Magaliesberg og Cape Town


Advertisement
South Africa's flag
Africa » South Africa » Gauteng » Pretoria
September 3rd 2008
Published: September 5th 2008
Edit Blog Post

MagaliesbergMagaliesbergMagaliesberg

En af floderne, som løber igennem klippeformationerne...
Hejsa
Efter en afslappet weekend forrige uge med pool-session og bytur, har sidste weekend været ret action-packed. Lørdag var jeg i Magaliesberg - et bjergområde ikke så langt udenfor Pretoria - sammen med Peter, Ulrike og Chris fra huset, samt Julika, som er Chris' kollega.

Vi var selvfølgelig ude at hike - og det var varmt, men dejligt (vinden hjalp os lidt på vej).
Magaliesberg var markant anderledes end Drakensberg, hvor vi var for et par uger siden - knap så hårdt, men mindst lige så spændende. Der er en hel masse små pools (damme fra floder), som man kan bade i - og hvor vandet er rent nok til, at man kan drikke det. Ingen af os var dog rigtig friske på at hoppe i, da vandet stadig er ret køligt, men det var dejligt bare at få afkølet fødderne. Landskabet omkring Mgaliesberg er som taget ud af en italiensk spaghetti-western. Det er meget rødt og tørt, med en masse sten-formationer og kaktusser, som virkelig ligner scene-opsætningen i gamle westerns.

Søndag formiddag var det afsted til Cape Town, hvor jeg var ind til tirsdag for at hjælpe med et event, som den danske ambassade afholdte for at promovere kampagnen for MDG-3 målet, kvinders ligestilling. Det var super spændende at være med til. Soweto Gospel Choir var der og gav 7-8 numre, hvilket var super fedt. De kommer til Danmark d. 10 og 11. oktober (Århus og København), og jeg kan kun anbefale jer at købe billet og se dem optræde. Desmond Tutu var der også (æresgæsten) og holdt den mest fantastiske tale om kvinder og mænd. Han er jo en lidt gammel mand efterhånden, men der var rigtig meget energi i ham endnu, så han dansede rundt, da gospelkoret var på.

Der var desværre ikke tid til at se så meget af Cape Town, mens jeg var der, men var en lille tur rundt på havnen - som er meget lækker og minder lidt om havnefronten i Barcelona. Der er super fedt i Cape Town, og jeg ville overhoved ikke tilbage til Pretoria, som mest af alt minder om en sølle provinsby i sammenligning, med et kulturelt og socialt udbud på størrelse med Ålborgs (eller muligvis værre). Cape Town ligger rigtig flot ud til både det indiske ocean og atlanterhavet og er omgivet af bjerge. Der er rigtig fede design-butikker og bare mange kaffe-barer og restauranter - noget som virkelig mangler i Pretoria (Jeg savner mine kaffe-dates meget!). Hvis jeg ikke var færdig med studiet snart, kunne jeg meget vel overveje at tage et semester på universitetet i Cape Town eller Stellenbosch (vinområde lidt udenfor Cape Town).

Nu er jeg så tilbage på ambassaden igen - og det er da dejligt, men jeg glæder mig til næste gang, at jeg får mulighed for at tage til Cape Town. Jeg tror, at fremtidige besøgende hernede bliver tvangsindlagt til et smut deromkring - hvis ikke, at det ender med, at jeg tilbringer julen dernede.

Ellers er der ikke så meget nyt. Alt går godt, sommeren er på vej, og det er generelt bare rigtig varmt allerede.
Hav det godt derhjemme.


Additional photos below
Photos: 11, Displayed: 11


Advertisement

Frokostpause ved huleFrokostpause ved hule
Frokostpause ved hule

Frokostpause ved en lille hule - tyskerne havde købt Kinderæg (selvfølgelig!!)
Hr. NelsonHr. Nelson
Hr. Nelson

Mens vi slappede af, fik vi besøg af Hr. Nelsonx2 (den anden er dog ikke lige på billedet)
Slå-mave efter frokostSlå-mave efter frokost
Slå-mave efter frokost

Chris & Julika slapper af...
Mærkelig kaktusMærkelig kaktus
Mærkelig kaktus

Kaktus som mere ligner søpindsvin/søanemone eller kødædende plante....
Soweto Gospel ChoirSoweto Gospel Choir
Soweto Gospel Choir

Gospelkoret synger og danser. Det var super fedt, og jeg kan kun anbefale jer at se dem i Danmark.


Tot: 0.042s; Tpl: 0.011s; cc: 6; qc: 24; dbt: 0.0227s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb