Laatste maand Pretoria

Africa » South Africa » Gauteng » Pretoria
June 22nd 2008
Published: June 24th 2008

29 april- 7 juni

Laatste maand in Pretoria.
Veelbewogen maand met veel sociaalheden en weinig culturele uitstapjes :$.
Om te beginnen maar even een korte update over de xenophobia.
Er waren veel rellen en veel geweld voornamelijk in de townships van Jo'burg en later ook in Pretoria, Durban en andere grotere steden. Het kwam er op neer dat de Zuid-Afrikaanse armere bevolking in de townships er genoeg van hadden dat immigranten hun banen en woongelegenheden inpikten en gebruik maakten van de toch al schaarse sociale voorzieningen. Het schijnt dat deze ontevredenheid al een paar jaar aan het opbouwen was en nu de emmer overliep. De overheid greep natuurlijk te laat in (TIA, this is AFRICA) en weigerde om onbekende redenen het leger om versterking te vragen dus liepen de rellen uit de hand. Zo'n 60 mensen kwamen om het leven en tientallen duizenden hebben hun huis moeten verlaten en zijn teruggegaan naar het land van herkomst of leven in een opvangskamp.
Niet heel prettig allemaal. Voor de verandering waren de blanken hier allemaal blij dat zij niet zwart waren en deze keer dus minder risico liepen om slachtoffer te worden. Wel de angst dat de retributie zich zou verplaatsen naar de blanke bevolking maar so far so good. Nog niets uit de hand gelopen. Toch waren we stiekem wel blij dat ons werk in de townships gedaan was en we t dus niet op hoefden te zoeken.
Zelf ook twee keer in 1 week in aanraking gekomen met de politie. Eerst heel onschuldig door fout parkeren. Fikse boete. Dus wij naar het politiebureau om de boete te betalen. Geld op zak, geen probleem. Wilden ze het geld gewoon maar niet aannemen! (wat zeker voor Zuid-Afrikanen HEEL vreemd is :S) Ga je gewoon naar de "prosecutor", vul je een formuliertje in en hup, boete gehalveerd! Nou.. wij blij natuurlijk. Komen we tot twee keer toe terug om de rest te betalen. Nee hoor.. weer niet. Dus daar zijn we mooi vanaf. Gaan ook weer niet zo hard proberen van ons geld af te komen.
Tweede keer was minder prettig. Er was ingebroken bij ons op het terrein. We wonen met zo'n 7 mensen daar en van 1 van hen was geprobeerd te auto open te breken. Maar de dieven waren niet al te intelligent en onze buurman die een vroege vogel is betrapte hen op heterdaad. Ze konden nog wel op tijd hun witte auto met een nummerbord uit de Eastern Cape wegrijden en werden dus niet gepakt. Politie erbij, en een uur later werden wij van bed gelicht door een rechercheur. VREEMDE VRAGEN! "Hebben jullie vrienden?" eh.. ja.. "Hebben jullie vrienden auto's?" Iedereen heeft hier een auto :s "Hoelaat kwamen jullie thuis?" Ik antwoord.. ehm.. 4 uur. Evelyn antwoord.. ehm.. uurtje of 6. En mijn vriendje (Augustine) antwoordt.. 5 uur?
HEEL VERDACHT.. Nu wil het toeval dat mijn vriendje een zwarte jongen origineel uit Ghana is. Niet echt het prototype crimineel met een honours in analitical statistics and economics maar dat kan die rechercheur natuurlijk niks schelen. Zijn beste vriend was eens op het terrein geweest met een witte auto uit de Eastern Cape (compleet ander nummerbord maar dat vergeten we voor het gemak even). Ook een Ghanese jongen en dus HOOGST VERDACHT. Echt mensen.. deze knul is echt een knuffelbeer, stottert bijna en studeert heel hard. Maar diep zwart en moet hij het dus wel gedaan hebben. Zijn ze op het universiteit residentie hem met 10 gewapende politieagenten op komen halen. Kan je wel voorstellen wat dat met je reputatie doet. Zeker hier in Zuid-Afrika.. De zaak is uiteindelijk wel gedropt maar leuk was het niet. Wel weer interessant hoe het systeem hier werkt. En weet je ook weer waar je "huisgenoten" staan. Ben zelden zo met de nek aangekeken om de kleur van m'n vriendje. Onze buurman wilde niks meer van ons weten en onze huisbaas dacht het nodig te vinden om even te melden dat we wel moesten oppassen met die zwarten en of we wel wisten wat we in huis haalden.. Tja..
Vreemd genoeg verdwenen twee dagen later de sleutels van onze auto. Urenlang het hele huis overhoop gehaald en de tuin uitgekamd maar ze waren echt nergens. Ze moesten dus wel in de auto liggen! Wij de AA gebeld die om 11 uur s'avonds onze auto voor ons openbraken. Maar daar ook geen sleutels. Stonden wij even voor gek. Weer het hele huis en de tuin doorzocht maar ze waren er echt niet. Paar dagen zonder auto (je kunt hier zonder auto niet eens aan boodschappen komen) en de sloten van de auto laten vervangen. Komen we een paar dagen later ineens de sleutels tegen op een hele openlijke plaats in de tuin waar we al 10 keer gekeken hadden. Moeilijk te geloven dat dat allemaal toeval was!
Ok.. on to the next.. De laatste weken veel tijd in het uitgaansleven met onze vrienden hier doorgebracht. 1 avond waren we in een best wel high class cafe toen we ineens schoten hoorden. Was er net buiten het cafe een schietpartij aan de gang! Was echt vreemd. Gelukkig niemand gedood geloof ik.
In de laatste week kwam een meisje dat we hadden ontmoet in St. Lucia een maand eerder ons opzoeken in Pretoria. Heel gezellig maar best wel raar voor haar. Zij woont in een hutje zonder stromend water of iets en gaat nooit uit. Dan is onze lifestyle toch best wel genant!
Afscheid in Pretoria was best moeilijk. Hebben toch best wel iets opgebouwd hier en dan laat je dat ineens helemaal vallen. Maar wel zin om te gaan reizen natuurlijk!
Ook even een update over het onderzoek. Het is nu (op wat kleine veranderingen na) helemaal af! Niet veel significante resultaten maar het is toch best een interessant verhaal. Dus als iemand het wil lezen, roept u maar! :p

Ik moet er nu vandoor want ik ga op een boottripje om dolfijnen en walvissen te spotten (wat een zwaar leven :p). Mijn reisverhalen zijn over een weekje of twee/drie te verwachten en als het er niet van komt dan kan ik jullie er persoonlijk mee vervelen haha.
Hele dikke kus en knuf
Ayla

Tot: 0.074s; Tpl: 0.01s; cc: 6; qc: 44; dbt: 0.0388s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb