Page 2 of Ikiliikkujat Travel Blog Posts

Europe » Montenegro » Budva » Becici October 16th 2011

Linnoituskaupungista toiseen - Kotorin kautta Budvaan Dubrovnik jäi taakse ja matka jatkui Montenegron Budvaan jonne saavuimme pohjoisesta Hertzeg Novin ja Kotorin kautta. Adrian meren rannikko koko Kroatian matkalta on vuoristoista ja karua mutta maisemiltaan silti todella upeaa. Korkeat sypressit kasvavat ihan rantakallioille ja pinjametsiköt reunustavat teitä. Montenegroon saapuessa maisemat kuitenkin hieman muuttuvat ja etenkin Kotorin lahti on varsin erinäköinen kuin Kroatian rannikko. Kotorin lahti on pitkälle sisämaahan työntynyt lahti joka vaikuttaa melkeinpä vuonolta – lahtea reunustavat korkeat ja jyrkät vuorenseinämät ja lahden rannalla pilkistelee useita pieniä ja vähän isompia vanhoja kaupunkeja. Lahden perimmäisestä nurkasta löytyikin jälleen oikein helmi – Kotorin vanha linnoituskaupunki. Kaupungin satamassa on lukematon määrä upeita suuria purje- ja moot... read more
Kotorin lahti
Kaupunki Kotorin lahdella
Perast

Europe » Croatia » Dalmatia » Dubrovnik October 12th 2011

Ristiretki Balkanille alkaa Vuosia sitten tuli vierailtua muinaisessa Jugoslaviassa ja jo silloin etenkin Adrianmeren rannat viehättivät kovasti. Mieleen jäi myös ajatus rannikon koluamisesta vähän tarkemmin autolla joskus myöhemmin. Sota ja muuten levottomat ajat alueella sitten tekivät pakollisen tauon tähän suunnitelmaan mutta nyt vihdoin aika sitten oli sopiva uuteen retkeen. Syksyn matkaa suunnitellessa useita eri vaihtoehtoja kävi mielessä mutta yksi ylitse muiden toistui vähän väliä. Koska Kroatian rannikkoa on mainostettu yhtenä maailman kauneimmista autoreiteistä, oli se sitten lähdettävä itse paikanpäälle toteamaan. Ja helpoimman lentoreitin vuoksi alkupisteeksi valikoitui Kroatia ja siellä Dubrovnik. Dubrovnikin lentokenttä sijaitsee laaksossa pienen vuorijonon takana rannan suuntaisesti. Jo lähestyttäessä kenttää kävi selväksi, että lento tulisi päättymä... read more
Hotellin uima-altaat
Lovrjenac
Stradun

South America » Ecuador » North » Quito November 8th 2010

Pikavisiitti Quitoon Matkan loppu jo häämöttää mutta viimeinen päivä oli vielä käytettävä tehokkaasti hyväksi Quiton nähtävyyksien tutkailuun. Olimme tulleet perjantaina illalla Esmeraldasista Quitoon josta Tintti jatkoikin matkaa suoraan Santiago de Chileen. Minulla jatkolento oli vasta vuorokauden kuluttua joten aikaa jäi vielä hyvin koko päivä tutustua kaupungin nähtävyyksiin joista kiinnostavin oli tietenkin paikan sijainti päiväntasaajalla. Quiton alueella on kaksikin eri paikkaa jotka mainostavat olevansa tarkalleen päiväntasaajalle. Niistä vanhempi on Mitad del Mundo ja luultavasti lähempänä on sitten Museo del Indianas joka todellisuudessa oli lähinnä päiväntasaajan ihmeitä ja trikkejä esittelevä turistipaikka. Näissä kävin sitten kummassakin joten eiköhän sitä paikkojen väliä risteillessä siihen oikeaankin päiväntasaajaan osunut. Museo del Indianas... read more
Plaza de la Independencia Quito
Quiton vanhankaupungin keskusaukio
Centro Historico Quito

South America » Ecuador » North » Atacames November 6th 2010

Juhlapäivien vietto jatkuu loputtomiin Olimme jo yhden viikonlopun seuranneet kolumbialaisten Halloweenin viettoa ja ajattelimme, että eiköhän se nyt kohta jo lopu kun arki koittaa. Toisin kävi, vielä maanantainakaan ei ollut normaali työpäivä ja meillä lentolippujen hankita Ecuadoriin hankaloitui entisestään. Nykyisellään taitaa olla aika normaalia, että liput ostetaan netissä - etsitään siis sopiva lento ja maksetaan lysti sitten yksintein kun sopiva on löytynyt. Täällä kuitenkin kaikenlainen turvallisuus ja ulkomaisten vieroksuminen on viety aivan omaan luokkaansa kun lentojen ostaminen ulkomaisilla luottokorteilla on jokseenkin mahdotonta. Onnistuimme ensimmäisen lennon Cartagenasta Medelliniin hankkimaan netistä, mutta siinäkin meille tehtiin varmistussoitto ja kyseltiin muutama tarkentava kysymys, että olemme varmasti ulkomaalaisia ja että kortti on varmasti meidän h... read more
Ranta aamun kajastuksessa
Iltarusko
Rannalla harrastetaan lainelautailua

South America » Colombia » Valle de Cauca » Buenaventura November 3rd 2010

Uusia rantoja kohden Valle Cocoran kylmyyttä pakoon lähdimme kohden Calia jonka piti olla huomattavasti lämpimämpi ja vähemmän sateinen. Yritimme vielä aamulla käydä nappaamassa viimeiset näköalakuvat Salenton kylästä mutta tiivis pilvi ja sumu peittivät laakson jo heti aamusta. Calia lähestyttäessä tie kulki valtavien sokeriruokoviljelmien läpi. Alueella viljellään yleisesti kahvia mutta myös tämä valtavan korkeaksi kasvava ruoko oli yleistä ja plantaasit suuria. Lämpötila siis kohosi huomattavasti ylänköjen viileydestä. Calin kaupunkiin emme kuitenkaan halunneet heti majoittua. Edessä oli vielä 2 yötä ennen kuin auto oli tarkoitus palauttaa lauantaina ja yritimme etsiä jotain rauhallisempaa majoitusaluetta kuin jälleen yksi suurkaupunki. Calin ympäristössä ei kuitenkaan ollut mitään kovin merkittäviä paikkoja joihin helposti pääsisi tutustumaan ja jossa voisi myös... read more
Intercontinental Cali illalla
Lago Calima
Tie Buenaventuraan

South America » Colombia » Quindío November 1st 2010

Valle Cocora,Zona Cafetera ja Salento Seuraavan etapin siirtymätaival taittui tällä kertaa vähän edellistä vikkelämmin, 13 tunnin bussimatkasta uupuneina jatkoimme Cartagenasta matkaa lentämällä seuraavaan kohteeseen Medelliniin. Kaikki sisäiset lennot tuntuvat kulkevan Kolumbiassa aina Bogotan kautta joten siellä mekin sitten pistäydyimme - vaihto sujui todella nopeasti ja tehokkaasti. Paikallinen Avianca lentoyhtiö kyllä osasi hoitaa vaihdot ja jatkolennot ilman turhia odotteluja. Medellin osoittautui varsin samankaltaiseksi kaikkien muiden valtavien kaupunkien loputtomassa ketjussa. Täällä tyypillinen suurkaupunki on ainakin 2-3 miljoonaa asukasta levittäytyneenä valtavan laajalle alueelle. Asumukset ovat pieniä ja usein rähjäisiä ja kerrostaloja näkyy todella vähän - tällainen väkimäärä vaatii siis paljon tilaa yhdessä tasossa asuttaessa. Niin oli tässäkin tapauksessa ... read more
Valle Corora sumussa
Samainen laakso auringossa
Salenton kylän katuja

South America » Colombia » Cartagena October 29th 2010

Aikainen herätys Maracaibossa ja pitkä odotus Maracaibosta matkan oli tarkoitus jatkua aikaisin aamulla - lähtö Cartagenaan piti olla klo 5. Asemalla piti olla jo 4:30 joten ei muuta kuin ajoissa sitten klo 4 matkaan. Aamutuimiin ei asemalla paljon elämää näkynyt ja epäilimme olimmeko edes oikeassa paikassa - hiljalleen kuitenkin paikalle ilmestyi lisää väkeä aamun valjetessa. Paljastui kuitenkin, että bussi olisi selvästi myöhässä ja matkaan Maracaibosta pääsimme lopulta 2 1/2 tuntia myöhässä. Edessä oli vielä 13 tunnin bussimatka joten saapuisimme Cartagenaan vasta myöhään illalla. Onneksi kuitenkin hotelli oli varattuna joten siitä ei huolta. Bussi oli tullut Caracasista asti ja alkumatkassa oli ollut jotain tietöitä jotka olivat viivyttäneet matkaa. Rajanylitykset Kolumbiaan sujuivat varsin helposti. Tällä kertaa lisämausteena oli vielä Venezuelan lähtöveron maks... read more
Pääaukio
Kivaat parvekekukat
Plaza Bolivarin suihkulähde

South America » Venezuela » Falcón October 25th 2010

Chichistä Paraguanan niemimaalle ja Maracaiboon Venezuelan osuus matkasta läheni loppuaan ja meidän oli jatkettava matkaa kohden Maracaiboa jonne olimme palauttamassa auton. Viimeiseksi pysähdyspaikaksi valitsimme Paraguanan niemimaan joka on kiinni mantereessa vain pitkän kapean kannaksen kautta. Ennen Paraguanaa pistäydyimme Coron kaupungissa josta löytyi kaunis vanha keskusta. Matka Chichistä Coroon kesti vain muutamia tunteja ja meillä oli hyvin aika pistäytyä Coron kaupungissa. Tosin satuimme paikalle pahimpaan mahdolliseen aikaan, eli aivan keskipäivällä jolloin kuumuus on aivan tukahduttavaa ja kaupungin kierteleminen kävellen täysin mahdotonta. Jo pieni hetki keskipäivän auringossa riittää polttamaan meidän ’blankitojen’ nahan joten parempi pysytellä varjossa kuumin aika. Sen verran kuitenkin Coroa näimme, että vanha keskusta oli hyvin säilynyt ja ylläpidetty jo... read more
Coron vanhakaupunki
Paraguanan flamingot
Mitenkäs tässä näin nyt kävi?

South America » Venezuela October 24th 2010

Señor Chavez ja Venezuelan omituisuudet Venezuelan presidentti El Señor Chavez lienee yksi erikoisimmista valtion päämiehistä joka tällä hetkellä maatansa hallitsee. Chavez istuu nyt toista kauttansa ja on järjestänyt perustuslain siihen malliin, että El Señor pystyy vielä asettumaan uudelleen ehdolle ja voi tulla valituksi kolmannelle kaudelleen. Chavez edustaa perustamaansa ’bolivariaanista’ vasemmistoliikettä jossa hän ylistää mm. Simon Bolivaria, Che Guevaraa ja Marxia. Chavez on noussut valtaan lupaamalla köyhälle ja huonoissa oloissa eläneelle kansalle muutosta joka toisi merkittäviä parannuksia kansan oloihin ja hän on luvannut karsia maata vaivanneen korruption. Näin on varmasti osittain käynytkin mutta paljon muutakin on ehtinyt presidentin vallassa ollessa tapahtua. Tässä muutama esimerkki ”uudistuksista” joita Chavezin valtakaudella on toteutettu: *m... read more
Tankkereita Maracaibon lahdella
Halpaa bensaa?
Kallista bensaa?

South America » Venezuela » Falcón October 22nd 2010

Karibian rantojen kaunottaret ja suurenmoiset ihmeet Puerto Colombiasta lähdimme aikaisin aamulla jatkamaan matkaa jälleen saman vuoristotien kautta kohden seuraavaa kohdetta, rannikolla sijaitsevaa Morrocoyn kansallispuistoa kohden. Puiston alue käsittää pienen osan varsinaista rannikkoa mutta suurimmaksi osaksi alueella sijaitsee lukuisia pieniä korallisaariasaaria ja valkoisia hiekkarantoja. Alueen koralliriutoista osa on tuhoutunut veden likaannuttua mutta vähiten käytettyjen saarten ympärillä riutat ovat vielä hienossa kunnossa ja vedet kirkkaita ja puhtaita. Varsinaisen kansallispuiston alueella ei ole mahdollista majoittua mutta sekä etelä- että pohjoisosassa on pienet kylät joissa pystyy sekä majoittumaan että retkeilemään puiston alueelle. Matkan varrella maasto muuttui jälleen täysin - ensin vastaan tulivat valtavat alangot jotka muistuttivat lähinnä sa... read more
Cuave del Indio
Siellä ne avaimet on ....
Cayo Salin rantapalmut

Tot: 0.198s; Tpl: 0.008s; cc: 13; qc: 67; dbt: 0.1051s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb