John van Dijk & Frank Schotel

JohnandFrank

Hoi leuk dat je ons blog bezoekt. Wij zijn op vakantie in Nieuw Zeeland. Wil je ons volgen? Here is the place to be!!!

Oceania » New Zealand » North Island » Auckland February 1st 2016

De laatste dagen staan in het teken van familiebezoek. De favoriete tante van John woont in Te Ahora. Tante Thea is 53 jaar geleden vertrokken naar NZ. Samen met oom Arie woont ze sindsdien op dezelfde plek. We hebben daar 3 nachten gelogeerd en hebben bijna niets gedaan. Op 29 januari was er een BBQ bij een neef die 'down the road' een prachtige boerderij runt. Wat een verrassing dat zowat de hele familie zich had verzameld. Een prachtige verjaardag met een beetje rare afloop. Toen we 's avonds weer thuis waren voelde 86 jaar oude oom Arie zich niet lekker. De volgende dag lag hij in het ziekenhuis. Hij heeft een hartaanval gehad. Omdat het nationale feestdagen zijn, laten onderzoeken op zich wachten. Gek om verder te gaan en tante Thea zo achter te laten. ... read more
Neven en nichten bijeen voor John's verjaardag
Auckland vanaf Victoria mountain
Harbour bridge

Oceania » New Zealand » North Island » Turangi January 26th 2016

Wat kan er veel gebeuren in een paar dagen. Bereidt je voor dit wordt een lang blog. Op 23 januari doen we rustig aan om de voet, die al een stuk beter is, nog wat rust te geven. Op naar Havelock, een dorpje aan het begin van de Marlborough sound. Het centrum van de groen-lip mosselen. Geen mossel gezien maar wel een kronkelende route met mooie baaien. 's Avonds hebben we een keertje bij onze cabin gegeten met een pie en een heerlijke Sauvignon Blanc uit de buurt. Weer eens wat anders en voor herhaling vatbaar. De volgende dag hebben we een deel van de 70km lange Queen Charlotte track gelopen: vanaf het eind hebben we 15 km teruggelopen. Van Ships Cove, waar kapitein Cook ooit voor anker heeft gelegen, naar Furneaux Lodge. De bootreis naar ... read more
Alternatief diner bij de cabin
Op weg naar Ships Cove
Dode bomen op de hellingen

Oceania » New Zealand » South Island » Picton January 22nd 2016

Op 20 januari zijn we doorgereden naar Marlborough: het land van de wijn. 75% van de wijn in NZ wordt hier gemaakt. Vooral Sauvignon Blanc. Daar zijn ze beroemd mee geworden. Door een verraderlijke wespensteek vlak boven de linker enkel van Frank zijn we wat minder mobiel. Dikke voet die niet echt in de wandelschoen past. We wilden toch al een walvistocht maken. Daarbij hoeft er niet veel gelopen te worden. Dat hebben we als eerste opgepakt. Gisteren naar Kaikouro gereden waar vandaan de tochten vertrekken. Toch ruim 2,5 uur rijden langs eindeloze wijngaarden en de uitgestrekte kust. Tijdens de walvistocht hebben 3 walvissen gezien. Als de sperm walvissen naar de oppervlakte komen hebben ze er een duik van 45-60 minuten opzitten. Ze komen naar boven om zuurstof te tanken. Dat duurt zo'n 10 minuten. Daarna ... read more
Alleen zijn rug komt een beetje boven
En weg is tie
Het karakteristieke ademen

Oceania » New Zealand » South Island » Murchison January 19th 2016

Onderweg van Greymouth naar Murchison rijdt je eerst langs de mooiste scenic kust van Nieuw Zeeland. Dat moet wat worden. We hebben al zoveel moois gezien. Niets gelogen, inderdaad prachtig. Je komt langs de pancake rocks. Als pannenkoeken op elkaar gestapelde rotsformaties in de zee. In de tijd uitgesleten door de kracht van de golven. Bij hoog water moet het nog mooier zijn. Tijdens de reis hebben we, tegen alle voorspellingen in prachtig weer gehad. Bij Cape Foulwind hebben we een wandelingetje gemaakt naar de pelsrobben kolonie. Lui op de rotsen in de zon. Wel op afstand. In dit gebied komt de Weka voor. Een brutale vogel, familie van de Kiwi. Van de Westkust hebben we afscheid genomen. Langs de Buller rivier kronkelend landinwaarts naar Murchison. Steeds slechter weer. De voorspellingen komen toch nog uit. Ook ... read more
Pancake rocks
Pannenkoeken, stapels op elkaar
Meer pannenkoeken

Oceania » New Zealand » South Island » Greymouth January 17th 2016

De dag dat wij naar de Franz Josef gletsjer wilden, regende het. Heel hard. De bergen waren ingepakt in een dikke grijze wolkendeken. Alternatief programma. Binnen. Het wildlife centrum hebben we bezocht. Hier proberen ze één bepaald soort Kiwi (vogel) te behoeden voor uitsterven. Er zijn er nog maar 340 van. Prachtig initiatief. 3 Kiwi's te zien. Nou ja, te zien. Het zijn nachtbeesten. In de duisternis kon je hun contouren zien. Toen het even droog leek te worden zijn we naar de kust gereden bij Okatiro. Hier stond een stel te vissen. Meerdere keren beet: te kleine haaitjes en prachtige olifant vissen die in de vriezer zouden belanden. We werden ook nog verrast door twee dolfijnen waarvan af en toe de rugvin boven water kwam. 's Avonds zijn we chique uit eten geweest: 5-gangen culinair ... read more
Wilde zee
Lake Mahinapua
One lane bridge met spoor

Oceania » New Zealand » South Island » Franz Josef January 14th 2016

We waren enkele dagen uit de lucht. Het komt nog voor: geen telefoon, geen internet. Aan het eind van de wereld bij Jackson Bay. Op 11 januari hebben we nog een makkelijke wandeling gedaan in Wanaka: langs de rivier de Clutha. De dag daarop zijn we doorgereden naar Haast. Onderweg weer enkele stops gemaakt. In Haast zijn we 2 nachten gebleven. Haast stelt niet zo veel voor: een afslag van de doorgaande weg met een paar huizen, een supermarkt en enkele hotels. Wel aan zee. Als je die afslag neemt en dan zo'n 50 km langs de kust rijdt kom je in Jackson Bay. Daar kun je niet verder. Alsof de wereld stil heeft gestaan. Een "lazy" sfeertje. Hiervandaan kun je een intensieve wandeling maken over een pad dat meermalen een stroompje passeert. Geen bruggetjes. Zie ... read more
Blijft vreemd: Kerst in de zomer
.....met kerstboom
Jackson bay met kreeftenvissersbootjes (3*woordwaarde)

Oceania » New Zealand » South Island » Wanaka January 10th 2016

Gisteren was een reisdag. Het mooie weer tegemoet. Van Te Anau naar Wanaka. Van 14℃ naar 24℃. Onderweg de korte broek aan en de trui uit. Een prachtige route langs meren en bergen. Even gestopt in Queenstown. Het Benidorm van Nieuw Zeeland. Wat een drukte. Dat waren we niet meer gewend. Rondgelopen en snel weer weg. In Wanaka is het echt stralend weer. Strak blauwe hemel. Relaxed sfeertje. Hotel aan Lake Wanaka, we lopen vanuit de kamer zo de tuin in. Vandaag zijn we richting mount Aspiring gelopen, met 3033m de hoogste berg in dit gebied. Tot vlak bij de gletsjer Rob Roy. De route ernaartoe was al een belevenis. 10 km over een onverharde weg waarbij we meerdere keren een doorwaadbare stroom moesten passeren. Spannend met een gewone personenauto. De wandeling was zeer de moeite ... read more
...en meren
Bewijs: ik was er echt bij!
Geruststellend voor als we zonder bier zitten

5 januari was een reisdag: van Kaka point naar Te Anau. Op weg naar het nationale fjorden park. Aangekomen in Te Anau de cruise over Milford sound geregeld. Er waren nog precies 2 plekken op een kleine boot beschikbaar. Zo'n 25 passagiers is leuk. Sommige boten varen met wel 300 man aan boord. De volgende dag vroeg op. Om 7:45 uur werden we opgepiktd door een minibus. De chauffeur wist een hoop wetenswaardigheden te noemen. Onderweg nog een paar stops en toen aan boord. We hadden mazzel: stralend weer. Uitzonderlijk want het regent hier minimaal 2 van de 3 dagen. Prachtige tocht over eindeloos water, tussen hoge groene bergen met hier en daar een waterval die loodrecht van de berg zo de zee in stort. Onderweg nog vele pelsrobben gezien. Vandaag een fikse wandeling gemaakt naar ... read more
Prachtig weer
Woeste bergen rond het fjord
Klaterende watervallen

Oceania » New Zealand » South Island » Southland » Catlins January 4th 2016

Vandaag natuur. We hebben de Catlins river walk gedaan. Ruim 3 uur lopen. Niet de eerste wel nagenoeg de enige wandelaars op dit moeilijk begaanbare, smalle pad langs de rivier, diep verscholen in het dichte bos. Klauteren door het koele, klamme woud, over glanzend, gladde rotsen en oeroude glimmende wortels. Het water rustig stromend, dan weer klaterend over de rotsen. Omringd door eeuwenoude bomen, reikend naar het licht en een onnoemelijk aantal soorten varens en mossen. Frisgroen. De geur van het vochtige bos, paddenstoelen en vergankelijkheid. De prachtige geluiden van vogels afgewisseld met het razende water. Kortom een prachtige wandeling door de natuur. We voelen de benen. Awesome... read more
Mijn eigen stroompje in NZ
Dichte bossage langs de rivier
Pad langs de rivier

Oceania » New Zealand » South Island January 3rd 2016

Gisteren nog een reisdag. Na een korte nacht in een hotel op het vliegveld zijn we doorgevlogen naar Dunedin, in het zuidoosten van het zuider eiland. Auto huren en door naar Kaka point waar onze eerste stop is. Blij dat we alles van te voren hebben geboekt want nergens zien we kamers vrij. Het is redelijk koud, met af en toe een buitje. Afgewisseld met zon. Veel wind. Beter weer schijnt eraan te komen. Geduld. Vandaag de scenic route naar het zuiden gereden. Onderweg de nodige stops gemaakt voor een wandeling naar watervallen, meren en de bush. Catlins bestaat voor een groot deel uit regenwoud. Prachtige ondoordringbare vegetatie. Aan het eind van de dag zijn we bij Nugget point geweest. Hier zijn pelsrobben. Wel op aanzienlijke afstand. We hebben er veel gezien. De geel-oog pinguïn heeft ... read more
Onze huurauto
Cabin in Kaka point
Regenwoud

Tot: 0.285s; Tpl: 0.007s; cc: 15; qc: 96; dbt: 0.2394s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb