Blogs from Zhaoxing, Guizhou, China, Asia - page 2

Asia » China » Guizhou » Zhaoxing September 30th 2007

Toch nog een PC gevonden in Zhaoxing. Allereerst willen we even melden dat we het zo leuk vinden om alle reacties op ons log te lezen. Prachtig hoe er wordt meegeleefd. Vanuit Kaili zijn we gisteren naar Rongjiang gereden. Wederom een prachtige route door de bergen. Onderweg kwamen we in een opstopping terecht: er was een ongeluk gebeurd. Een zware oplegger had de bocht iets te nauw genomen en het tegemoet komende busje werd gegrepen. Niemand kon er meer langs. Toen wij arriveerden was er net een stevige woordenwisseling aan de gang. Het leek net of die Chinezen elkaar de hersens gingen inslaan. Er stonden wel 50 mensen omheen. En maar schreeuwen naar elkaar. De politie was gebeld. Daar moesten we op wachten. Gelukkig kwam die na een 1/2 uur. De man keek, liep terug naar ... read more
Miao dames in Basha
Typisch winkelstraatje. Beneden werken, boven wonen
Zhaoxing van bovenaf

Asia » China » Guizhou » Zhaoxing February 20th 2007

Dinsdag 20 februari 2007. Berna, Wim, Herman, Pieter en Ria ontbijten in hun restaurantje op de hoofdweg. Berna heeft vandaag trek in een pannenkoek. We bestellen elk een pannenkoek. Pannenkoeken zijn blijkbaar niet de specialiteit van dit huis, trouwens van maar weinige Chinezen. Mevrouw houdt zich eerst bezig met de noedelsoepen voor de habitués en voor de grote schare van Chinese toeristen, die de vorige dag aankwam voor het Tai Gun Ren Festival. Pas een uur na onze vraag, serveert ze haar kanjers van pannenkoeken. Die kunnen echter in de verte niet tippen aan de fijne pancakes, die de gastvrouw van Lulu’s Home Stay de vorige dagen voor ons bakte. We doen ons uiterste best om de dikke lappen te verorberen of meer plastisch omschreven ‘naar binnen te werken’. Het is nu tijd om afscheid ... read more
Wim op gelijke hoogte met de hoteleigenaar.
Nog een laatste foto in Zhaoxing: de hotelbaas en zijn vrouw.

Asia » China » Guizhou » Zhaoxing February 19th 2007

Maandag 19 februari. Gisteren was het de huwelijksdag voor de koppels waarvan beide uit Zhaoxing afkomstig zijn. Vandaag is de trouwdag voor de koppels waarvan één van beiden in Zhaoxing woont. Vandaag viert Zhaoxing ook het ‘festival of carrying the governors’. Berna vernam gisterenavond toevallig van een oom van onze gastvrouw dat het feest van ‘Tai Guan Ren Carnival’ hier zou doorgaan. Het gaat om een driejaarlijks feest. Heel wat toeristen komen af op dit evenement hoewel de meeste Chinezen gewoontegetrouw Nieuwjaar in hun familie vieren. We ontmoeten toeristen vanuit Sjanghai, Hongkong en zelfs iemand, die 2000 km reisde naar Zhaoxing. Dit gebruik van 300 jaar oud komt overeen met het Han Chinese Spring Festival bij het begin van elke eerste maan in het jaar. Deze ceremonie is het symbool van het verlangen naar een ... read more
De 'gouverneurs' in hun ligstoel. De soldaten spelen een humoristische rol.
Boeven m/v uit het gevolg.
Vrouwen versperren de weg en vragen om geld. Buitenlandse fotografen houden nog een beetje afstand, de Chinese zouden desnoods mee in de draagstoel kruipen.

Asia » China » Guizhou » Zhaoxing February 18th 2007

Zondag 18 februari. Verslag door Herman: NIEUWJAAR IN CHINA Maankalender: Nieuwjaarsdag, lees Spring Festival, valt dit jaar op 18 februari. De dag wordt bepaald door de maankalender, en valt bij volle maan (nieuwe maan volgens anderen). Het was rond middernacht regenachtig, dus hebben we de maan niet gezien en konden niet nagaan wie gelijk had. Wel de sterren, maar dat kwam eerder door de rijstwijn. Gans de nacht: De Chinezen worden geacht feest te vieren tot de zon opkomt. Ik vrees dat enkel zij die geen rijstwijn dronken dat gehaald hebben. Andere feesten: De meeste feesten worden trouwens bepaald door de maan. Er zijn maar enkele feesten die volgens onze kalender worden bepaald. De Chinezen zijn niet de enigen die voortgaan op de maan om belangrijke zaken te vieren. Moslims: De moslims bepalen het begin ... read more
Het aansteken van bommetjes (die zelfs onder water nog ontploffen) wordt door oud aan jong geleerd en door beide gedaan. Merk op: het jongetje heeft het plukje haar dat opa mist.
Piepkleine vooroudertempel met beschilderde beelden.
De beelden in zo'n vooroudertempel zijn vaak heel simpel, maar er wordt nog steeds geofferd.

Asia » China » Guizhou » Zhaoxing February 17th 2007

Zaterdag 17 februari. Vandaag is het de laatste dag van het Oude Jaar volgens de Chinese maankalender, het jaar van de hond. Het is inderdaad nieuwe maan in de nacht van 17 op 18 februari 2007. Vannacht om 24u begint het jaar van het varken. Met zijn 10 graden is het vandaag de koudste dag van ons ganse verblijf in Guizhou. In de voormiddag maken we een korte wandeling naar een nabijgelegen dorp, Ji Lun. Na een klim door de rijstvelden steken we een bergbeek over. Van daar af gaat een pad steil omhoog door een bamboebosje naar het dorp. Onder de drum tower rusten we wat, voor zover dat lukt bij het lawaai van de bommetjes. Bij het afdalen hebben we weer een mooi zicht op het dakenspel van Zhaoxing. ’s Namiddags lopen we ... read more
Aan de bron van Ji Lun worden de groenten gewassen.
Berna, Jenny, Herman en Wim onder in de trommeltoren van Ji Lun.
Op de terugweg krijgen we en goed zicht op de daken van Zhaoxing.

Asia » China » Guizhou » Zhaoxing February 16th 2007

Vrijdag 16 februari. Onze verwachtingen liggen niet erg hoog na onze ervaring met de regen van de vorige dag. Spoedig worden we echter verrast door het zonnetje dat door de wolken breekt. We huren opnieuw een minibusje. Deze keer bezoeken we Longtu op 15 km. Longtu ligt in een brede alluviale vlakte, omgeven door steile heuvels en grillige rotspartijen. De hele vlakte ligt vol met bevloeide veldjes, die overwegend geel kleuren door het koolzaad. In Longtu lopen we dadelijk op de eerste drum tower af. Het is typisch voor de drum towers van dit dorp dat de benedenverdiepingen afgesloten zijn met houten planken, terwijl die in Zhaoxing open zijn. Er is een deuropening en binnen is het donker. Er vlak naast ligt een kleine wind- en regenbrug. Het geheel geeft een fotogeniek beeld. Bij de ... read more
Veel dorpen hebben een heiligdom ter ere van Shasui, telkens heel erg sober.
Klein tempeltje, waarschijnlijk ter ere van de voorouders.
Een breed uitwaaierende boom domineert dit pleintje.

Asia » China » Guizhou » Zhaoxing February 15th 2007

Donderdag 15 februari. Het regent deze morgen pijpenstelen. Onze gastheer telefoneert voor een minibusje, dat we afhuren. We rijden over de bochtige en hobbelige weg door de mist en de gietende regen naar Diping, op ca. 20 km. We passeren langs Tang'an en een dorpje in de vallei met een zeer lange wind- en regenbrug over de rivier. Wanneer we in Diping aankomen, constateren we dat de 130 jaar oude, beroemde en grootste regen- en windbrug over de rivier Nanjiang volledig is afgebroken. We hadden al gehoord dat hij in september 2004 door een stormvloed beschadigd was. Toch hoopten we dat hij er nog gedeeltelijk zou staan. Nu is alleen de middenpeiler vernieuwd en is er van het houtwerk niets te zien. Rechts van de brug op de heuvel is een toegangspoort met een prachtig ... read more
Speelplaats van de school van Diping.
Klasje, propvol met bankjes.
Waterwiel in werking.

Asia » China » Guizhou » Zhaoxing February 14th 2007

Woensdag 14 februari Vandaag is het Valentijnsdag. Als ontbijt nemen we pannenkoeken of vegetarische noedelsoep en daarbij onze onontbeerlijke Nescafé. We vertrekken op aanraden van onze gastvrouw voor een voettocht naar Tang'an, een mooi dorpje met een museum op 7 km de bergen in. We lopen Zhaoxing stroomopwaarts langs de rivier uit. Het maakt niet uit welke oever we nemen, hebben ze ons gezegd. En zo lopen we over de met grote platte blauwe stenen geplaveide paadjes tussen de velden door, het mistige berglandschap in. Ondanks de nevel kunnen we prachtige beelden schieten. Na een kilometer steken we de rivier over naar de linkeroever. We klimmen over steile maar goed begaanbare paadjes de hoogte in langs een bergbeek. Boven ontvouwt zich een weids panorama van kleurrijke terrassen, zover als het oog reikt. We genieten in stille ... read more
Steile hellingen met terrassen in rood, geel en groen.
Tussen de terrassen zijn kleine dijkjes die als weg dienen.
De regen- en windbrug van Tang'an.

Asia » China » Guizhou » Zhaoxing February 13th 2007

Dinsdag 13 februari. Vandaag is het in Zhaoxing de ‘Beginning Ceremony of the Rural Tourism Festival of Guizhou'. De Chinese overheid riep 2007 uit als het jaar van de 'the tourist in the village'. Die dag zien we echter niet zoveel toeristen in dit dorp. Die zijn namelijk makkelijk te herkennen aan hun fototoestel of aan een boekje of schriftje in de hand. Een bonte verzameling van traditioneel geklede groepen uit de omliggende dorpen komt samen bij één van de drie toegangspoorten van Zhaoxing. Zij verwachten de gouverneur van de provincie Guizhou. Onder de poort zien we een groep Lusheng-spelers en een groep in bruin indigo geklede mannen. Voor hen staan meisjes met de prachtigste feestkleren en met zware zilveren juwelen, die mooi zijn voor het oog en als klokjes rinkelen bij elke beweging. Aan weerszijden ... read more
Ordelijke opstelling van een deel van de deelnemers die de gouverneur ontvangen aan een van de poorten van Zhaoxing.
Prachtige kleding met fijn belgerinkel bij iedere beweging.
De gasten krijgen in stijl rijstwijn aangeboden in bamboe bekertjes.

Asia » China » Guizhou » Zhaoxing February 12th 2007

Maandag 12 februari. Na het ontbijt ontruimen we de kamers en zet Wim het verslag van onze twee eerste dagen op de weblog. We laten onze valiezen achter in het hotel om vanaf nu verder te trekken met de rugzak. De bus naar Zhaoxing zit overvol: met mensen, met pakken en zakken! Niet alleen de ruimte achter en naast de chauffeur, maar ook de gang tussen de stoelen is volgestouwd. We rijden langs een smalle kronkelende en steile weg de bergen in. Weer zien we ongelooflijk vele rijst- en andere velden en mensen, die op de dijkjes tussen de velden lopen. Aan de rand van de weg staan vierkanten houten Wc-hokjes op palen, met onderaan twee planken om tussen te ... en daaronder een vierkante houten kuip om de ... op te vangen. "Ecologisch verantwoord" zegt ... read more
Transport van varken dat het jaar van het varken niet zal halen.
Groenten worden hier gewassen in het riviertje dat door het dorp loopt.
Ria noemde dit het klein Venetie: leuke straatjes langs het water en vele mooie bruggetjes.

Tot: 0.175s; Tpl: 0.008s; cc: 3; qc: 68; dbt: 0.0761s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb