Safari og elvecruise i Botswana

July 17th 2014
Published: June 22nd 2017

Geo: -17.9056, 25.0488

Vi reiste med drosjevennen vår klokka 0700 torsdag morgen. Kjørte ca 70 km til elven som var grensa mellom Zambia og Botswana. Det første som møtte oss var kilometerlange køer med trailere og lastebiler. Det var kun en ferge på denne elva som var ca 300 meter bred - og den ferga tok kun 1 ferge pr gang. Trailerne kunne stå 1-2 uker for å krysse grensa. Vår venn. drosjesjåføren sa at de skulle starte bygge bro i løpet av 2014. Håper det for deres skyld.

Vi måtte vente en halv time før resten av gruppen ankom. Det å stå langs elvebredden å studere livet her var et kapittel for seg selv. Det var liv og røre og en haug med selgere som skulle selge alt de og deres brødre og onkler hadde laget (trefigurer) . Å slippe unna er ikke lett... men en foreløpig unnskylding var jo å si at vi var tilbake i ettermiddag.. De var ivrige til å fortelle hva de selv het og hva vi het.... Oppfattet de som rimelige innpåslitne...vel vel...

Båtturen startet og vi fikk se dyrene fra elvesiden. Når jeg skriver "dyrene" snakker jeg om flodhester, elefanter, krokodiller og andre dyr som villsvin, giraffer og annet som drikker, spiser gress m.m. langs elva.... Vi så til og med en pytonslange på 5 meter - heldigvis forsvant denne rimelig fort inn i hulen sin. Fikk også oppleve svømmende elefanter ! Etter båtturen spiste vi lunsj - og deretter var det bilsafari... stort sett samme landskapet - men da sett fra landjorda.... Vi kom virkelig innpå dyra nå. Jeg nevner : en møtende elefantflokk som var på vei ned til elva - De passerte bilen vår med ca 2 meter. En av elefantene skremte meg da den så rett på meg og gikk mot bilen - men heldigvis svingte den unna - den skulle vel bare markere seg litt... En sjiraff-flokk ved elvebredden som plutselig begynner å løpe/galloppere inn i skogen... Mange dådyr-aktige dyr rundt overalt (fast-food) - Safarituren var ferdig på ettermiddagen og da var det hjemreise. Disse innpåslitne trefigur-selgerne sto selvsagt og ventet på oss når vi kom tilbake - De sto og ropte på oss (de husket navnene våre) - og kjøpspresset ble stort, man må bare velge å kjøpe av en av de - Flodhest og nesehorn i sort mahogny blir med oss hjem.

Vel tilbake til hotellet - så var det middag og tidlig kveld. I morgen starter hjemreisen til Norge

Svømmende elefantSvømmende elefant
Svømmende elefant

Gresset er grønnere på den andre siden av elva
Pytonslange til venstre i bildetPytonslange til venstre i bildet
Pytonslange til venstre i bildet

den var 5 meter lang - bildet ble dessverre tatt for sent...

Tot: 0.04s; Tpl: 0.012s; cc: 12; qc: 23; dbt: 0.0197s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb