De wereld een dorp

Afghanistan's flag
Asia » Afghanistan » East » Kabul
December 6th 2009
Published: December 6th 2009

Er wordt vaak gezegd dat door de snelle communicatie de wereld steeds kleiner wordt. Die ervaring had ik vandaag ook. Stel je voor: ik kom thuis van kantoor (wij werken hier op zondag) en het grote nieuws van de NOS is dat Ronald Koeman is ontslagen als trainer bij AZ. Dat had ik dus vanmorgen tijdens het ontbijt al gehoord op Al Jazeera, de Arabische zender. Die zender vond het blijkbaar belangrijk genoeg om het als wereldnieuws te brengen. Zeker in deze dagen, nu net de loting voor het wereldkampioenschap voetbal is geweest.
Ook in Afghanistan is de wereld een dorp. Zowat alle westerse landen zijn hier en moeten zo nodig hun zegje doen over hoe het met dit land verder moet. De Taliban heeft al laten weten dat ze niet wil ingaan op een uitnodiging om ook mee te regeren. Ze wil geen macht delen met andere bevolkingsgroepen. Vanmiddag op kantoor hadden we nog een gesprek over hoe belangrijk en diepgeworteld de etnische gevoelens zijn. De mensen zijn ook wel Afghaan, maar toch in de eerste plaats Pashtun of Tajik of Hazara of Kuchi of hoe alle stammen hier ook mogen heten. Het noorden van het land heeft een totaal andere etnische samenstelling dan het zuiden, en door de bergen in het midden van het land is er ook weinig contact tussen noord en zuid. Het begrip natie-staat, waarin alle inwoners zich identificeren met hun land, en waarin de overheid alle basisvoorzieningen levert voor de inwonders, is hier nog steeds ver te zoeken. Elementaire zaken als veiligheid, toegang tot onderwijs, toegang tot gezondheidszorg, basisdingen als water en electriciteit, kan de overheid niet leveren aan veel inwoners. De echte identiteit van de mensen is dus de stam waartoe ze behoren, en niet het land waarin ze wonen.

Gisteren is hier de winter begonnen met de eerste sneeuw. Kabul ligt op een hoogvlakte (1800 meter boven zeeniveau) en is omringd door bergen. Sommige bergen zijn al bedekt met sneeuw. Vooral 's morgens, als de zon opkomt, is dat een prachtig gezicht. Ik heb in de stad nog geen sneeuw gezien, maar volgens zeggen heeft het in 1 buitenwijk van de stad ook al gesneeuwd. Vorige week regende het nog flink, en de plassen die je nog overal ziet in de stad zijn nu bedekt met een laagje ijs. Mensen zijn blij met sneeuw, want de watervoorziening in dit land is helemaal afhankelijk van het smeltwater dat in het voorjaar van de bergen komt. Dat vangen ze op en daarmee kunnen ze het land bevloeien in de zomer. Als het 's winters niet heeft gesneeuwd kan er de volgende zomer niets groeien en is er geen eten. Zo simpel is dat hier. In de zomer regent het nauwelijks. Op de bergen groeit ook zo goed als niets. Alle hellingen zijn kale rotsen zonder vegetatie. Deze en volgende week wordt er veel meer sneeuw verwacht. We maken dus een goede start voor de zomer van 2010.

6th December 2009

ik vind het leuk je verhalen te lezen. Afghanisatn wordt daardoor meer dan een politiek item van wel of geen troepen sturen, groeten lidewyde

Tot: 0.105s; Tpl: 0.009s; cc: 5; qc: 45; dbt: 0.0519s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb