Van Phoenix, Genesis en Romantic spirit...

South Africa's flag
Africa » South Africa » Limpopo » Hoedspruit
September 23rd 2017
Published: October 1st 2017

Wat vertraging bij het verzenden, maar hier zijn we!

Deel 2 : The North-West & Kruger

Dag 14 : Maandag 18/09/2017

Naar Madikwe Game Reserve

Vroeg op, verlaten we Pretoria voor de grote drukte.

In Zeerust (waar halen ze die naam toch vandaan? Je bent hier ruim 700 km van de zee verwijderd!) even stoppen om te tanken en een koffietje te drinken in 'the best coffee shop in town'. De charmante uitbaatster - Vanessa - heeft waarschijnlijk een carrière in het theater gemist, maar haar koffie, opgediend met een schitterende glimlach, mag er inderdaad welzijn. We beloven haar dan ook op de terugweg nog even binnen te springen...

Dan richting Noord, richting Botswana.

Madikwe Game Reserve, hoewel dichter bij Jo'burg dan Kruger (en malariavrij), is minder bekend bij het grote publiek. Met zijn 760 km² rood zand, fynbos, savanne grasland en rivierwoud, verscholen aan de grens met Botswana en de rand van de Kalahari, biedt de reserve - zo wij ervaren hebben - een kleinschaliger maar intense(re) safari-ervaring.

Madikwe is in 1991 opgericht met een tweeledig mandaat om bedreigde dieren te beschermen en duurzame toeristische initiatieven te gebruiken om banen te scheppen voor de arme, afgelegen lokale bevolking. Met een massale translocatie operatie werden meer dan 8.000 inheemse dieren, waarvan de populatie door jacht en landbouw zo goed als uitgeroeid was, heringevoerd (Operation 'Phoenix'). De operatie nam meer dan zeven jaar om in beslag, waarbij dieren (inclusief hele kuddes olifanten) ingevlogen of ingevoerd werden vanuit andere Zuid-Afrikaanse reserves. Het park telt nu 86 soorten zoogdieren - waaronder de Big 5, en een gezonde populatie van de bedreigde Afrikaanse wilde honden - en meer dan 350 soorten vogels.

In het park zijn een aantal lodges - van luxe, super de luxe en exclusief - gevestigd. Via de 'Wonderboom Gate' en 7 km piste bereiken we onze lodge, Buffalo Ridge Safari Lodge, een community-based safari lodge, 100%!e(MISSING)igendom van de locale Balete Ba Lekgophung bevolking.

Om 15:45 maken we kennis met Elliot, onze ranger voor de komende 2 dagen, en een kwartier later vertrekken voor een 'game-drive'. En het gaat meteen heftig :

• leeuw
• cheetah
• wilde hond
• ...

Overnachting : Buffalo Ridge Safari Lodge

Lat. S 24° 45' 37" Long. E 26° 16' 39"

Dag 15 : Dinsdag 19/09/2017

Madikwe Game Reserve

Game-drives en chillen...

Wild-life-watching naar believe

Dag 16 : Woensdag 20/09/2017

Van Madikwe naar Pilanesberg

Na een laatste ochtend game-drive, nemen we afscheid van Elliot en de rest van de staff die ons zo in de watten hadden gelegd.

Pilanesberg NP and Game Reserve

Het park - 550 km2 groot - ligt in een uitgedoofde vulkaankrater, in de overgangszone tussen de droge Kalahari en het vochtige Lowveld. Hierdoor is het hier veel groener dan de parken die we eerder bezochten, wat de setting buitengewone schilderachtige en maakt.

Pilanesberg is in de late jaren zeventig ontwikkeld als back-to-the-nature weekend-ontsnappingsmogelijkheid voor stadsbewoners van de nabijgelegen Pretoria & Jo'burg.

Naar analogie met wat in Madikwe is gebeurd, werd in 1979 'Operation Genesis' opgezet om om landbouw in dit grondgebied te stoppen en zowat 6.000 wilde dieren te herintroduceren in het nieuwe park.

Met zijn ruim 200 km geasfalteerde en goede gravelwegen, is deze park zeer geschikt voor self-drive safaris. Hoewel het park veel meer ontwikkeld is in vergelijking met sommige Zuid-Afrikaanse NP's, moet je nog niet gaan denken dat dit een zoo is : de dieren die er rondzwerven zijn wel degelijk 100 pct wild.

Overnachting : Bakubung Lodge

Lat. S 25° 20' 44" Long. E 27° 3' 21"

Bakubung Bush Lodge heeft van een 'lodge' slechts de naam. In de praktijk is het een luxueus hotel van de 'Legacy'-keten, bestemd voor massatoerisme. Hoewel alles er keurig uitziet, is het er erg druk en, ondanks de prachtige omgeving en de goede 'game-viewing', missen wij de rust, de geborgenheid en de intimiteit van onze vorige (kleinschalige) lodges.

De game-drives gebeuren hier in grote 24-seaters safaritrucks, wat minder efficiënt is om naar het wild te kijken.

De 'bush-braai' was een non-event.

Dag 17 : Donderdag 21/09/2017

Van Pilanesberg naar Tzaneen

We rijden het park volledig door van Bakubung Gate naar Bakgatla Gate om nog wat te genieten van de prachtige omgeving en nog een glimp van de dieren op te vangen.

Naarmate we Tzaneen naderen verandert het landschap compleet : bergen, naaldbossen, plantages van macadamia-noten, sinaasappelen, bananen, avocado's, lychee's,... De hoogste berg in de omgeving wordt niet voor niets in het Afrikaans 'Wolkenberg' genoemd. Het microklimaat dat hier heerst zorgt voor overvloedige regens en heel wat mist...

Overnachting : Kings Walden

Lat. S 23° 55' 12" Long. E 30° 9' 11"

Onze 'Guesthouse' is (af)gelegen op 1.050 m hoogte, midden in een 3-hectare groot Engelse tuin, omgeven door plantages. Het uitzicht over het groene dal wordt enkel onderbroken door een door de bliksem getroffen boom (blue gum tree), en brede paden gesierd met beelden wijzen je de weg naar het verfrissende zwembad.

De kamers zijn onwaarschijnlijk ruim, smaakvol (koloniaal) gedecoreerd en voorzien van een open aard.

Dineren:

We hadden de raad gekregen om te verwittigen als we wensten te blijven dineren, wat we ook deden. En we hebben er geen spijt van : het 4-gangen menu was een culinaire hoogstand !

Image00002Image00002
Image00002

Madikwe

Tot: 0.217s; Tpl: 0.021s; cc: 14; qc: 87; dbt: 0.0276s; 1; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 1; ; mem: 1.5mb