Werk


Advertisement
Burkina Faso's flag
Africa » Burkina Faso » Centre » Ouagadougou
August 2nd 2009
Published: August 2nd 2009
Edit Blog Post

P1000493P1000493P1000493

Deira en ik bij een Toréfacteur
De eerste twee maanden van mijn werk zitten erop. Heel de maand augustus wordt vakantie gehouden, dus in september ga ik weer los. Ik heb goede progressie gemaakt. Het eerste onderdeel van mijn opdracht omvatte een literatuurstudie. Ik heb een contextanalyse gemaakt, de gezondheid en milieu risico’s, verbonden aan het verbranden van oude motor olie in kleine stookinstallaties, in kaart gebracht, eisen opgesteld waaraan de stookinstallatie moet voldoen en tenslotte verschillende ontwerp mogelijkheden bestudeerd. Jammer (understatement) is dat mijn chef geen tijd heeft gevonden om mijn verslag met de eerste bevindingen te bespreken. In september ga ik aan de slag in de werkplaats, tijd om vieze handen te maken.

De cultuur op het werk is heel anders dan in Nederland. Mijn chef is bijvoorbeeld, net als vele andere, erg druk, maar regelmatig ook druk met andere zaken. Het is niet ongewoon, diverse andere zaakjes te hebben lopen die tussen de bedrijven door geregeld worden. Opvallend is ook de verschrikkelijke hiërarchie, maar dat was te verwachten in een Afrikaans land dat bovendien een voormalig Franse kolonie is. Omgekeerd is het hartstikke gezellig en kan je niet iemand passeren zonder uitgebreid te groeten en naar zijn familie te informeren. Alhoewel CEAS officieel
P1000495P1000495P1000495

Er komt veel hitte van de Toréfacteur af, zeker als je een overall aan hebt
een Zwitserse organisatie is, wordt CEAS-BF in de praktijk toch volledig lokaal georganiseerd en werken er alleen (op één persoon na) Burkanibés.

Er is genoeg kritiek te uiten op de Afrikaanse manier van werken, de gewoonten en de effectiviteit. Corruptie of fraude en altijd het eigen belang meewegen zal zelfs bij CEAS niet geheel onbekend zijn, maar dit heb ik gelukkig nog niet waargenomen. Veel zaken (positief en negatief) gaan echter nog langs mij heen, omdat het in het Frans te snel gaat en ik van het Moré al helemaal niets bak. Toch ben ik ervan overtuigd dat lokale ontwikkelingsorganisaties in het algemeen de voorkeur verdienen, zeker als het gaat om praktisch werk op kleine schaal. De mensen staan dichtbij de problemen en hebben goed zicht op werkbare oplossingen. Als je niet de lokale cultuur en problemen heel goed kent en begrijpt, zul je regelmatig een averechts effect bereiken met een goed bedoelde oplossing. De voordelen van een organisatie draaiend op lokale werknemers en een lokaal management manifesteren zich ook bij het aansturen van de werknemers, samenwerken met andere partijen en instanties, het contact met de uiteindelijk doelgroep, het contact met de overheid en tenslotte bij de inkoop van
P1000501P1000501P1000501

Ik aan het werk op kantoor
diensten van derden. Mijn chef is een kei in het omlaag halen van de prijs, terwijl er ook nog extra werk voor wordt verricht. Desondanks blijft de kennisoverdracht van westerse ontwikkelingsorganisaties en advies bij het uitvoeren van grootschalige projecten essentieel. Op macro niveau moeten westerse organisaties een actieve rol blijven spelen, maar op micro niveau verdienen lokale organisaties de voorkeur.

Ik ben blij met mijn keuze te werken voor een organisatie met alleen Burkanibés in dienst. Het is een bijzondere en leerzame ervaring en brengt je temidden van de lokale cultuur. Er bestaan vele clichés en vooroordelen over ontwikkelingswerk en een kern van waarheid is vaak terug te vinden. Echter, zul je er toch anders tegen aankijken als je daadwerkelijk in het veld bent geweest, in positieve en in negatieve zin. Dagelijks kan ik mij verwonderen, maar kan ik ook van alles bewonderen.



Additional photos below
Photos: 6, Displayed: 6


Advertisement

P1000588P1000588
P1000588

In de werkplaats gebeurt het echte werk
P1000575P1000575
P1000575

Een kooi wordt in elkaar gelast
P1000592P1000592
P1000592

Nog even en ik kan ook lassen


14th August 2009

Interessant en leuk zo'n up date met beelden van je werk te krijgen. Hoe staat het met de bedrijfsveiligheid in de werkplaats? Succes in ieder geval met je project na je vakantie!

Tot: 0.037s; Tpl: 0.01s; cc: 6; qc: 22; dbt: 0.0203s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb