Page 2 of JohnandFrank Travel Blog Posts

Europe » Netherlands » North Holland » Haarlemmermeer December 31st 2015

Vandaag 31 december vertrekken wij met MH19 naar Kaula Lumpur in Maleisië. 12 uur vliegen. Oud en nieuw vieren wij in de lucht. Oliebollen zullen ze wel niet hebben. Maar champagne zeker wel. Na een tussenstop van 2 uur vliegen wij in 10 uur door naar Auckland in NZ. Verwachte aankomst: 00:10 uur op 2 januari. Gelijk pitten in een hotel. Die zelfde middag vliegen wij door naar Dunedin op het zuider eiland. Daar staat de huurauto klaar. Na een uurtje rijden komen wij aan in Kaka point, onze eerste verblijfplaats voor een aantal dagen. Een klein gehucht aan de kust met 1 pub. Plannen voor die dagen: acclimatiseren, ontspannen, beetje wandelen. In NZ is het momenteel hartje zomer. De temperatuur op het zuidere eiland ligt overdag op 20-24℃. Soms ook wel wat kouder. 's ... read more
Het is echt!
Ons vliegtuig staat klaar.

Asia » China » Shanghai October 10th 2007

Vandaag was een mooie afsluiting van onze vakantie. Nadat we vanmorgen vroeg onze stoelen met extra beenruimte hebben gereserveerd in het vliegtuig zijn we op weg gegaan naar de Jade tempel. Dit is een van de Boeddhistische tempels in Shanghai die nog in gebruik is. Meerdere aparte gebouwen met daarin Boeddha's. Het topstuk was een Boeddha van ruim 1,5m uit 1 stuk jade. Fotograferen helaas niet toegestaan. De afstanden in Shanghai zijn enorm. Vandaag hebben we alles met taxi's afgelegd. Na de Jade tempel hebben we toch nog wat laatste Chinese cultuur opgesnoven door een bezoek aan de Chinese Yuyuan Tuin. Deze tuinen zijn rond 1570 aangelegd en zijn een voorbeeld van tuinontwerp in Ming dynastie. De aanleg heeft 17 jaar geduurd. Prachtig met verschillende gebouwtjes, waterpartijen, doorkijkjes, verborgen hoekjes en oude bomen. Direct achter deze ... read more
Koi karpers bij de Jade tempel (kunnen meer dan 200 jaar oud worden)
Yuyuan tuin
De oude stad

Asia » China » Shanghai October 9th 2007

Gisteravond zijn we in Yangshuo naar de lichtshow geweest. Werkelijk erg spectaculair. Dat belooft wat voor de Olympische spelen. Het was anders dan gedacht. Veel mensen, ook op het water van de rivier, met allerlei lichteffecten. Zelfs de bergen op de achtergrond waren prachtig verlicht. Fotograferen was erg moeilijk. Daarna hebben we nog heerlijk gedineerd. Gisteren was het zoet-zuur varkensvlees met ananas en komkommer, en Sichuan kip met cashewnoten. Weer ..... Van eergisteren hebben jullie het diner ook nog tegoed: sizzling beef, crispy duck en curry groenten. Ook weer .... Voor diegene die zitten te wachten op de recepten: helaas die geven ze hier niet prijs. Niet dat we er erg veel moeite hebben gedaan. Thuis gaan we wel wat experimenteren. Vandaag zijn we naar Shanghai gevlogen. Toen we aankwamen bleek het hier maar 21 graden ... read more
De lichtshow (een rij dames met verlichte kleding)
Skyline van Shanghai vanaf de Bund
De Bund

Asia » China » Guangxi » Yangshuo October 8th 2007

Gisteren hebben we onze gids weer ontmoet bij het ontbijt. Klaar voor een dagje wandelen. Ook zij moest zich insmeren met zonnebrandcreme tegen het verbranden. Het was 38 graden C op het midden van de dag. Tempo aanpassen en veel drinken. Voor onze gids Lily, een vrolijke meid van slechts 1,59m lang was het afzien. Meestal doet zij fietstochtjes. Weinig toeristen zijn zo gek dat ze willen wandelen. Met haar korte pootjes moest ze 1,5 keer zo veel passen maken als wij. De route ging van Yangshuo, stroomafwaarts langs de Li rivier. De eindbestemming na 3,5 uur was Fueli. Onderweg hebben we gepauzeerd bij het restaurantje van zus van de gids. Weer een paar kilometer verderop werden we uitgenodigd bij haar thuis. Een 2-verdiepingen huis waar beneden wordt gewoond. Boven is voor de opslag van rijst. ... read more
Badende waterbuffels
De pieken van het Karstgebergte vanaf de Li rivier
Ons bamboevlot

Asia » China » Guangxi » Yangshuo October 6th 2007

Gisteren was een reisdag. Maar wel een met de nodige verzetjes. Zoals al in het vorige blog geschreven zijn we helemaal naar beneden gelopen. Een geweldige wandeling van bijna 2 uur. Tussen alle rijstterrassen door langs piepkleine dorpjes. Wel meteen zweten zo vroeg in de morgen. Toen we beneden kwamen stond de auto met onze chauffeur en bagage klaar voor vertrek. Nadat wij 2,5 uur in de auto hadden gezeten zijn we gestopt bij een biologische theeplantage. Toen wij uit de auto (met airco) stapten merkten we pas hoe warm het hier was. Een aantal graden meer dan in de bergen. Leuke rondleiding met uitleg en daarna een theeproeverij. We hebben thee meegenomen. Grappig is dat wij Chinese thee associeren met zwarte thee. Niets is minder waar. Chinese thee is groen. Je komt wel zwarte thee ... read more
Bergen rond Yangshuo
Boer bezig met buffel om rijstveld om te ploegen
Stalachtieten in de watercave

Asia » China » Guangxi » Longji Rice Terraces October 4th 2007

Gelukkig was gisteren de top toeristische dag. Vandaag was het een stuk rustiger. Het blijft wel een kermis hier met elke avond vuurwerk maar het is de moeite waard. Het plaatsje waar we verblijven is eigenlijk Pintan. Alle boeren die hier ooit rijst teelden hebben op hun stukje grond een hotel gebouwd toen duidelijk was dat de rijstterrassen een toeristische trekpleister werden. Vanochtend hebben we samen met onze gids een wandeling gemaakt tussen de rijstterrassen door. Eerst naar de top van de berg. Een fascinerend lijnenspel trok aan ons voorbij. De rijstterrassen beslaan hier complete bergen en na elke bocht heb je weer een ander uitzicht. Hier wonen de Yao. Zij hebben deze rijstterrassen ooit aangelegd. 600 jaar geleden was dat. De velden starten op 350m hoogte en lopen door tot 850m hoogte. De bergen zijn ... read more
Dame met de lange haren (opgerold op het hoofd)
Nog meer rijstterrassen bij Longji
Engels blijft moeilijk

Asia » China » Guangxi » Longji Rice Terraces October 3rd 2007

Gisteren hoefden we niet te reizen. We zijn in Chengyang gebleven. Tegen elkaar aan liggen allerlei kleine Dong dorpjes. Daar hebben we een groot deel van de ochtend samen met onze gids doorheen gewandeld. Toen we in het eerste dorp aankwamen werden we verwelkomd door een grote groep locals in klederdracht met zoete wijn. Vanwege de nationale feestweek rond 1 oktober was er veel te doen: zang en dans, een nepbruiloft met veel knetterend vuurwerk en allerlei oude ambachten. Natuurlijk om de vele Chinese toeristen te bekoren. Nieuw voor ons was dat ook wij een bezienswaardigheid waren. Wij waren de enige niet-chinese toeristen en werden veelvuldig op de foto gezet. Soms stiekem maar ook poserend met leden van de familie. Als we geld hadden gevraagd was onze vakantie grotendeels betaald. De Dong minderheid is in deze ... read more
Begroeting met zoete wijn
Zang en dans
Bruiloftstoet met allerlei geschenken

Asia » China » Guangxi » Sanjiang October 1st 2007

Gisteravond was een reuze belevenis. Zoals al eerder geschreven waren de bewoners rond de drumtoren naast ons hotel bezig met de voorbereidingen van het diner en het bouwen van een windharmonium van bamboe. Na onze rondleiding door het prachtige dorp hebben wij ons opgefrist en konden we aan tafel. Ons tafeltje werd buiten opgesteld. Hierdoor hadden we eerste rangs plaatsen voor de happening van die avond. Met allerlei gasten van de andere drumtorens van het dorp werd er een gastmaal geserveerd. Maar eerst werd er muziek gemaakt. Allemaal mannen die zich opstelden en op het teken van de voorman kwam er een jel, waarna de pijpen werden aangeblazen. Het was (helaas) tweetonige muziek op meerdere octaven. Er waren 5 verschillende toonhoogten. keurig gelijk; een reuze lawaai. Al swingend van links naar rechts werd meerdere keren ingezet. ... read more
De gezamenlijke maaltijd
Frank waagt een poging
Oude chinese bes zit 's ochtends na te genieten

Asia » China » Guizhou » Zhaoxing September 30th 2007

Toch nog een PC gevonden in Zhaoxing. Allereerst willen we even melden dat we het zo leuk vinden om alle reacties op ons log te lezen. Prachtig hoe er wordt meegeleefd. Vanuit Kaili zijn we gisteren naar Rongjiang gereden. Wederom een prachtige route door de bergen. Onderweg kwamen we in een opstopping terecht: er was een ongeluk gebeurd. Een zware oplegger had de bocht iets te nauw genomen en het tegemoet komende busje werd gegrepen. Niemand kon er meer langs. Toen wij arriveerden was er net een stevige woordenwisseling aan de gang. Het leek net of die Chinezen elkaar de hersens gingen inslaan. Er stonden wel 50 mensen omheen. En maar schreeuwen naar elkaar. De politie was gebeld. Daar moesten we op wachten. Gelukkig kwam die na een 1/2 uur. De man keek, liep terug naar ... read more
Miao dames in Basha
Typisch winkelstraatje. Beneden werken, boven wonen
Zhaoxing van bovenaf

Asia » China » Guizhou » Kaili September 28th 2007

Toch nog een computer gevonden in Kaili waar we nu zitten. We zitten in een ruimte met wel 60 Chinesen die allemaal met een computer zitten te spelen. Kosten Euro 0,20 per uur. Maar eerst nog even Lijiang afmaken. Op de avond van onze eerste dag in dit oude plaatsje hebben we weer heerlijke dumpling gegeten. Maar we maken jullie allemaal te lekker met het Chinese voedsel dus daarover vertellen we nu niets. Eergisteren hebben we in de vallei rondom Lijiang een fietstocht gemaakt en een van de leukste dorpjes in de omgeving bezocht: Baisha. Dit was voorheen de voormalige hoofdstad van het koninkrijkje. Het dorp is het bezichtigen waard. Het is heel anders dan Lijiang, veel meer een boerendorp met mooie straatjes en eenvoudigere huizen. Hier werden we verrast door een optreden van een Naxi ... read more
Ons eerste Chinese ontbijt in voorbereiding
Rijstvelden
Huizen in een Miao dorp

Tot: 0.273s; Tpl: 0.008s; cc: 15; qc: 93; dbt: 0.2107s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb