ReissuVihko

Published: May 5th 2012

Empire state of mind

Lauantai päätettiin alottaa lauttareissulla Staten Islandille. Toki syötiin aamupalat ja tehtiin aamutoimet rauhassa, mutta siitä sitten suunnattiin downtowniin, josta kaupungin metroverkostoon kuuluva staten island ferry kyyditti meidät saarelle. Reissun tarkotuksena ei tosiaan ollu muuta kun kattella loittonevaa manhattania ja matkan varrella ollutta vapauden patsasta. Manhattan näytti kaukaa koostuvan kuin legopalikoista. Vapauden patsas taas oli aika oletetun kokonen. Itse saarella ei keksitty mitään tekemistä eikä meillä olis oikeen ollu vielä voimiakaan hirveeseen lenkkeilyyn, joten otettiin lautta saman tien takasin. Tää lautta oli rauhallisempi ja saatiin istuskella rauhassa ilman suurempaa hässäkkää yhdessä ja kattella patsasta, joka vei voiton kaupungin kattelusta. Oli se kuitenkin aikamoinen jötkäle ihmisten rakentamaks. Paljon työtunteja on nähty sen esille saamiseks ja paljon on aikaa käytetty myös sen ihailemiseen.

Kun saavuttiin manhattanille niin sataman edessä oli akrobaattitaiturit alottelemassa showta. Pojat oli hionu sanottavansa ja temppunsa kompaktiin pakettiin, josta aisti tippien haistelun. Temput oli viihdyttäviä ja samoin muutamat vitsit. Yksi vitsi kuulu seuraavasti: Obama wants changes but we want dollars. Eli Obama haluaa (muutosta) vaihtorahat, mutta me halutaan dollarit eikä mitään ostoksista jääneitä senttejä.

Käytiin hakeen kahvilasta lisää virtaa loppupäivän koitoksiin. Kahvilassa saatiin yks kahvi talon tarjoomana, kun niillä oli politiikka, että mitään ruokaa ei heitetä roskiin. Joku oli siis erehdyksessä tehny väärän kahvin ja se annettiin meille. Sämpylät menee kodittomille sulkemisen jälkeen. Nyt ei ollu kodittomia lähettyvillä niin suomalaiset sai kelvata.

Tultiin kahville jo rockefeller centerin kulmille, johon meidän oli tarkotus nousta. Nyt kahvin virkistäminä kivuttiin torniin, johon jonotus meni suht kivuttomasti. Empire state buildingiin verrattuna kyseessä oli modernimpi versio. Hissin katto oli läpinäkyvä ja kuilussa oli pieni valoshow pyörimässä hissin ollessa liikkeessä. Koettiin pieni vau –efekti hissin nytkähtäessä ylöspäin. Maisemakerrokset oli lasiseinällisiä ja tasanteet oli jaettu kolmelle tasolle. Tuuli ei käyny lasien läpi ja ruuhkat oli vähäsiä, kun ihmisiä oli ripoteltuna sinne tänne. Näkymät oli edelliseen maisemakatteluun nähden kirkkaammat. Torni sijaitsi hyvin central parkin ja empire state buildingin välissä, joten näkymät oli kohdillaan. Nautittiin tästä maisemapaikasta ja kokemuksesta enemmän empire state buildingiin nähden, jossa tuuli ja ihmiset oli nujertaa meidät.

Meillä oli sen verran potkua puntissa, että suunnattiin kaupunginosaan nimeltä Greenwich, jossa on viihtyny paljon taiteilijoita ja muusikoita. Myös Frendit tv-sarjaa on kuvattu täälä. Paikka oli tosi viihtysä ja nautittiin sielä kävelystä paljon. Alueella oli paljon mukavan näkösiä ravintoloita ja mukava puisto, jossa meidät yllätti klassisen pianomusiikin soittaja flyygelillään. Istuttiin kuunteleen useempi sävellys. Kuunteleminen toi lauantaihin omaa rentoutta. Kaupunki on niin täynnä hulinaa ja vilskettä, että flyygelin kuuntelu puistossa tekee ihan hyvän tauon metelisoppaan.

Käytin kattomassa kohdalle sattuneesta elokuvateatterista näytöksiä, mutta mitään kohauttavaa ei ollu tarjolla. Haettiin läheisestä marketista sushiaineksia ja bageleita. Pidettiin sushipiknikki meidän kerroksen olohuoneessa, fiilisteltiin ja katteltiin valokuvia.

Sunnuntai oli aurinkoinen, mutta hiukan kolee päivä. Mentiin aamupalan jälkeen espanjalaiseen harlemiin kattoon graffitti hall of famee, joka oli pienonen pettymys saksalaisine turisteineen ja shakkipöydällisine piknikkipöytineen. Graffittejakin uusitaan aika tiheeseen tahtiin eikä tällä kertaa esillä ollu mitään hirveen päräyttävää. Seiniä ei ollu kentän ympärilläkään ihan hirveesti. Kirkkaat värit ja muutamat maalaukset näytti pirteiltä.

Käveltiin samalla puolella central parkkia olleelle guggenheim museolle. Fiilisteltiin tovi matkalla vielä puistossa ja mentiin sen jälkeen käymään museossa sisällä, mutta ei meitä päästetty ees lippuja vaativiin vessoihin. Syötiin jäädytettyä jogurttia museon edessä istuskellen. Kun jogurtin makuun pääsi sisälle se alko maistuun toosi herkulliselta.

Lähettiin broadwaylle tiedusteleen teatterilipuista huilailujen jälkeen. Meille selvis opiskelijalippujen olevan puolet halvempia saman päivän lippuihin ja saatiin myös näytösaikataulu mukaan, joten pohtiminen teatterin suhteen olis helpompaa. Ihastuttiin niin paljon Greenwichiin, että haluttiin lähtee sinne uudestaan palloileen ja syömään. Oltiin kuultu paljon hyvää John’s Pizzeria nimisestä paikasta ja eilen nähtiin sen edessä pitkä jono ja Johnny Depp poseeraamassa pizzan kanssa valokuvassa. Meillä ei tainnu olla hirveesti vaihtoehtoja, kun hinta paljastu keskinkertaseks ja jonoo ravintolaan ei ollu. Otettiin isot pizzat kahteen pekkaan ja annokset oli sopivat. Jännää oli tarjoiluastia, jonka avulla pitsat saatiin kahteen kerrokseen eikä ne ollu viemässä pienestä pöydäsä tilaa. Penkkeihin, pöytiin ja joka puolelle ihmiset oli raapustanu omia nimimerkkejään. Paikalla oli käyny paljon väkee, joten kaikki puupinnat oli raapustuksia täynnä ja ne anto jännän sävyn sisustukseen. Pitsapohja oli kyllä herkullinen. Luultavasti paras, mitä ollaan maistettu, mutta täytteiden suhteen olis voinu olla enemmän valinnanvaraa. Herrkullista kuitenkin!

Kotiuduttiin kahdessa osassa, kun tyttöjen piti mennä elokuviin ja isäntä Gordy oli luvannu pientä lähiökierrosta meikäläiselle. Gordy kuitenkin peru reissun kiireiden takia ja tytötkään ei löytäny sopivaa näytöstä, joten palloiltiin ilta yhdessä suunnitellen tulevia.

Maanantai alko pienellä lenkkeilyllä cirle linen lautalle. Ehdittiin yhdentoista lauttaan. Saatiin viimeset liput, mitä oli tarjolla, otettiin laivalle lompsimiskuvat ja pian istuttiin laivan ulkokannella hahmottamassa kaupunkia joelta käsin. Risteily alko new jerseyn puolelta eli Hudson joelta ja opas höpötti kokoajan eri rakennuksista, niiden historiasta ja muista niiden ympärillä pyörineistä tarinoista. Kierrettiin vapauden patsas ja alitettiin East riverin puolelta kaikki sillat Brooklyn bridgestä Queensbridgeen. Cruisailu oli ihan lepposta, mutta kohtuullisen kylmää. Noora tarjos kaikille kaakaot lämmikkeeks ja meininki oli kohdillaan. Nähtiin Manhattania jokapuolelta ja brooklyniäkin vähän toisesta vinkkelistä. Pari tuntia meni kohtuullisen sukkelasti laineilla.

Lauttailun jälkeen haettiin lähimarketista piknik –tarpeita ja suunnattiin vappupiknikille Central parkkiin. Matkaan tarttu juustoo, leipää, pepperonia, sangriaa, olutta, sipsejä, omenapiirakkaa, mansikoita ja viinirypäleitä. Lähtöasetelmat oli kohdillaan piknikkiä varten eikä reissu mönkään menny. Viereinen seurue puistossa oli ruotsalaisia ja saatiin vähän vapputunnelmaa ruotsalaisten paperipusseista ja olo tuntu hiukan oudolta olla vappuaattona piknikillä central parkissa, jossa pelailtiin pesäpalloo meidän näköpiirissä.

Auringon painuessa puiden taakse varjoon mentiin lämpimille kalliopaikoille nautiskeleen omenapiirakkaa ja kattoon parkourpuistossa touhuavia nuoria. Köllöteltiin aikamme kalliolla, kuunneltiin jenkiläisten höpötyksiä ja katteltiin pariskunnan valokuvaussessiota. Puntaroitiin oliko kyseessä kihla- vai hääkutsukuvaus. Auringon laskiessa kokonaan lähdettiin lompsiin kohti Manhattan mallia, mistä etittiin Emmin aiemman bongaamaa mekkoa, mutta meidän harmiks mekko ei ollut saapunu vielä ketjuliikkeen manhattanin myymälään. Linda löysi kuitenkin laukun ja tytöt osti ittelleen kaunessalonki kortit, joissa luvattiin hienoja hoitoja isolla alennuksella 5th avenuella. Tytöt oli innoissaan ja oli hieno nähdä tyttöjen innostuksen aste sekä nähdä heidän antavan ittellensä luvan hemmotteluun.

Otettiin ostarilta metro ja mentiin muutama pysäkki eteenpäin pitkää broadwayta ja suunnattiin kävely kohti Sohoa (South of houston street). Putiikkeja löyty jonkin verran matkalta ja matkaan tarttu myös muffinseja muistuttavia cupcakeja. Nää leivokset tais olla viimeset nykiherkut, mitä maistelulistalta löyty. Maku ei ollu kummonen. Se riippu aika paljon päälle tulleesta täytteestä. Kauppojen mentyä kiinni suunnattiin metrolla kohti brooklyn bridgen manhattanin päätä. Iltakävely meni lepposasti aikanansa maailman pisintä raskasrakenteista siltaa pitkin. Näkymät oli mukavat: Empire state buildingin ympäristö näytti värilisine valoineen joltain avaruustukikohdalta ja muualla normaalit pilvenpiirtäjien valot kipus kohti tähtiä. Brooklynin puolella oli vähän hiljasempaa. Kävelytasanne sillalla oli autojen yläpuolella, mutta rakennustöitten takia näkyvyydet oli paikotellen hiukan huonot. Kokonsa puolesta silta oli kyllä valtava. Siltaa kannatelleet palkit oli kerrostalojen korkusia,

Kävelyn ja pienimuotosen brooklyn tepastelun jälkeen oltiin ansaittu cupcakemme ja unikin maistu touhukkaan vappuaaton jälkeen.

Tiistaina tytöt lähti aamusta hakeen broadwaylippuja, Emmille mekkoo Queensista ja kauneussalonkiin. Tytöt sai meille liput illan Memphis –musikaaliin ja löysi Emmille jo aiemmin bongatun ylioppilasjuhlamekon. Musikaalin liput saatiin opiskelija-alennuksella puoleen hintaan samanpäivän näytökseen ja oltiin aiemmin tultu siihen tulokseen, että Memphis –esitys tuntu meille sopivimmalta. Lipuissa luki: puolittanen näkymä orkesteriin, mutta ei annettu sen häiritä.

Ite menin vappupäivänä pienelle räppiretkelle brooklyniin. Olin aiemmin kattonu rap mapistä kämpän lähellä olevia kohteita ja nyt tyttöjen ollessa omilla retkillä päätin käydä kierroksella. Jay Z:n synnyintalot ( Marcy’s projectit) oli seittemän korttelin päässä, josta seittemän korttelin päässä oli Mos deffin synnyinseudut. Meidän kämppä ja samaten myös nää paikat sijaitti Bed Styeun alueella, joka on isoin afroamerikkalaisten asuttama alue afrikan ulkopuolella. Välillä, jos anto ajatuksen vaivata sen huomas kävelyn aikana, mutta pian siihen tottukin. Lisäks jo reilun viikon hengailu brooklynissä oli antanu palloiluun itsevarmuutta. Viimeseks räppikohteeks löyty toiselta puolelta kämppää löytyvä Notorius biggien synnyintalo ja biggien lempiravintola. Kävelyn jälkeen pyörin vielä hetken fulton streetillä ,joka on kohtuullisen vilkas katu meidän kämpän lähellä. Samalla kadulla oltiin syömässä synttäriateriakin. Ravintolan kohdalta alko katu, joka oli nimetty Marcy’s korttelin mukaan. Jay Z oli siis meidän synttärihulinoitten hengessä mukana J

Ehdin vielä peseen pyykkiä läheisessä pesulassa ennen kaunottarien tuloo. Pesulakulttuuri on ainakin täälä brooklynyssä mahtavan vilkasta. Suomessakin vois hyvin käydä pesulassa höpisemässä, häsläämässä ja pesemässä pyykkiä,jos vastaavaa olis järjestetty. Ihmiset hengaili pesulassa ilta-aikaankin meidän tullessa kaupungilta ja touhu näytti miellyttävältä. Ihmiset viihty välttämättömyyksien äärellä.

Tytöt oli suunnitellu kaunistumisensa broadway näytöksen kanssa samalle päivälle. Tullessa salongista tytöt oli ihan tyytyväisiä, vaikka myyjänainen ei ollu kertonu ihan kaikkee myyntihetkellä. Monet hoidosta olikin extrahintojen takana. Kuitenkin manikyyri, hiusten hoidot ja hieronta oli ollu mukavia, vaikka henkilökunnan käytös olikin paikotellen töykeetä. Syötiin salaattia ja sämpylää kämpällä ja valmistauduttiin illan musikaaliin. Aika meni hujauksessa ja niin lähdettiin kohti manhattania. Oltiin hyvissä ajoin paikalla ja mentiin vastapäiseen ravintolaan nauttiin iloisen tunnin virvokkeet. Emmi tietysti katteli kuivin suin vierestä paikallisen anniskelupolitiikan takia.

Shubert teatterissa pyöri tää Memphis. Musikaali oli todellinen helmi meidän mielestä. Juoni ei ollu ennalta-arvattava ja kappaleet ei ollu ollenkaan väkisin mukaan ängettyjä. Lisäks pääosaa esittäny nainen todella vakuutti meidät kaikki taidollaan. Ymmärrettiin lipussa ollut puutteelinen orkesteri näkymä, kun istahdettiin etupenkkiin. Paikat ei haitannu, niskat ei tullu kipeeks ja näyttämö oli sen verran pieni, että päätä ei joutunu hirveesti käänteleen. Pieni näyttämö loi myös musikaaliin sopivaa intiimiyttä. Musikaalissa valkonen memphisissä asuva kaveri rakastuu ’mustaan’ musiikkiin (souliin ja rhytm and bluessiin) ja saa valkoset tajuaan sen voiman, mies pääsee radio dj:ksi ja kasvaa memphisissä julkimoks. Samalla mies ihastuu paikalliseen mustaan naislaulajaan ja nostaa naisen suosioita soittamalla sitä radiossa. Päähenkilöistä tulee pariskunta. Nainen haluaa maailman maineeseen ja saa new yorkkiin kutsun levyttään ja alottaan kiertuetta. Mies sais myös oman tv –shown, jonka tavotteena olis tehdä mustasta musiikista valkosille kelvollista. Mies kieltäytyy lähtemästä, kun hänen pitäis luopua mustista taustatanssijoista. Lopussa nainen tulee memphisiin keikalle ja morjestaan seestynyttä miestä. Mies tulee naisen mukaan lavalle ja ne laulaa viimesen laulun yhdessä. Tarina toimi ja biisit ja laulajat oli lahjakkaita. Memphis oli ainakin meidän kaikkien mielestä paras näkemämme musikaali. Taputettiin lopussa seisten ja jammailtiin eturivissä. Meininki oli kohdillaan ja kyseessä oli kyllä todellinen kohokohta tähänastisella jenkkireissulla.

Mentiin vielä fiilisteleen time squaren lähistöllä olleeseen ravintolaan, jossa oli väistämätön tarjous. Saatiin tuhti talon erikoislautasellinen ranskalaisia ja ämpärissä viis vermonttilaista olutta. Nam! Linda ja Noora huuhteli suunsa vielä drinkeillä. Paluumatkalla Noora tinkas vielä pari pretzeliä times squarelta matkaan ja metrossa alettiin pohtiin omaa musikaalia. Tytöillä kun sen suhteen on eläny unelmia. Noora haluais tuoda musikaalia arkeen ja Linda ei oo nuorempana päässy musikaalissa esiintyyn, vaikka lavalla muuten on paljon viihtyny. Väsyneinä ja tyyväisinä mentiin nukkuun meidän kompaktiin luukkuun.

Keskiviikkona suunnattiin sadeviitoissa Momaan ( Museum of modern artiin). Oltiin nyt tehty tutkimusta etukäteen ja tiedettiin, mitä haluttiin nähä. Alotettiin kierros viidennestä kerroksesta, jossa meitä odotti todellisia laatumaalauksia kymmenittäin: Cezanne, Van Gogh, Matisse, Picasso, Dali, Kahlo, Miro jne.. Picasson avignonin naiset yllätti koollaan. Naiset oli ihan ihmisten mitoissa ja Van Goghin maisemataulut ol lumoovia. Seinillä oli todellisia helmiä. Dalin valuvat kellot oli myös vaikutava. Maalaus oli tosi pieni ja yksityiskohtien maalaaminen on todella vaatinu tarkuutta. Jännää oli myös tuijottaa taulua ja kuvitella kyseisen taiteijan maalanneen taulua samalta paikalta, mistä sitä nyt kattelee. Siveltimien vedot oli nähtävissä, kuinka mestari on pensseliä käyttäny. Taulun välityksellä pääsi tavallaan näkeen suuren taiteilijan työssään. Näiden taulujen äärellä oli välillä tosi maaginen ja epätodellinen olo. Tauluja on vaan yhdet maailmassa ja tässä niitä nyt katellaan paikan päällä joista puhutaan ympäri maailmaa.

Käytiin kerrosta alempana kattomassa pop-taidetta ja jenkkien omaa warhollia ja pollockia, mutta ne ei antanu enää suuria sykäyksiä klassikoiden jälkeen. Lähdettiin Momalta vielä voimissamme kahvitteleen bageleiden ääreen ja kohti brooklynistä löytyvää Fulton mallia, josta kaikki sai vielä tehtyä viimesiä täydentäviä shoppailuja.

Ilalla päätettiin mennä lähiravintolaan, jossa oltiin synttäreilläkin syömässä. Sattumalta sattu oleen myös Rangersien pelipäivä, joten päästiin kattoon paikallista kiekkoo ainoina siitä kiinnostuneena tummien kansottamaan ravintolan. Koripallo ja pesäpallo oli pikkasen jääkiekkoa suositumpia, mutta tarjoilija käänsi meidän lähi tv:seen jääkiekon ja toi kaiutinlaatikon pöytään. Laatikko hämmästytti ja oli tosi toimiva, siitä pysty itte säätään volyymia ja peliin pääsi hyvin kiinni. Mainoskatkoilla ääni oli helppo kääntää pois. Nautittiin hyvät ruuat alkupaloineen ja tallusteltiin tyytyväisinä täysien vattojen kanssa unten maille.

Torstai alko pakkaamalla ja haikeus alko myös pikku hiljaa hipuu hartiolle. Ison omenan jääähyväiset oli käsillä ja aika oli menny hurjan nopeesti. Tytöt lähti aamusta viimeisteleen kauneussalonkeilun kasvohoidolla. Ite kävin tarkastamassa paikallisen rullalautakaupan ja kiertelin kirjaston kulmilla. Lähdettiin siloposkisina kohti Brooklynin puolella meren rannalla olleelle coney islandille. Sumusena päivänä kaupunginosa oli aavemainen. Pitkä surffiranta bulevardeineen ammotti tyhjänä. Ainoot ihmiset oli kalastajat pitkällä laiturilla. Huvipuisto ammotti tyhjänä ja suljettuna rantabulevardin toisella puolella. Huvipuistokausi ei ollu vielä alkanu eikä mikään muukaan rannalla ollu auki. Käytiin syvemmällä kaupungissa syömässä erikoisessa kiinalaisten pitämässä etelän jenkkiläistä ruokaa tarjoomassa ravintolassa. Syötiin yhdessä tuhti annos ribsejä ja useita lisukkeita, jotka yllätti meidät positiivisesti maulla. Maistettiin vielä maissileipää, joka toi lisää jenkkiruokia repertuaariin. Jälkiruokakahveilla ja donitseilla käytiin vielä dunkin donitsissa, joka anto meille hyvät naurut. Kaikki halus kokeilun halusina maistaa erikoisia donitseja. Tumma suklaan värinen taikina oli kaukana suklaanmausta ja siinä sitten ihmeteltiin, kuinka niin mautonta leivosta voidaan ees tarjota. Herkullisen suklainen ulkonäkö veti turistit mukanaan, mutta iloo siitäkin saatiin irti.

Tultiin kämpille tekeen viimesiä pakkauksia ja katteleen valokuvia. Yllättäen isäntä Gordy halus vielä viedä meikäläisen pienelle lähiökiertueelle. Käytiin kattoon biggielle tehtyä muistomerkkiä (Biggie’s mirroria). Graffitti oli siististi tehty ja todella komia. Paikkaa olis ollu mahdoton löytää ilman opasta, koska muistomerkkinä seinä on aika pienen piirin tiedossa. Kierroksen aikana sai aika kattavan kuvan brooklynistä ja sen meiningeistä. Lisäks Gordy näytti kännykästään ystäviensä räppitouhuja ja kerto työstään vankilasta vapautuvien yhteiskuntaan sopeuttajana. Osalle näistä kavereista on helpompi elää telkien takana. Kahdenkymmenen vuoden jälkeen samassa talossa ulkomaailma pelottaa. Lisäks Gordy kerto nuorena tekemästään sijoituksesta. Talo, joka toimii nyt meidän majapaikkana on kaksinkertaistanu arvonsa kahdessatoista vuodessa. Nyt jo maksetussa talossa pyörii siis gordyn oma hostelli, jonka arvo on noussu kolmella ja puolella sadalla tuhannella.

Laukut pakattuina mentiin nukkuun. Nukuttiin sikeet unet pienessä tutussa kopissa ja tehtiin kokeilevaa aamupalaa ammerikkalaiseen tyyliin. Aamupala-ainekset oli vähän vähissä, joten päädyttiin syömään munakkaiden ja makkaroiden lisäks popkornia maapähkinävoin kansa ja banaania vaahterasiirapin kanssa. Jälkimmäistä voi suositella herkkusuille.

Käytiin vielä aamukävelyllä hyvästeleen kotikulmat ja hankiin Hempalle tuliaishattu. Ainoot rangersin lippikset löyty brooklynistä. Ehkä ei hirveen tarkkaan koko manhattania pöyhitty, mutta jääkiekko ei oo kuitenkaan koko kansan suosiossa, vaan pääosin pienen porukan huvia amerikan mittakaavassa. Kävelyn jälkeen rauhotuttiin vielä hetkeks kämpille ja pian oltiinkin jo saattamassa tyttöjä viimeseen new yorkin metroreissuun. Halatessa ihan herkisty miettiin kaikkia mahtavia yhdessä koettuja hetkiä. Kahdessa viikossa tosiaan ehtii näkeen paljon. Aika suuressa kaupungissa kävi nopeesti. Kaikki isommat (pakko nähdä) nähtävyydet nähtiin ja paljon muuta, mutta silti tuntu että näkemättä jäi vielä paljon erityisesti manhattanin ulkopuolelta. Hektisessä kaupungissa mekin toimittiin suht hektisesti, mutta olo ei kuitenkaan tuntu uupuneelta. Kokoajan oikeestaan kiehto kattoo, mitä on seuraavan korttelin takana. Kaupungissa oli energiaa, jota jäi meihinkin vielä virtaamaan. New yorkkiin voi epäilemättä palata, mutta tietysti on myös muitakin kiehtovia kohteita. Kuitenkin New york kairas tiensä meidän sydämiin ja jätti paljon hyviä muistoja joita ilomielin jonain päivänä voi käydä elävöittämässä uudestaan paikan päällä.

7th May 2012

Hello from Jiading
Hi Linda & Simo Nice to see you in here! I got the job offer from 1st March, then i was busy to do business trip, Grandma have gone back to home town, so Essie need look after William and Jensen by herself, it was a tough job also. Any other bad news, my novel was prohibited because of the politic reason, and i also lost the lawsuit with my former company because their powerful money weapon .only happiness is, still many foreigners visit and stay with us, but we have no more spare time invite them for tea and company with them just like we had the great time with you during the chinese tiger new year.Best Regards.yours sincerely Mark and Essie
10th May 2012

Can you get much higher?
Aijjettä, kun tuolla Nykissä oli upeeta!!!! Sami saa kyllästymiseen asti kuulla, että Nykissä kaikki oli parempaa.. :D Kiitos kun jaksoitte meitä, YOU GUYS ARE THE BEST!! :D Lähen koska vaan uudestaan! :) Toivottavasti teillä menee siellä etelässä mahtavasti ja että on lämmintä! :) Muistakaa pitää cowboy-hatut päässä ja beware of truckdrivers on drugs! :P Mukavia loppuaikoja sinne ja nähdään kohta, vaikka ette takasin haluaiskaan tulla! Miss you! :)

Tot: 0.103s; Tpl: 0.02s; cc: 11; qc: 49; dbt: 0.0524s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb