Action paa smilkysten

Gambia's flag
Africa » Gambia » Western Division » Kololi
September 16th 2007
Published: September 16th 2007

Ja, naa er jeg inne i min siste ferieuke her i Afrika, og vi har forflyttet oss fra Ziguinchor og inn i Gambia. Gambia er et meget smalt land (hovedsakelig kun en elv med litt land paa hver bredde) som ligger midt i Senegal. Her har det regjert briter foer, saa folk snakker engelsk, noe som gjoer det mye lettere aa kommunisere. Etter en litt tungvint reise fra Ziguinchor, som tok ganske mye mer tid enn det hadde trengt, fant vi oss en leilighet i Kololi, naer stranden og med to luftkondisjonerte soverom. Senere fant vi ut at vi har baade basseng og bar utenfor det ene soveromsvinduet, saa det viste seg aa vaere litt av et luksussted vi har slaatt oss ned paa. Stranda her er det ingenting aa si paa; kritthvit sand, varmt badevann og fullt i solbadende palmetraer. Selv om Gambia er blitt et stort turistland, er det faa her, for naa er det lavsesong. Men beach boys er det fremdeles mange av, og det merker vi godt. Dere husker kanskje vaar venn Gambia fra Cap Skirring, han er en erketypisk gambisk beach boy, eller bumster, som de blir kalt. Stor arbeidsledighet og fullstendig mangel paa gambisk velferdspolitikk gjoer at unge gambiere maa gaa paa stranda og haape paa aa faa penger fra hvite turister. De er veldig vanskelige aa riste av seg, og skal hjelpe til med alt, fra guiding til aa kjoepe vann. Et par timer paa stranden i gaar ble altfor hett, paa flere maater, og vi maatte flykte til hotellbassenget, der vi oevde inn en synkronsvoemmingskoreografi og gjennomfoerte en medleystafett (bassenget er kort, saa det er kun plass til aa ta ett tak paa hver langside, men stafett er stafett).

Sexturisme er dessverre ogsaa stor business i Gambia, men paa en litt annen maate. Her er det ikke europeiske menn, men derimot damene som er paa tur. Paa strendene og barene kan man se europeiske damer godt opp i aarene (og ikke akkurat fruktfat, som Astrid sier) sammen med unge, barske gambiske gutter og menn. Det er ikke maate paa hvor forelskede disse damene virker, og hvor de straaler, men jeg synes mest synd paa mennene, som maa prestere med disse bestemoedrene.

Dagen vi kom til Gambia var ogsaa dagen ramadan begynte, men er svaert problemloest. Her bor det en del kristne, og det er jo en del turister, saa det er absolutt mulig aa faa seg mat naar vi trenger det. Men vi merker det at aa krangle med en muslim sent paa ettermiddagen, naar han har gaatt et halvt doegn uten mat og drikke, er ganske lite smart. Her i Gambia bor Live, en bekjent av Hilde, og hun har tenkt aa proeve seg paa aa faste noen dager. I gaar var vi med henne ut for aa spise middag etter solnedgang, og for aa vise litt medlidenhet hoppet vi over lunsj, og gikk paa bortimot tom mage fra vaar sene frokost. Det viste seg aa vaere ganske lite lurt, etter en stor middag svartnet det for stakkars Astrid, som ble liggende over restaurantbordet og kaldsvette. Litt ironisk er det at hun som bare liksomfastet besvimte, men det ble uansett en ganske tidlig kveld og ikke noe gambisk nattklubb den loerdagen.

I dag er det overskyet, men fremdeles trykkende varmt. Vi har spasert gjennom markedet i Serekunda, men fant tidlig ut at det ble for slitsomt. Naa lengter vi etter et bad, kanskje legger vi til noen moves til vaar synkrone rutine.

Hvordan staar det til hjemme?

16th September 2007

Hei alle tre
Atter en gang kjekt å lese - du er en god skribent Per !! Godt å høre at det er bra med dere alle, for det var jo noe av det du skrev som var litt urovekkende...! Her er alt i skjønneste orden. Pappa og jeg er akkurat kommet heim fra en strålende weekwnd i Brussel - belgisk sjokolade, Menneken pis, godt øl og god vin - og kjempehyggelig å være sammen med Gølin, Anstein, Liv,Jan, Kjersti, Terje, Lars, Jeanette, Ole og Nathalie ! Nå må du sende en mail om det vi skal ha med oss til Oslo. Er det noe mer enn det som er i kurven - foruten håndklær - vi skal ha med ? Sengtøy ?? Vi reiser til Horten på fredag. Lørdag til Oslo for å være sammen med deg. Mats og Ida blir med, så du får gjerne Mats med deg på rommet ! God klem til dere alle, fortsatt god reise, og god tur heim Per. Klem til dere alle tre !

Tot: 0.107s; Tpl: 0.01s; cc: 8; qc: 48; dbt: 0.0699s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb