Een 'Bolleke' onder de Tafelberg

September 13th 2013
Published: October 13th 2013

• Maandag 09/09/13 :

Dag 18 : Hermanus - Kaapstad via de Wijnlanden

Hermanus is, langs de kortste weg, maar een 120-tal km van Kaapstad verwijderd. Toch opteren we voor een mooie omweg langs de wijnlanden.

Via de prachtige kustbaan, Clarence Drive, gaan we vandaag richting Somerset West. Via 4 passen komen we terecht in Franschhoek en Stellenbosch, het hartje van de wijnindustrie. Een keldertoer ondernemen in één van de vele wijnboerderijen lijkt verleidelijk, maar we moeten nog rijden (en de meeste wijnen zijn makkelijk overal verkrijgbaar)… We houden toch een korte lunchpauze aan het prachtig wijndomein Boschendal, waarna we verder de drukte van Kaapstad gaan opzoeken.

Ons gastenhuis is gelegen aan Sunset Beach, ten noorden van de stad

Overnachting : 't Weyntjes Huys

• Dinsdag 10/09/13 :

Dag 19 : Kaapstad - Kaap de Goed Hoop - Kaappunt

Vandaag waren we van plan de Tafelberg te bezoeken. Inge, onze gastvrouw, had ons echter verteld dat “als zijn kop in de wolken is" het geen zin heeft er naartoe te gaan, want dan heb je geen uitzicht. En daar ga je er tenslotte voor. Even een blik achter het
Lekker knuffelenLekker knuffelenLekker knuffelen

Boulders Penguin Colony
huis, en neen, het ziet er niet goed uit.

Dus trekken we naar de Kaap. ( Hier vind je een kaart van het schiereiland.)

Niet zonder eerst een bezoekje te brengen aan de kolonie zwartvoetpinguïns (ook brilpinguïns of Afrikaanse pinguïns – in het Engels ‘Jackass’ penguins) van Boulders Beach. Mooi aangelegde verhoogde ‘boardwalks’ doorkruisen het territorium van deze bedreigde diertjes, van waar je ze kan observeren zonder ze te storen. Prachtig.

Daarna zetten we koers naar het Kaap de Goede Hoop natuurreservaat, op zoek naar de gelijknamige kaap.

Aan Kaappunt kan je een wandeling maken tot de eerste vuurtoren vanwaar je een prachtig zicht hebt op de kustlijnen rondom. Wie de ‘clash’ tussen de oceanen verwacht, zit er echter zowat 170 km naast! Het werkelijk meest zuidelijke punt van Afrika, waar de Atlantische- en de Indische Oceaan zich omhelzen is namelijk Kaap Algulhas, meer in het Oosten.

Dit doet echter niet af aan de schoonheid van deze plek. Je geniet van een schier eindeloos uitzicht over de oceaan en de kaap terwijl je reukzin wordt geprikkeld door de zilte geur van de zee, gekruid met aroma’s van het ‘fynbos’… Voeg daarbovenop het rustgevend geluid van de golven en je bekomt een perfecte anti-stress therapie.

Als je de tijd neemt om de hoofdweg te verlaten en je je over minder begaande paden waagt, heb je kans om struisvogels, bavianen (bobbejanen in het Afrikaans), bontebokken (Damaliscus pygargus), rode hartebeesten en elandantilopen (Taurotragus oryx) te zien. Je moet onderweg wel uitkijken dat je geen luipaardschildpad (Stigmochelys pardalis) overrijdt. Deze worden nl. vaak voor stenen aanzien!

We keren terug via de spectaculaire westelijke kustbaan, de Chapmans Peak rijlaan. Steile rotshellingen aan de ene kant en de oceaan langs de andere kant van de weg. Langs Houtbaai en de mondaine badsteden Camps Bay, Clifton en Bantry Bay vanwaar je een prachtig uitzicht hebt op de Twaalf Apostelen en eveneens één van de mooiste zonsondergangen van de Kaap kan ontdekken.

• Woensdag 11/09/13 :

Dag 20 : Kaapstad - Tafelberg - Waterfront

Vandaag moet het kunnen, al hangen er dreigende wolken boven de top. Dus we wagen het erop.

Via de moderne kabelbaan worden we zowat 1086 meter hoger opgetild. Een belevenis op zich. Wanneer je de cabine binnenstapt zoek je uiteraard een mooi plekje aan het raam om ongehinderd van het landschap te genieten en klamp je je vast aan de leuning om niet weggedrumd te worden door de 60 overige medereizigers. Maar die vlieger gaat niet op. Wanneer de deuren sluiten worden we verzocht niet tegen de wand te steunen en de reling los te laten!

Wanneer de cabine vertrekt, begint de vloer zachtjes te draaien, zodat iedereen een volledige omwenteling heeft gemaakt tijdens het stijgen. Geen gedrum nodig, iedereen krijgt de kans rondom rond te kijken!

Eenmaal boven kan je genieten van een adembenemend zicht over de stad en het schiereiland. Een wandeling op het plateau is ook erg genietbaar, al waait de wind wel wat fel.

Daarna trekken we de binnenstad in, naar het Waterfront. Een complex van winkelwandelstraten tussen de havendokken, en een gigantische ‘mall’ waarnaast het Wijnegem Shoppingcenter zou verbleken.

Het is er leuk kuieren, op een terras genieten van een lekkere espresso… of beter nog, van een perfect getapt ‘Bolleke’ ! Met zich op de Tafelberg bovenop.

Café ‘Den Anker’ is dan ook een instituut, waar je een 12-tal Belgische bieren van het vat of op fles kunt genieten. Dat het nu gaat om een Duvel, een Liefmans kriek, een La Chouffe of zelfs een Trappist van Westmalle, ze worden alle geserveerd volgens de regels van de kunst.😊😊

• Donderdag 12/09/13 :

Dag 21 : Kirstenbosch Botanische tuinen – Kaapstad Waterfront

Zoals het hoort, hadden we vandaag Robbeneiland en een Township moeten bezoeken. We zijn echter niet zozeer gefascineerd door de donkere bladzijden van de (recente) politieke geschiedenis. De actualiteit is immers al donker genoeg… 😞

Als volslagen cultuurbarbaren die we zijn, skippen we dus dit ’verplicht nummer’.

We verkiezen de bloemenpracht van Kirstenbosch Botanische tuinen.😊😊

De foto’s spreken voor zich.

In de loop van de namiddag lopen we nog eens de Waterfront af, om nog wat aankopen te doen op de artisanale markt.

• Vrijdag 13/09/13 :

Dag 22 : Westkust NP

Omdat we er niet genoeg van krijgen, gaan we vandaag naar de Weskus Nasionale Park. (Plannnetje vind je hier)

In dit kustmoerasgebied (een van de grootste van de wereld) is geen ‘groot wild’ te zien. Wel een overvloedig vogelpopulatie van aalscholvers, meeuwen, pluvieren,
Image00031Image00031Image00031

Boulders Penguin Colony
jan-van-genten, snippen en flamingo’s en anderen. In ornithologische kringen geniet het natuurpark wijde bekendheid als een van de belangrijkste beschermde vogelgebieden ter wereld, met ruim 256 species.

In de lagune mag worden gevaren met kleine boten en men kan er snorkelen in het glasheldere water. Het is echter nog te koud (het is hier het eind van de winter) en we laten de sportieve exploten aan ons voorbijgaan.

Waar we wel voor komen is dat het in deze tijd van het jaar het piekseizoen is voor de bloemen. De Postberg sectie van het West Coast NP wordt dan tijdelijk voor het publiek opengesteld, en deze bloemenpracht willen we niet missen.

• Zaterdag 14/09/13:

Dag 23 Terugvlucht

Tijd is op. We moeten helaas terug naar huis.

We hebben het enorm naar ons zin gehad, en we hopen dat jullie er ook een klein beetje mee van genoten hebt.

Tot volgende reis, op deze blog.

Image00034Image00034

Image00046

Image00054Image00054
Image00054

Boulders Penguin Colony
Een nestrover op de loer...Een nestrover op de loer...
Een nestrover op de loer...

Boulders Penguin Colony
'Huisje' voor de pinguïns'Huisje' voor de pinguïns
'Huisje' voor de pinguïns

Image00102Image00102
Image00102

15th October 2013

Prachtig toch ....
Beste Philippe en Ingrid, vol nostalgie en met veel plezier naar jullie verslagen en foto's gekeken van wat ik mijn tweede vaderland noem. Zijn zelf op al deze plekken geweest, de Kaap zelfs twee maal, en waren in 1993 zelfs één van de eerste bezoekers van café "den Anker" dat toe juist open was gegaan aan het Waterfront, wat toen nog veel kleiner was dan nu. Zijn twee jaar geleden met veel geluk toch naar Robbeneiland geweest (lang op voorhand reserveren is een must !), en toch wel een aanrader, zo krijg je nog veel meer respect voor "Madiba" , koosnaam van Nelson Mandela. Ondertussen nog verschillende mensen op weg geholpen naar ZA met tips etc, en allen waren na terugkomst razend enthousiast over dit wondermooi en aangenaam land ! Zelfs onze vast reisvrienden willen absoluut terug. Binnen een goede maand gaan wij voor een dikke 3 weken naar Laos en Thailand, weg van het miezerige België ! Nog prettige dagen grt, Geert
26th October 2013

foto's
Waw Philippe, die foto's zijn echt prachtig !

Tot: 2.684s; Tpl: 0.062s; cc: 15; qc: 85; dbt: 0.0696s; 2; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 1; ; mem: 1.6mb