. zijn toegekomen.

Vriendelijk ontvangen door Jef, nog even wat water koken voor een hartelijk noedelsoepje en onze tram in.

BEAUTIFUL VIEW Somerset West

Lat. S 34° 3' 25" Long. E 18° 50' 17"

Dag 2 : Woensdag 06/09/2017

Kuieren door de wijnlanden

Vandaag wat rustig acclimatiseren met een verkenning van de streek. Ook aan de wagen moeten we acclimatiseren : alsof het nog niet genoeg is dat we moeten links rijden en een rechtse stuur bedienen, hebben ze ook nog de pinkers en de ruitenwissers toch verwisseld zeker!... en ruitenwissers zijn echt geen goede richtingaanwijzers... 😞 😊

Maar we laten het niet aan ons hart komen.

We gaan eerst een vleugje nostalgie naar de VOC (Verenigde Oost-Indische Compagnie) opsnuiven in 'Vergelegen'. Ver gelegen omdat het, eind de XVIIe eeuw, 3 dagen reizen per ossenkar kostte om van Kaapstad naar hier te komen. Het domein mag misschien slechts een kwart meer van zijn vroegere oppervlakte bestrijken, een wandeling door de tuinen blijft de moeite waard : impressionant door de collectie van oude bomen en historische gebouwen, rustgevend door de subtiele tuinarchitectuur en de serene sfeer.We vonden het echter nog wat vroeg op de dag om ons aan een wijnproeverij te wagen...
De Wijnlanden verkennen zonder even langs Stellenbosch te passeren is haast ondenkbaar. Naast Paarl en Franschhoek is deze rustige universiteitsstad een van de bekendste vaandels van de Zuid-Afrikaanse wijnen. (Om niemand voor het hoofd te stoten dient gezegd dat er, uiteraard, ook uitmuntende wijnhuizen zijn buiten deze driehoek!)Na een kleine wandeling door het charmante centrum vol kunstwerken en een lichte lunch op een terrasje, vinden we het stilaan tijd om toch wel even werk te maken van onze oenologische opvoeding.Maar waar beginnen? De streek is immers bezaaid met tientallen wijngaarden en -huizen.We besluiten maar naar een uithoek van de Greater Simonsberg te gaan : Uva Mira Mountain Vineyards.Chardonnay, Sauvignon Blanc, Merlot, Cabernet Sauvignon en Shiraz waren, tot ons groot genoegen, van de partij. En van uitmuntende kwaliteit 😊 😊 😊

Dag 3 : Donderdag 07/09/2017
Pinguïns, wijn en walvissen

Vandaag gaan we naar Hermanus. Langs de kustweg. Prachtige route.

Even stoppen bij Betty's Bay om er de kolonie Afrikaanse pinguïns te bezoeken. Veel rustiger dan de meer beroemde 'Boulder Beach' aan de overzijde van False Bay, op de kaap.

“Ten zuiden van onrust vind je hemel en aarde...”

Onderweg ontdekken we een stukje hemel op aarde. Ten zuiden van de Onrus Rivier ligt een mooie vallei vol wijngaarden verborgen, nl. "Hemel & Aarde".

Bij 'La Vierge' hebben we eindelijk de volle betekenis begrepen van "…een engeltje dat op uw tong p...”

Je moet er maar eens 'de Erfzonde (Original Sin) Sauvignon Blanc' eens proeven!

Dit gezegd zijnde, ik heb me aan de 'Nymfomane' gewaagd en me ademloos overgegeven...

Voeg daar nog een succulente lunch, een uitstekende service en de prachtige panorama aan toe...

Hermanus zelf is gekend als “the best land-based whale watching destination of de world”. Tussen juni en december komen er namelijk vele zuidkapers (Southern Right Whales) naar in Walker Bay.

Langs het prachtige 'Cliff Path' dat rond de baai loopt, kan je ze vaak zien. En ja, bij ons was er ook eentje op de afspraak tijdens onze wandeling... 😊

Overnachting : Auberge Burgundy

Lat. S 34° 25' 16" Long. E 19° 14' 33

Dag 4 : Vrijdag 08/09/2017

Naar Kaapstad

Onze guesthouse ligt in Moltenostreet, op de flank van de Tafelberg.

Van daaruit naar het centrum van Kaapstad trekken is relatief simpel : je loopt naar beneden. Terugkomen is een ander opgave... Tenzij je conditie je toelaat de steile helling op te lopen, neem je maar best een taxi.

Overnachting : De Tafelberg Guesthouse

Lat. S 33° 56' 29" Long. E 18° 24' 30"

Dag 5 : Zaterdag 09/09/2017

Tafelberg/Stad

Nevelslierten vallen neer langs de flank van de Tafelberg, maar de zon is van de partij. Dus de kabelbaan is open.

Voor ons transport opteren we voor de 'hop on-hop off City Tour'. Dit laat ons toe de ticketten voor de kabelbaan vooraf op de bus te kopen en voor de deur van het benedenstation te worden afgezet, wat ons heel wat wachttijd bespaart.

Ook om de overige toeristische bestemmingen in de de stad te bereiken, is dit een efficiënte oplossing.

Na de Tafelberg, de V&A Waterfront.

We koesterde nog de ambitie om Kirstenbosch vandaag nog te bezoeken maar, zoals Liesbeth van het gastenhuis ons had voor gewaarschuwd, was dit wat veel hooi op de vork. Dus rustig aan. we zien morgen wel.

Dag 6 : Zondag 10/09/2017

Kirstenbosch / Kaap De Goede Hoop Dagtrip

We staan op met een prachtige zon.

De botanische tuin van Kirstenbosch komt hierdoor volledig tot zijn recht. Je kan hier eigenlijk de hele dag spenderen, kuierend door de 528 ha aangelegde tuinen en natuurreservaat.

Op de middag trekken we verder naar 'De Goede Hoop'

-------------------------------------------

Het innerlijke van de mens werd in Kaapstad op volgende plekken versterkt :

• Carne SA (Europees) - Adres: 153 Kloof Street - Url: www.carne-sa.com
• Den Anker (Belgisch) - Adres: V&A Waterfront - Url: www.denanker.co.za
• Baia (in de Mall) – V&A Waterfront
• Kloof Street House – Kloofstraat
• Knead (Bakkerij/Bistro) - Kloofstraat

Oudste eikeboom van ZAOudste eikeboom van ZA
Oudste eikeboom van ZA

2017-09-06_Vergelegen (17)
'Déjeuner sur l'herbe''Déjeuner sur l'herbe'
'Déjeuner sur l'herbe'

2017-09-06_Stellenbosch (10)
2017-09-07_La Vierge2017-09-07_La Vierge
2017-09-07_La Vierge

Hemel & Aarde Vlei

12th September 2017

a bikke jalous
Beste Ingrid en Philippe en vrienden, al een prachtige week achter de rug, hebben ook deze plaatsen bezocht en denk met heimwee aan deze prachtige streek. Hopelijk blijft het weer meevallen, hier is het herfst, van "Indian Summer" geen sprake ! Geniet nog te volle van dit prachtig land en zijn inwoners, een beetje jaloerse groetjes, Geert

Tot: 0.231s; Tpl: 0.029s; cc: 15; qc: 87; dbt: 0.0307s; 1; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 1; ; mem: 1.6mb