Paris sevärdheter i all ära.

France's flag
Europe » France » Île-de-France » Orsay
November 5th 2013
Published: November 5th 2013

Paris sevärdheter i all ära.

Kulturnisse till trots, så är man djupast i själen en sportfåne.

+8 grader (det har varit 14-22 hela tiden innan), hällregn, INGEN Ibrakadabra

...inte ens på bänken 😞

Antiklimax?

Nej, bästa live-matchen jag någonsin sett.

Och då kan jag jämföra med italienska ligan, engelska, landslaget

, OS samt naturligtvis allsvenskan.

Dom sprang ut till Nirvanas klassiska "Entertain us".

Och underhöll oss var precis vad dom gjorde under 90 minuter.

Jag satt på rad 7, nästan i knät på spelarna, och bjöds på konstant offensiv

, en målfest och ett enormt liv på läktarna. Fransmännen älskar sina spelare.

****************************

Under denna tid bodde jag på mitt femte hotell i Paris, nära place de la Trocadero.

Ett trevligt ställe med välbesökta uteserveringar och svårslagen utsikt: Eiffeltornet.

Sen inför tennisfinalen i BNP Paribas Masters flyttade jag till andra sidan staden - nära arenan och tågstationen till Lyon.

Tyvärr blev både Federer och Nadal utslagna i semifinal så det blev världstvåan mot världstrean istället: Djokovic - Ferrer.

Zlatan var på plats på VIP-läktarn och folket både ropade på honom

och fick se honom på Jumbotronen.

Under semifinalen var han t.o.m. inne på banan

och blev intervjuad och spelade tennis mot Djokovic.

Det hade varit fantastiskt att se Federer. Det var nog tyvärr min sista chans.

"Roger Federer, född 8 augusti 1981 i Binningen nära Basel,

är en professionell schweizisk tennisspelare

, allmänt ansedd som den mest kompletta och främsta tennisspelaren genom tiderna.

Federer har under sin tenniskarriär samlat på sig ett antal svårslagna rekord.

Han var rankad som nummer 1 i världen i 302 veckor.

Federer har också vunnit 17 Grand Slam-turneringar och han har, liksom Björn Borg,

vunnit fem raka Wimbledonmästerskap.

Han har också som ende spelare i världen nått finalplatsen

i årets samtliga Grand Slam-turneringar tre gånger (2006, 2007 och 2009).

Federer, som är den ende spelare som nått tio Grand Slam-finaler i följd (från Wimbledon 2005 till US Open 2007)

, är sedan 16 oktober 2008 också den tennisspelare som historiskt sett har tjänat mest pengar på sin sport.

Priset som världens bäste idrottsman alla kategorier

, Laureus World Sportsman of the Year,

har tilldelats Roger Federer vid hela fyra tillfällen (2005-2008)."

*****************************

Några kilometer från detta hotell ligger Paris mest berömda kyrkogård Pere Lachaise.

Detta virrvarr av gravar besökte jag en eftermiddag.

Ett axplock av de berömdheter som vilar här är:

* Kompositören Frédéric Chopin

("His heart is entombed within a pillar at the Holy Cross Church in Warsaw.")

* Sångerskan Édith Piaf

* Författaren Marcel Proust

* Författaren Oscar Wilde

* Pjäsförfattaren Molière som dog redan 1673

* Jim Morrison, (1943-1971) sångare i The Doors

"Jim Morrisons död omges av oklara omständigheter, vilket bidragit till att göra honom till en kultfigur.

Han återfanns avliden i ett badkar av sin flickvän Pamela Courson i Paris och obduktion utfördes inte

, eftersom det i Frankrike endast är nödvändigt vid mordmisstanke.

Dödsattesten anger hjärtattack, antagligen förorsakad av omfattande narkotikamissbruk.

Än idag vallfärdar fans till hans grav.

På 30-årsdagen av hans död uppstod kravaller då myndigheterna spärrade portarna till kyrkogården

, av rädsla för att de hundratals fans som samlats skulle skada gravplatserna."

* Författaren Honoré de Balzac

* Skådespelerskan Sarah Bernhardt

* Operasångerskan Maria Callas

************************************

Värt att nämna är också Place de la Concorde

som jag haft vägarna förbi ett antal gånger då torget ligger mitt i centrala Paris.

Platsen domineras av en stor obelisk, Luxorobelisken,

som var en gåva från Egyptens vicekung Muhammed-Ali till Ludvig Filip 1831.

Obelisken är nära 24 meter hög och är mer än 3300 år gammal.

Det var den första av Kleopatras nålar.

Kleopatras nålar kallas tre egyptiska obelisker som idag står resta i tre utomegyptiska storstäder.

Under franska revolutionen uppsattes här den första giljotinen

och här halshöggs Ludvig XVI söndagen den 21 januari 1793 och Marie Antoinette den 16 oktober 1793.

För övrigt blir nog nästa destination Barcelona och inte Lyon.

/Linus

5th November 2013

Låter som du har det bra! Kul att läsa, jag har aldrig varit i Paris, men blir riktigt sugen på att åka dit. Ha det gott!/Cilla
5th November 2013

6th November 2013

Fördjupade erfarenheter och insikter
Hej igen. Bortsett från Parisfotboll och -tennis har vi tidigare upplevt vad du nu upplever. På Pere Lachaise såg vi dock inte alla de kändisgravar som du nämner. Men visst kände vi historiens vingslag. Det har vi också gjort på Place de la Concorde. (Och många skildringar av revolutionens avrättningar har jag läst.) Bra att din fotbollsmatch inte förstördes av vädret. Och att tennisfinalen gav dig mycket är helt tydligt. Jag tror att din närvaro där kommer att ge senare tv-matcher hemma liv och färg. Barcelona låter lockande. Blir det fotboll där, månntro? En av 90.000 på Camp Nou? Jag kan aldrig glömma att Torbjörn Nilsson inte hade nerver att ta hand om en straff i slutskedet av MATCHEN.. Här har vi höstväder med regn och sol omväxlande. Temperatur på 8-10 grader. Ännu ingen nattfrost. Vi tar långa promenader och passerar ganska ofta din lägenhet. Bästa hälsningar Morfar och Mormor

Tot: 0.106s; Tpl: 0.011s; cc: 13; qc: 57; dbt: 0.0575s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb