Page 6 of Helguth Travel Blog Posts

Europe » Norway May 21st 2015

Geo: 59.7475, 10.3936A... read more

Europe » Norway July 19th 2014

Geo: 59.9138, 10.7387Alt det gode har sin ende...  pakking av koffert og frokost, sjekking ut av hotell - ble hentet av vår drosjevenn.  Vi dro innom markedet for å kjøpe med gaver og suvernier hjem.  Her var det vanskelig å velge - mange boder og mange som ville selge stort sett de samme tingene. Det var bare å finne en som hadde OK ting - prute litt og gå derfra.  Ble kjørt til flyplass og starte på den laaaange reisen hjem.  Beregnet til å være hjemme om ca 23 timer - hvorav 3 flyøkter med 15 timer i ren flytid.Vi ankom Gardermoen lørdag morgen - kofferten til Helge var blitt borte underveis - den er etterlyst og dukker sikkert opp etterhvert.Afrikaturen har vært en drømmereise fra første til siste dag - Vi har så mange inntrykk, ... read more

Africa » Botswana » North-West » Chobe National Park July 17th 2014

Geo: -17.9056, 25.0488Vi reiste med drosjevennen vår klokka 0700 torsdag morgen. Kjørte ca 70 km til elven som var grensa mellom Zambia og Botswana. Det første som møtte oss var kilometerlange køer med trailere og lastebiler. Det var kun en ferge på denne elva som var ca 300 meter bred - og den ferga tok kun 1 ferge pr gang. Trailerne kunne stå 1-2 uker for å krysse grensa. Vår venn. drosjesjåføren sa at de skulle starte bygge bro i løpet av 2014. Håper det for deres skyld. Vi måtte vente en halv time før resten av gruppen ankom. Det å stå langs elvebredden å studere livet her var et kapittel for seg selv. Det var liv og røre og en haug med selgere som skulle selge alt de og deres brødre og onkler hadde laget ... read more
Flodhester som gresser
Elefant
Elefant som bader

Africa » Namibia » Caprivi July 17th 2014

Geo: -17.8, 25.1167... read more

Africa » Zimbabwe » Victoria Falls July 16th 2014

Geo: -17.93, 25.84... read more

Africa » Zambia » Livingstone July 15th 2014

Geo: -17.8573, 25.8429Tirsdag 15. juliSto opp kl 0400 og var på flyplass 0500 for å ta fly klokka 0610 til Zambia. Var fremme i Livingstone ca kl 1330. Merker her at vi er i det virkelige Afrika. De hvite mennene du ser her er kun turister. På flyplassen ble vi «adoptert» av en hyggelig drosjesjåfør som vi «kjøpte» - Vi ble kjørt til hotellet og han hentet oss på ettermiddagen og kjørte oss til Victoria-fossen, Zambia-siden. Vi brukte ca 1,5 time rundt i parken her. Victoria-fossen er en kjempediger, bred og lang foss. Fossebulderet er en konsert for øret. Vi hadde ikke regnfrakk på oss når vi gikk rundt og det ble vi straffet for - Victoria dusjet oss og vi ble søkk våte. Men – en deilig følelse – det var heller ikke kaldt så ... read more
Utenfor hotellet vi bor på i Livingstone
Der fossene starter
Helge oppi stort tre

Africa » South Africa » Western Cape » Cape Town July 10th 2014

Geo: -33.9258, 18.4232torsdag 10.07 - Siden sist jeg skrev har vi nå forflyttet oss til Cape Town. Vi bor littt utenfor selve byen - på Camps Bay. Vi har leid et rom med stor havutsikt. Her er det fantastisk, delikat og moderne. Dette er et privat leilighetskompleks, en familie som leier ut 2 etasjer med til sammen 4 leiligheter over sitt eget hus. Vi har kjørt gjennom vindistriktet for å komme hit. Vi bodde i vinbyen i går og var på 2 forskjellige vinsmakinger. De ene var Sør Afrikas svar på champagne. Litt artig å smake og sammenligne 5 forskjellige typer samtidig. Vi falt for den som ikke var så veldig tørr og kjøpte med oss en flaske vi skal kose oss med. Vi bodde bra i går også - På et privat pensjonat i Stellenbosh. ... read more
Helt på spissen
På vei til vindistriktet
Sjø og bølger

Africa » South Africa » Western Cape » Garden Route July 7th 2014

Geo: -33.9672, 23.6456Søndag 6. juli reiste vi fra Port Elisabeth - sto tidlig opp og kjørte vestover. Vi skal bruke 4 dager på disse 74 milene til Cape Town. Stoppet opp i Knysna, en sjarmerende liten havne- fiskelandsby. Vi ser at det er store forskjeller på svarte og hvite her langs kysten. De svarte bor i "ghettoer" i brakke-hus og skur utenfor bykjernen (har ikke sett noen stråhytter - he he ;-) ) Det er bare de svarte som arbeider - innen serviceyrkene... Inne i byene er det moderne, pent og rent. Vi leide oss inn på Protea hotell og tok en bedre middag på en fiskerestaurant like ved. Jeg spiste mitt livs beste paella - kan ikke måles med den spanske originalen. Helge bestilte fisk og fikk det på et stående grillspyd. Sjømat er i ... read more
Inni grotta
Grottebilde
Ferdig med turen

Africa » South Africa » Western Cape » Garden Route July 5th 2014

Geo: -33.9672, 23.6456I dag var dagen det skulle hoppes... Vi dro tidlig av gårde fra hotellet og ankom etter ca 2 timer Bloukrans bridge i god tid før Helges hopp.. Her er det høyt og Helge gikk noen runder med seg selv - Jeg var helt bestemt på ikke å hoppe - det har ikke engang vært et tema for meg - men å bli med ut på broa kunne jeg jo alltids... Etter å ha skrevet under på diverse papirer og erklæringer m.m. vandret vi over til midten av broa. Dette var for meg mer enn nok adrenalinkick - å gå på en sprinkelbro ca 300 meter med 350 meter rett under meg var spesielt. Bena gikk som sirup og jeg tviholdt meg til rekkverket, mens hjertet gikk i full fart. Men, det var jo ... read more
Bloukrans bridge
Snart klar
Må sikre ordentlig

Africa » South Africa » Eastern Cape » Port Elizabeth July 4th 2014

Geo: -33.9366, 25.5709Sto opp tidlig i dag igjen for å rekke fly til Port Elisabeth kl 0840.. Ankom PE ca kl 1400. Vi bor på luxus design hotell - av og til er man heldig når man bestiller via hotels.com - Vi betaler kr 700 pr natt her... og det er billig til denne standarden. Det gjør at vi blir her en natt ekstra :) - Her er det godt å være. Deilig å se sjøen / havet igjen. Gikk en lang ettermiddagstur når vi kom hit - tok en sen lunsj på en strandcafe. Har tenkt å spise middag på hotellet her - og Helge får se fotballVM i egen kinosal !... I morgen skal han hoppe i strikk fra verdens høyeste strikkhopp-bro ! ... read more
Klar for hopp
Veldig fint hotell og fine rom
Her skal det bades i kveld !

Tot: 0.082s; Tpl: 0.006s; cc: 13; qc: 61; dbt: 0.044s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb