Page 10 of Helguth Travel Blog Posts

Europe » Norway June 27th 2012

Geo: 59.7474, 10.3958 ... read more

Europe » France August 14th 2011

Geo: 48.8566, 2.35097Stopover. Kort tur innom byen før kveldsflyet hjem. Vi tok toget inn til byen. Gikk av på Pont Neuf, ved Louvre. Etter en tidlig middag i Bastilen, dro vi mot flyplassen, og hjem til møkkaværet. hjemme 2300... read more

Europe » Norway August 14th 2011

Geo: 59.7475, 10.3936... read more

South America » Brazil » Rio de Janeiro August 9th 2011

Geo: -22.9252, -43.1876Vi hadde nattflyging fra Lima til Rio de Janeiro og ankom hotellet vårt i Santa Teresa klokka 0530 lokal tid, vi hadde ikke sovet mye på flyet - så vi gikk rett og la oss og sov til kl 1400. Helge har blitt litt forkjøla så vi tar det litt "piano" i dag. Hva er det med menn når de blir syke ?? Vi har verdens søteste hotellvert - en engelskmann - som bare vil oss godt. Hyggelig å bli tatt i mot på den måten. Hotellet ligger like nedenfor et regnskogområde.Det er grønt og frodig og en del dyreliv her tror vi. Hotellet ligger oppi høyden så her er det godt å ha gode lårmuskler fra Inka-trailen ! For å komme ned til sentrum av byen må/kan vi kjøre trikk. En sjarmerende "kardemomme-trikk" ... read more
Santa Teresa Tram
Hverdagsliv i Santa Teresa
Santa Teresa kunst

South America » Peru » Arequipa August 8th 2011

Geo: -16.39, -71.53Farvel Peru (for denne gang ?)I dag har vi vært skikkelige turister på “glo-buss” - Startet etter frokost kl 0900 og var ute i 4 timer hvor vi har sett nærmere på Arequipa-byen og områdene rundt. Vi har vært på diverse utsiktspunkter - og sett vulkanen Misty fra diverse vinkler. Den er vakker nok til å sees overalt uansett. Kombinasjonen av palmer med snødekte fjell i bakgrunn er vakkert. Arequipa skal visstnok være Peru sin vakreste by og det kan vi godt være enige i. Her er folket mer moderne og det er litt høyere standard på bygninger, biler og folk. Byene vi har sett hittil er veldig brune, mye halvferdige og falleferdige hus og bærer preg av fattigdom, en helt annen boligstandard enn det vi er vant til. Det er mye eksos i ... read more
Vulkanen Misty
Fjell og fin natur
Her er parken vi gikk i når vi skulle ned til byen

South America » Peru » Arequipa » Colca Canyon August 6th 2011

Geo: -15.6098, -71.8712Vi dro fra Arequipa ved 9-tiden. Vi var en gruppe på 14 som viste seg å bli en hyggelig gjeng sammen. Spesielt fikk vi fin kontakt med Jan og Inge, et ektepar fra Belgia. De skal løpe maraton på Inka-stien 18. august. Han i et strekk, hun i to. Inge er et jentenavn i Belgia. Vi som har gått stien, 42 km. vet litt om hva de har i vente.Førstedagen var en transportetappe med flere stopp til Chivay, en landsby i Colca valley.Arequipa ligger midt i Atacma, verdens tørreste ørken som strekker seg fra Chile til nord i Peru, ved andesfjellene på 2400 moh.Vi kjørte oppover i de tørre områdene som er fulle av mineraler, som gir grunnlag for næring i Arequipa. Jo høyere vi kom forandret sjiktene seg og vi fikk se alt ... read more
Vicunas med Misti i bakgrunnen
Helge og Camilla på høysletten
Vicunas

South America » Peru » Arequipa August 5th 2011

Geo: -16.39, -71.535-6 timer busstur fra Puno. Arequipa er Perus nest største by med utsikt til Misti vulkanen. Etter tidlig opp 0530, var vi klare til å forlate Puno for Arequipa.En ordinær busstur (forventet vi) på 5 timer.Det vi fikk var en utrolig tur over høyland 4000 moh i Andesfjellene, der vi så Conderene fløy rundt, alpakkaer som beitet sammen med sauer og Vicunas (et sjeldnere alpakkadyr som lever vilt).Landskapet endret seg underveis og vi kunne se vulkaner og høye snøfjell.Ørkenlandskap med oaser også.Vi bor 10 min gange fra sentrum på et koslig hostel med kjempeutsikt. Det er mye varmere her enn i Cusco og Puno. Arequipa ligger på ca 2400 moh. Fjellet i bakgrunnen er over 6000 moh.Etter en fin tur i byen, med besøk i den store Santa C... read more
Vakkert høy-landskap
4400 moh
Helge og alpakkaer

South America » Peru » Puno August 3rd 2011

Geo: -15.84, -70.05 På vei til Puno. Etter en kort natt ble vi hentet kl 0700 for å ta bussen til Puno. I Puno skal vi ut på Titicacasjøen og se på sivbåter og siv-øyer og få litt mer inka-kultur.Bussturen til Puno tok vi i fjor også - Det er en reise i et vakkert høyfjellslandskap. Langs veien er det høye fjell og vidder hvor dyrene går og beiter. Her bor folk i jordhytter med stråtak eller blikktak. De færreste av dem har strøm. Å se dette landskapet er som å skru tiden tilbake 100 år. Her drives jordbruket med okse og kjerre. Dyra har gjetere. Vi hadde noen kulturelle stopp underveis, bl.a. en gammel kirke og et inka-reservat. Alt dette så vi også i fjor, i år hadde vi en guide som var litt raskere ... read more
Guiden ved Racchi
Helge i solen
Camilla ved bodene

South America » Peru August 2nd 2011

Geo: -13.1628, -72.5158 Vi ble vekket kl 0330 for å nå soloppgangen ved Machu Picchu, også fordi porterne skulle reise tiidlig og campen skulle ryddes. Etter å ha gått ca 6 raske km nådde vi målet og fikk belønningen. Det var en klar og skyfri morgen og vi opplevde å se sola skinne seg innover Machu Pichu. Et skue som vil brenne seg inn på netthinnen for resten av livet. Vi så tegningen av at det ville komme til å bli mye folk her denne dagen, og bestemte oss for, siden at vi var her i fjor, at vi ville dra ned til landsbyen Aquas Calliente og tilbringe dagen der. Noe vi også gjorde. I A C er det utendørs badebasseng med varme kilder. Etter 4 dager uten dusj, elendigedo-forhold, dårlig med klesskift var det himmelrike ... read more
Opp Gringostrappene, 50 bratte trinn
Camilla endelig oppe
Se selv

South America » Peru » Cusco August 1st 2011

Geo: -13.1932, -72.5324 Denne dagen er kjent som The beautiful day og den lengste på Inka-stien. Vi skulle gjennom 4 arkeologiske områder og endring i klimaet. 3 topper skulle også forseres. Det var opp 0530 og etter frokost skulle vi opp 200 høydemeter til Runkurakay, som var et utsiktspunkt for inkaene. Så var det opp til en ny topp ca. 4000 moh. Terrenget var lett, og uthvilte som vi var gikk det greit.Etter en liten hvil og sermoni var det videre til neste ruin Sayacmarca, et sted for de store inka herrer. Et sted med en fantastisk utsikt. Etter tidlig lunsj gikk turen videre gjennom et mer tropisk klima med mange planter og orkideer.Det gikk opp og ned i et nydelig terreng opp til den 3. toppen. Vi kalte den for "Walk in the park".På denne ... read more
Ny dag, nye fjell
Gruppen i gang, ledet av Rosta
Her kommer Camilla

Tot: 0.331s; Tpl: 0.008s; cc: 10; qc: 84; dbt: 0.1776s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb