Blogs from Denmark, Europe - page 10

Europe » Denmark June 24th 2019

Zo rond middernacht konden we de boot op. Meteen naar bed. We hebben een nacht, een dag en een nacht aan boord. Veel gelezen en gelummeld. Hans en Onnie nog naar de film geweest. Een natuurlijk gebridged. Ettelijke rondjes. ’s Avonds bij een lekker flesje wijn besloten om de terugreis naar eigen wens en in eigen tempo te voltooien. Niet uit luiheid, maar om niet in herhaling te vallen ditmaal geen foto’s. Dit is dan tegelijkertijd ons laatste verhaaltje. Zoals gezegd in ons verslag van 19 juni was IJsland met zijn veelzijdige natuurpracht een fantastische beleving. Het intermezzo op de Faroer een compleet andere beleving maar niet minder interessant. Onze vakantie begon in feite op 1 juni toen wij aan boord gingen. Morgenochtend dinsdag 25 juni 09.30 uur staan wij weer aan vaste wal op dezelfde ... read more

Europe » Denmark » Region Hovedstaden » Copenhagen June 8th 2019

It’s Saturday; parkrun day and we are going to Amagerstrandpark. It starts at 9, but we are awake by 5 thanks to a group of Chinese tourists replicating stormtroopers in the corridor. It’s raining heavily and my waterproof is in a car park near Stansted so I am going to get rather wet. The Strandpark is on a small Island in the Øresund; the strait which separates Denmark and Sweden. We walk the mile to the start, then hide out in a shelter as long as possible. The route is two laps along the island, across a bridge, along the prom and back across another bridge. To complicate matters, the first lap is anti-clockwise and the second lap is clockwise. Luckily, I don’t get lost despite being too slow to see the next slowest runner. I ... read more
Oresund Bridge
Amager Strandpark parkrun

Europe » Denmark » Region Hovedstaden » Helsingør June 7th 2019

Today we’re taking a trip up the Zealand coast to Helsingør, home of Kromberg castle, setting for Shakespeare’s Hamlet. First, we need to purchase 24 hour travel cards from the ticket machine. The old man requests 2 tickets plus a receipt and the machine issues 2 cards; one ticket and one ticket with a receipt. However, he is convinced he has been issued with one ticket and one receipt. He calls the helpline to complain that he has paid for 2 tickets and only received one. Eventually, a lady who had been waiting patiently in the queue steps in and clears up the confusion. Once we have ascertained that we do, in fact, have 2 tickets, we catch a train to Helsingør and walk along the harbour. There are some nice sculptures, including a thought provoking ... read more
Helsingør station
Helsingør

Europe » Denmark June 2nd 2019

Een hele dag op de boot doorbrengen op weg naar Torshavn op de Faroer eilanden maakt niet bepaald cruiseminded. We passeren net de Shetland eilanden. Zijn niet te zien. Te mistig en regenachtig. ’s Ochtends een film gezien over de Faroer. Valt niet tegen. Het weer is winderig. Op het bovendek waai je uit je hemd. Bij het nemen van een stap krijg je steeds een zetje mee. Toch valt de schommeling mee. De Champion’s League finale hebben we trouwens niet gezien. Wel de hele dag Roland Garros en wielrennen. Toch nog een cadeautje op onze trouwdag van Onnie en Hans. Heel lief. We hebben ze uitgenodigd voor een maaltijd in het restaurant. Heel lekker. Menu: smoked faroese salmon, braised lamb shank en rhubarb sorbet cheesecake. bereid door een deense kok, duitse bediening en nederlanders die ... read more

Europe » Denmark June 1st 2019

Hirtshals. Om 13.00 uur worden we bij de check-in van de veerboot verwacht. Hans maakt nog even gauw een wandeling naar een verzameling bunkers die ook hier de geallieerden op afstand moesten houden. Water ingenomen, gisteren al getankt en hup naar de Smyrill Line. De veerboot heeft 8 dekken en is goed voor 800 auto’s en 1500 passagiers. Een kleintje dus bij het cruise geweld in Papenburg maar voor onze reis goed genoeg. Ondanks de pittige wind weinig last van de golfslag. Een klein probleempje met onze hut, een vervelende trilling in een van de bedden, soepel opgelost door vervanging. Onze nieuwe buitenhut is aanmerkelijk groter. Een mazzeltje. Het buffet ’s avonds is uitstekend. Zeer bevorderlijk voor de nachtrust.... read more

Europe » Denmark May 30th 2019

Ons voornemen om nog een wandeling te maken, in een nog mooier natuurpark even verderop en beter aangegeven, door de regen in duigen gevallen. 240 km gereden naar Skagen, het uiterste noordelijke puntje van Jutland. Een dorpje voor bohemiens en kunstenaars. De laatste 15 kms een schitterend duingebied. Hans heeft het nog even opgezocht. Letterlijk tienduizenden paarse bloemetjes genaamd Engels gras. Met z’n vieren een fikse wandeling gemaakt in het dorp. Twee dingen opvallend. De gigantische trawlers die daar in de haven lagen. Schepen die kennelijk een hele visverwerkingsfabriek meetorsen. En boven op een heuvel een zeventiende-eeuwse takel (zie foto) waarin een vuurkorf werd geplaatst en omhoog getakeld om de schepen te waarschuwen voor het rif voor de kust. De voorloper van de twee vuurtorens die het dorp nu rijk is. Trouwens ook hier een motregentje ... read more

Europe » Denmark May 29th 2019

De baas van de camping stelde een wandeling voor door het aangrenzende natuurpark op basis van een zelf gefabriceerd plattegrondje. Met z’n vieren vrolijk op weg gegaan. Een uurtje of twee gelopen. Een redelijk geaccidenteerd terrein, bos met doorkijkjes op open velden en meertjes. We hadden het te goed naar ons zin. Compleet de weg kwijt geraakt. Hans en ik hebben nog aangeklopt bij een verdwaald boerderijtje. Werden te woord gestaan door een Deense deerne die net met haar borstvoeding bezig was. Bleek een alternatieve Kopenhaagse te zijn die in de middle of nowhere haar geluk zocht maar ons ook niet verder kon helpen. Dezelfde weg terug bleek de oplossing. ’s Avonds nog gebridged en een huilende Kiki Bertens op TV gezien. Morgen verder.... read more

Europe » Denmark May 28th 2019

60 kilometer noordelijker dan Tonder met de afgekeurde o ligt Ribe. Een wereld van verschil. 200 AD zijn hier al activiteiten gevonden van vroege Vikingen voordat zij rond 7/800 aan hun tochten, veroveringen en plunderingen begonnen. Een leuk dorpje met nog 2 middeleeuwse gebouwen, een kerk en een klooster. Verder nog tal van goed geconserveerde huisjes. Eerst een dure koffie gedronken op het stadsplein en toen een stadswandeling gemaakt. Ribe was het noordelijke puntje van de noord zeehandel die zo rond 6/700 op gang kwam en later een Hanse stad. Aan het eind van de middeleeuwen de grootste bloeiperiode. Toen de koning zich in Kopenhagen vestigde verloor het aan belangrijkheid. Nog een klein detail. Aan de voet van de fontein vlakbij het middeleeuwse klooster een swastika in de vloer aangebracht. ’s Middags overgestoken naar Ebeltoft aan ... read more
DSC04933 - kopie
DSC04934 - kopie
DSC04938 - kopie

Europe » Denmark May 27th 2019

Eerst nog even de dijk op om de Noordzee hier te bekijken. Flink wat windmolens die heerlijk staan te draaien. Met de huidige wind gaat de prijs van de elektriciteit aardig omlaag. Nog even water ingenomen en op weg naar boven. Even over de grens in Denemarken gestopt in Tonder, een plaatsje 5 km uit de kust. De o met een schuin streepje erdoor. Staat niet in mijn toetsenbord. We hadden geen puf meer om verder te rijden. Een uitstekende camperplaats gevonden met prima faciliteiten. Een middagwandeling door het dorp. Er hangt een sfeer vergelijkbaar met Zandvoort op een gure regenachtige novemberdag. Behalve een verwaaide verkiezingsposter en een opvallende buitendeur weinig van interesse te zien In de hoofdstraat. De kleine straatjes zijn nog het meest interessant. Terug op de camping naar Roland Garros gekeken.... read more

Europe » Denmark » Region Nordjylland » Skagen May 25th 2019

Castellano, debajo del frances... Vous aurez reçu un avis de parution de ce blog… mais vous n’aurez pas pu l’ouvrir et c’est normal… En tapant mon texte j’ai dû faire une fausse manœuvre et sans que je ne le demande, le blog a été publié !!! Vous aurez donc reçu un nouveau mail qui vous permettra maintenant d’ouvrir le blog… Sorry ! Lien pour pouvoir cliquer sur le Danemark et en savoir plus sur ce pays ! http://www.axl.cefan.ulaval.ca/europe/Europe-MAP.htm Skagen, la ville la plus septentrionale du Danemark s'amarre sur le flanc d'une longue langue sableuse projetée vers le large. Là, à l'extrême pointe du Jutland, à Grenen, deux mers s'affrontent : mer du Nord à gauche, Baltique à droite. Ce site grandiose, qui pousse à la rêverie a été la terre d'inspiration de grands peintres danois de ... read more
00 météo de ce 20 mai...
00 Skagen, la ville la plus septentrionale du Danemark
01 Skagen

Tot: 0.156s; Tpl: 0.006s; cc: 8; qc: 78; dbt: 0.0562s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb