Edinburgh, Glasgow &nd Dublin

United Kingdom's flag
Europe » United Kingdom » Scotland » Renfrewshire » Paisley
March 9th 2010
Published: March 9th 2010

Oke, ik had al wat fotows geplaatst van Edinburgh, maar nog niets geschreven.
Ongeveer 2 weken geleden heb ik samen met Fanny, Doris en Denise (Deutsche madchen) de citylink bus naar Edinburgh gepakt. Denise was onze tourguide. Die was er al een keer geweest, en kon ons mooi alle bezienswaardigheden laten zien. We begonnen in/bij de Princess Street Gardens. Een groot park om het kasteel van Edinburgh heen. Vervolgens hebben we een deel van the National Gallery of Scotland bezocht. The National Galleries/Musea zijn gratis in Schotland. Dus je kan altijd ergens ff naar binnen lopen. Daarna zijn we naar boven naar het kasteel gelopen. We hebben het kasteel zelf niet bezocht, was erg druk. Maar je kon wel een stuk binnen de muren lopen. We hebben toen maar wat fotows gemaakt, want je had een erg mooi uitzicht over Edinburgh vanaf daar.
Toen hebben we de hele Royal Mile afgelopen. Deze weg (1mile) gaat van Edinbugh Castle naar Palace of Holyrood. Onderweg hebben we nog ergens Fish & Chips gegeten. Nja ik had Chicken & Chips want die vis zag er nl niet echt smakelijk uit.
Fish&Chips heb ik trouwens nog steeds niet gegeten. Daar ga ik maar eens achteraan, want moet het toch een keer proberen he!! Net als Haggis trouwens. Dat is echt Schots. Maar ik moet mezelf er nog toe aanzetten om te eten, want ik durf het nog niet echt! Ik heb me laten vertellen dat echte Haggis een hartige pastei is die bestaat uit schapenmaag gevuld met gekookte ingewanden zoals lever, hart en longen en gemengd wordt met haver en kruiden. Dus vind je het erg dat ik me er ff op moet voorbereiden. Misschien kan ik trouwens beter gewoon niet weten wat er in dat soort dingen zit. Blehhh!
Maargoed, om verder te gaan over Edinburgh. Bij het Palace of Holyrood hebben we ook nog het Scottish Parliament bezocht. Niet heel boeiend. Het gebouw is heel modern, terwijl Edinburgh zelf een hele oude stad is. In dit geval vind ik de contrasten niet mooi. Het hoort er absoluut niet in thuis. Daarna zijn we verder gelopen naar Calton Hill. Een berg met monumenten. Hier heb je een erg mooi uitzicht over de stad. Hier hebben we lekker in het zonnetje gezeten en genoten van het uitzicht. Daarna hebben we bij het Hard Rock Cafe nog wat gedronken en toen de bus teruggepakt naar Glasgow. Ik wil nog wel een keer terug naar Edinburgh, maar dan wat andere dingen doen. De belangrijke dingen hebben we inmiddels gezien! Maar onder de straten van Edinburgh, zijn ook nog allerlei straten. Je kan daar met een gids rondlopen! Heel spookachtig allemaal, maar wel vet! Dus leuk voor de volgende keer!

Vorige week ben ik met Mieke opnieuw naar Glasgow geweest. We pakten rond 11en de bus vanuit Paisley naar Glasgow. Alleen was ik vergeten dat die dag Glasgow Rangers - Celtic speelde. Het was echt verschrikkelijk druk in de bus. Maar het is duidelijk, wij zitten aan de Glasgow Rangers kant. Overal waar je liep zag je mensen in blauwe shirts. Ook toen we in de bus zaten reden we langs het stadion van de Rangers. Wat un CHAOS daar!! Heeeeel veel politie en ME. Niet normale drukte. Maar geen 1 Celtic fan gezien.
We waren van plan om wat dingen in Glasgow te bezoeken, en als eerste gingen we naar de Barras Market. Ik had gelezen dat het een soort Bazaar was. Ik had het idee dat het een soort Beverwijkse Markt was. Maar dat was het absoluut niet. We kwamen in een crappy gedeelte van Glasgow terecht. En die markt was echt waardeloos. Helemaal niets zoals ik me had voorgesteld. Maaaaar… daar zagen we wel de celtic fans. Aan die kant van de stad was alles wit/groen gekleurd. En hier ook allerlei politie. Daarna zijn we de stad doorgelopen naar Kelvingrove Park. Een groot stadspark bij de Universiteit van Glasgow. Hier hebben we wat rondgelopen en gezeten. Weer genietend van het lekkere weer, en toen weer de bus terug gepakt naar Paisley.

Toen was het alweer vrijdag 5 maart. Ik ben toen voor 2 dagen naar Dublin gevlogen. Eind februari vond ik via ryanair een ticket naar Dublin voor 10pond. Heel mooi dus.
Ik vloog heen om 6.30 :S Er rijd snachts geen openbaar vervoer, maar er is wel een vliegveld shuttlebus. Die had ik om 4.30 vanaf Buchanon Bus Station in Glasgow naar Glasgow Prestwick Airport! De vlucht naar Dublin was maar 50minuten, dus ik was er al om 7.20. En omdat ik alleen met handbagage vloog hoefde ik niet te wachten op men bagage. Scheelt weer! Ik ben toen meteen naar men hotel gegaan, ingecheckt, men spullen in men kamer gedropt en meteen naar de stad gegaan! Die dag heb ik vooral veel rondgelopen en dingen bekeken. Het eerste wat me opviel toen ik rondliep in Dublin en onderweg vanaf het vliegveld, is dat alle verkeersborden (maar ook andere informatie) in 2 talen staat aangegeven: Iers (Gaelic) en Engels. De mensen krijgen tot hun 18e in het Iers les op school. En er wordt nog steeds veel Iers op straat gesproken!
Toen ik op een gegeven moment een broodje aan het eten was op een bankje in de zon bij Dublin Castle zag ik een man van de free walking tour (je hebt ze ook in Amsterdam). Die tour vertrok om 1uur, en duurde ongeveer 3uur! De tour werd geleid door Frida, een echte roodharige Ierse. Erg leuk was ze! Ik weet nu ook van alles over de geschiedenis van Ierland. Ze vertelde ons over de Vikingen, de O’donnalds en de O’connels. En ze vertelde ons bijvoorbeeld dat er 4miljoen Ieren in Ierland wonen, maar 44miljoen in de VS. 70miljoen Ieren wereldwijd! Er woont dus maar een klein gedeelte in Ierland zelf. En meer dan 1miljoen mensen wonen in Dublin. Ze heeft ons door een groot gedeelte van de stad geleid! Trinity College, Stephen Greens Park, Dublin Castle, Temble Bar (het uitgaansgedeelte
Viking woningViking woningViking woning

Op sommige plekken in de stad hebben ze met stenen oude vikingwoningen in de straat gemaakt om te laten zien hoe klein ze vroeger woonden met 10 vikingen.
met veel pubs, clubs, restaurants). Ik heb dus wel zoown beetje alle belangrijke dingen van de stad gezien. Daarom besloot ik ook om op zaterdag een excursie buiten de stad te doen. Ik vloog zaterdagavond pas om 21.00uur terug naar Glasgow, dus voldoende tijd. Ik koos voor de Glendalough, Wicklow Gap and Kilkenny tour. Een tour naar de countryside van Ierland. Met bezoeken aan een oud klooster in Glendalough. Uitzichten over Wicklow County vanaf Wicklow Gap en een tour door Kilkenny. Een oude middeleeuwse stad, met kasteel, abdij, kathedraal en leuke smalle steegjes.
Wat ook opviel, en dat was ook in Dublin, ze kleuren de deuren allemaal een andere kleur! Paars, rood, groen, geel, blauw! Maakt het een stuk vrolijker!
Dus nja, het einde van de tour was rond 6en. En heb toen ergens een broodje gegeten, waar je gewoon echt naar moest zoeken want overal zijn McDonalds en Burger Kings, maar niet normale tentjes met panini’s ofzow!
Ohh trouwens, dublin is ook een vet dure stad! Het schijnt zelfs duurder te zijn dan Londen, en is de duurste hoofdstad van West-Europa. Zelfs menu’s bij de Burger King begonnen vanaf 8euro. Dus mja… ik heb Dublin en een deel van Ierland iniedergeval gezien! Was leuk, maar Dublin is niet een stad als Praag, Londen, Parijs, waar je echt nog een keer heen wilt. 1x is genoeg (voor mij iniedergeval!).
Wat ook opviel aan Dublin en Ierland is dat het er net als Nederland goed uitziet. Vaak heb je zodra je over de grens komt, de wegen slecht zijn en de huizen er vaak vies en vervallen uitzien. Hier was dat absoluut niet het geval! Alles zag er goed uit. Goed onderhouden. Wat ik me ook heb laten vertellen (waar die tours wel niet goed voor zijn he :P) is dat Ierland in de jaren 90 tot ongeveer 2006 het rijkste land van West-Europa was! Vandaar dat alles er natuurlijk goed uitziet.

Dus nja dat was Dublin! Nu zit ik weer in Paisley.
Deze week moet ik iniedergeval nog wat dingen voorbereiden voor school. Op vrijdags is er altijd een feestje bij de Students Union. Daar gaan we altijd met wat Franse, Finse, Duitse, Deense, Amerikaanse meiden heen. Eerst altijd lekker bij iemand zitten, en dan samen naar de Union. En volgende week maandag (de 15e) ga ik samen met Mieke, Sonja (Duitsland) en Milla (Finland) een tour door de
O'Connels StreetO'Connels StreetO'Connels Street

DE hoofdstraat van Dublin
Schotse hooglanden en Loch Ness doen. We gaan dan ook naar Inverness, wat zeg maar de hoofdstad van de hooglanden is. De tour is van 8h-20h, dus we gaan heeeeel veel zien!! Maar dat horen jullie de volgende keer wel……

Byee!!

Dublin CastleDublin Castle
Dublin Castle

Die toren is nog het enige overgebleven deel van het originele kasteel. De rest is afgebrand.
FietsverhuurFietsverhuur
Fietsverhuur

Op verschillende plekken in de stad staan dit soort fietsen. Zijn voor verhuur. Betalen doe je via je creditcard in de paal rechts. Helaas werd mijn creditcard niet geaccepteerd

9th March 2010

Nice
leuk om over Dublin te lezen... Ik wilde ook naar Wicklow, maar had er niet echt tijd voor! Is wel evht vette stad, he? Hoe is Paisley nu? Heeeeel veel plezier in de hooglanden.... ben jaloers! Tot wanneer ben je eigenlijk in Schotland?x

Tot: 0.055s; Tpl: 0.013s; cc: 9; qc: 49; dbt: 0.0253s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb