Braziiiiiiiiiiill!!

South America » Brazil » Caxias do Sul
February 23rd 2013
Published: March 27th 2013

Sunset Rio de JaneiroSunset Rio de JaneiroSunset Rio de Janeiro

Vanaf Sugar Loaf mountain geweldige uitzichten over copacobana en de rest van de stad!
Lieve allemaal,

Sorry trouwe lezers! Hebben jullie ons gemist? We zijn niet erg constant in het schrijven van de blog hè.. Daar zijn we ons bewust van hoor! Dat ligt deels aan de matige wifi, waardoor we het verhaal niet kunnen versturen, deels aan de staat van computers in verschillende hostels, deels aan tijd, haha, Maar het goede nieuws is, hier komt er weer eentje! Ook al zijn we in real life al iets verder, we willen toch graag het verhaal compleet maken en vandaar dat we verdergaan waar we zijn geëindigd.. 😊

Ons laatste gezamenlijke verhaal stopt in Bolivia. Tijd dus om verder te gaan met ons favorietje van Zuid Amerika: Brazilië!!

Vanuit Santa Cruz (2e grootste stad van Bolivia, bekend om zijn lijmsnuivende straatkids) besluiten we te vliegen naar São Paulo. We willen, na maanden lang geen strand te hebben gezien, toch nu eindelijk weer eens lekker naar zee. We dachten dat het heel gemakkelijk zou zijn om naar Brazilië te bussen. Het ligt immers naast elkaar. Maar..... helaazzz.. Het wordt de keuze tussen een busrit van 30 uren door Paraguay, of een vlucht van 2 uur vanuit St Cruz. Die ook nog eens goedkoper blijkt
ParatiParatiParati

Geweldige cobbelstonestreets waar je voeten van pijn doen, leuke kleine tentjes, met onze neus in de boter, dit keer 4 dagen n feestje
te zijn. Eh..... Even denken...... Als je dan toch op São Paulo (grootste stad van Zuid Amerika met 20 miljoen mensen) vliegt, wil je die stad ook even een klein beetje proeven. Hostel geregeld in een zeer chique wijk met privestraten die worden beveiligd, overal camera's en hoge hekken. Wat overigens toeval is maar wel een prettige bijkomstigheid. Bij aankomst denken we dat we ons goed kunnen redden met ons Spaanse taaltje. Euh, nee hoor! In de taxi vanaf het vliegveld gaat het al mis. Portugees is wel even iets anders dan Spaans! In São Paulo zien we delen van de stad, drinken we onze eerste echte Caipirinha (komt uit Brazilië) en doen we mee aan een pub-crawl, hoe gezellig! Dan al ontdekken we dat Brazilië het land is van dans, muziek, caipirinha en gezelligheid. Hè nou, daar houden we helemaaaal niet van 😉)São Paulo is vooral groot, druk en grijs. De zon schijnt weinig tot niet vanwege smog. Eigenlijk is het een stenen jungle, een land op zich, zo groot. En daar houden we dan weer niet zo van.. Na drie dagen hebben we genoeg gezien en pakken de bus naar het mooie dorpje Parati!

Onderweg naar
Tourtje ParatiTourtje ParatiTourtje Parati

N dagje met de boot langs alle eilandjes rondom Parati, geweldige uitzichten
Parati gaat de bus kapot en moeten we uren wachten. Hierdoor komen we heel laat aan. We hebben niets geboekt, dat doen we nooit. Deze keer iets minder handig want er is een festival (goh, alweer?!) gaande. En dus zijn alle hostels/hotels vol. Alles. Als we door de straten slenteren, op zoek naar 2 lege bedden, zien we hier en daar mensen lopen die je liever niet in het donker op straat tegenkomt als je alle waardevolle spullen bij je hebt.. En dus, Job gaat op zoek naar een slaapplek, Karina wacht op een terras met de tassen. Na een uur komt hij terug, er is nog een klein plaatsje op een camping. Natuurlijk begint het te regenen als we de tent opzetten, maar we zijn al lang blij een plek te hebben..Het festival in Parati duurt het hele weekend. We komen dus precies op het juiste moment! Heel gaaf om een lokaal feest mee te maken, inclusief lokale hapjes, drankjes en trommels. En alweer overal dansende mensen! Goeie sfeer, vriendelijke mensen, mooie plek. Prima.

Na een paar dagen wordt het tijd om verder te gaan naar Ilha Grande, een eiland op 2 uur rijden onder Rio de Janeiro.
SnorkelenSnorkelenSnorkelen

Rondom Isla Grande, weinig vis, veel dronken locals....
Het blijkt éen van de mooiste eilanden van Brazilië te zijn. Bovendien ligt het voor ons toch op de route. Dus ja, overslaan is geen optie! Inderdaad. Alweer prachtig (ooooh, het houdt nooit op!). Witte stranden, palmbomen, relaxed sfeertje, 's avonds live muziek en feestjes op het strand. Met twee Nederlandse meiden, Lotty en Marijke, gaan we op boottocht. Lekker snorkelen, zwemmen, strand, zon. Je kan ook een duurdere boot nemen, die dezelfde tour doet, maar nee, wij gaan natuurlijk, als de echte Nederlander, voor de cheapy optie. We springen aan boord bij een paar feestende locals die besluiten hun zaterdag al blowend, drinkend en dansend door te brengen. Die avond hebben we grote plannen om uit te gaan, maar stappen in Brazilië begint echt heel laat en dus belanden we, met een groepje van acht mensen, bij een locale open bar op straat. Hartstikke leuk! Later die avond komt er een jongen naar ons toe, of we zin hebben in een kampvuur en gitaarmuziek op het strand. Kijk, daar houden we dus van! Helaas voor ons wordt het weer slechter. Heel slecht. En we staan maar weer eens op de camping want tja, we hebben een budget en Brazilië
Isla GrandeIsla GrandeIsla Grande

Wel geweldige stranden op t eiland, zonder dronken locals
is niet bepaald het goedkoopste land... En kamperen is prima, zo lang het mooi weer is. Maar als het dagenlang plenst, wordt het toch een beetje vervelend als je spullen nat zijn.. Daarnaast is er niets te doen op het eiland als het regent. De wegen zijn van zand dus blubberig en het strand als het regent.... We besluiten daarom op te breken en door te reizen naar Rio. Hoe vervelend..

Wat is Rio leuk!!! Het ligt in de groene bergen, heeft verschillende stranden, vaak zon, barst van cultuur, bezienswaardigheden, sfeer en is niet al te groot (6 miljoen mensen). Rio is helaas niet de meest veilige stad, dus op je spullen letten is handig. We horen zoveel verhalen van reizigers die zijn beroofd, midden op straat, midden op de dag. Vaak door jonge jongens uit de arme wijken. Natuurlijk zien we alles wat je als toerist moet zien! Christ de Redeemer (oftewel, het grote witte beeld wat boven de stad op de top van een berg staat, erg indrukwekkend!), Sugar Loaf (Suikerberg; twee rotspunten in de stad waarop je een fantastisch uitzicht hebt over de stad, vooral bij zonsondergang), een favela (sloppenwijk waar het leven net even anders
FavelaFavelaFavela

Op elkaar gebouwde huisjes waar alles kan en mag, gratis stroom, wifi en gezelligheid...
gaat dan wij gewend zijn en waar we dus onze ogen uitkijken naar bijv. de manier waarop huizen op elkaar zijn gebouwd, de manier waarop elektriciteit door de straten loopt (super gevaarlijk!), de manier waarop het systeem van de post is bedacht, nml vanuit een bestelbus kunnen mensen hun post ophalen vanuit een centrale plaats, de manier waarop straten lopen, langs, onder, over, door huizen, we zien het 2e huis van Ronaldo die naast de favela ligt (als we vragen of de mensen in de rijke buurt wel veilig zijn, vertelt de gids dat ze juist veilig zijn omdat deze mensen dealen met de mensen uit de favela's (drugs welteverstaan. De dealers uit de favela's willen hun klanten graag tevreden houden.....) hoe veilig het eigenlijk is voor toeristen (volgens onze gids, in de favela gebeurt je niets, er buiten begint het gevaar!)). Ook gaan we naar Copacabanastrand (van dat liedje >'hier aan de Copa, Copacabana..'😉, wat eigenlijk minder leuk is dan het strand er naast, Ipanema. We slenteren door de stad, gaan op stap in de uitgaanswijk Lapa, waar duizenden mensen elk weekend op straat feesten tot vroeg in de ochtend, met trommels, dans, bbq en veel Caipirinha. We feesten
Tour RioTour RioTour Rio

Tour door een favela in Rio, bijna altijd zonnig, maar als het n keer regent, regent t ook goed!
op een boot die 's avonds uitvaart en waardoor je de avondlichten van de stad mooi kunt zien (grappig detail; het eerste uur worden de vrouwen van de mannen gescheiden, mannen op het onderdek, vrouwen bovendek want voor vrouwen is de drank het eerste uur gratis, voor mannen niet. Heel apart om een feestje te hebben met alleen maar vrouwen (voor een uur)). Natuurlijk vieren we Sinterklaas op 5 dec, samen met onze grote vriendinnen Ris en Iris die ook in Rio zijn. We hebben in Ilha Grande lootjes getrokken en dus kadootjes met gedicht geregeld! Ook gaan we naar de bekende trappen, die zijn gemaakt door een kunstenaar (handwerk van allerlei tegeltjes vanuit de hele wereld). Hij heeft er 17 jaar over gedaan en woont aan de trappen, nu wereldberoemd. Leuk, zo'n hobby!We leren zoveel mensen kennen, gaan lekker naar het strand, zien verschillende wijken en genieten!Zoals ik al zei, Rio is zooooo leuk! Als je nog nooit bent geweest, gaan!!

Na 10 dagen genieten wordt het helaas tijd om verder te gaan. Er is meer wat ontdekt moet worden! Maar we zijn dan al zo 'verslaafd' aan Brazilië, dat we er niet aan denken om het land
SinterklaasSinterklaasSinterklaas

Met onze vrinden uut nederland, 5 decemer vieren, surprise en sushi, wat wil je nog meer?
al te verlaten! Omdat Job graag het noorden wil zien en Karina juist het zuiden en Argentinië (waar J al is geweest), besluiten we vanaf hier een tijdje apart te gaan reizen. We spreken af elkaar weer te zien voordat we gaan vliegen vanuit Chili, richting Paaseiland.

Ondertussen heeft Job 2 verhalen geschreven over zijn tijd in Brazilië. De verhalen van mijn soloreis volgen snel!!

De tijd vliegt! We zien zoveel, maken zoveel mee, leren zoveel leuke mensen kennen, hebben zoveel indrukken, leren een nieuwe taal kennen! Machtig allemaal! Elke dag is nog steeds genieten en elke dag staan we erbij stil hoe bijzonder en geweldig dit is! Dank dat velen van jullie ons vanuit thuis supporten, vragen om nieuwe verhalen, reageren op Facebook. Echt leuk om te merken dat mensen meereizen. We plaatsen veel foto's en info op Facebook, omdat dit gemakkelijker en sneller is. Zo kunnen veel mensen ons sneller volgen. Maar natuurlijk volgen wij jullie ook en denken veel aan jullie! Soms zou het heeeel leuk zijn om even weer thuis te zijn, gezelligheid en mensen om je heen die je kennen. Des te meer waarderen we wat we thuis hebben!

Veel liefs en
LapaLapaLapa

De oude treinbrug, nu symbool voor lapa, feesten op vrijdag/zaterdag tot in de kleine uurtjes op straat, live music, duizenden mensen, geweldig!
groetjes en tot snel schrijfs!!

Suerte!

Job en Karina

Blog: www.mytb.org/expeditie-columbus

Facebook Job: Job van Iersel - Facebook Karina: Karina Kleinsmit - Skype: job en kaatje, of Ka op reis

AapjeAapje
Aapje

Totaal niet verlegen...
Isla GrandeIsla Grande
Isla Grande

lastig om n plekje voor jezelf te vinden...
IpanemaIpanema
Ipanema

Let niet op t weer, maar het aantal mensen op deze zondag...
Street artStreet art
Street art

Oh, dus je kunt capoera? Nou eh....
Escalada de selaronEscalada de selaron
Escalada de selaron

Karina was er ook, net als Karina en Karina en.....
Rio, sunsetRio, sunset
Rio, sunset

Blijft n geweldig uitzicht, sunset, waar je ook bent....

27th March 2013

wat een prachtige erhalen
hallo karina en job wat een prachtig verhaal weer wij hebben een lange en koude winter hier is nu eind maart maar zaterdag was het hier ijzig koud het ijs ligt nog in de sloten en ze hebben zondag nog kunnen schaatsen in friesland verder nog veel plezier en tot het volgende verhaal groeten uit oldeholtpade henk en hendrika
28th March 2013

Wat een mooie verhalen en foto\'s weer! Maaruh, wat nou geen tijd. Wij zitten hier al 5 maanden in de kou te wachten op van die mooie verhalen om onze koude dagen door te komen.... ;-)) Fijn dat jullie zoveel mooie avonturen beleven. En nu in New Zealand. Vertel daar maar snel weer over in een nieuw verhaal. Kan niet wachten!!! XxX Nance

Tot: 0.099s; Tpl: 0.014s; cc: 11; qc: 48; dbt: 0.0646s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb