Koeien, feestdagen en indische kledij

India's flag
Asia » India » Rajasthan » Jaipur
October 7th 2009
Published: October 11th 2009

DSC02656DSC02656DSC02656

Zoals beloofd: Mijn badkamer
Namasté,

Vandaag wil ik het met jullie graag hebben over de koeien in India. Zoals jullie weten is de koe een heilig dier in India, dat niet gedood mag worden. Het slachten van koeien is niet aanvaard door de maatschappij en heeft ook weinig nut aangezien niemand koevlees eet hier.

Koeien worden gehouden voor melk aangezien hier enkel verse melk wordt verkocht. Melk in karton of fles zoals wij het kennen hebben ze hier niet; en je kan het zeker niet in de supermarkt kopen. Als je graag melk koopt, koop je dat bij de lokale melkhandelaar of de lokale kruidenierswinkel. Deze melk is vers en blijft dus maar één dag goed. Het is de bedoeling dat je deze melk eerst kookt, en daarna kan je het pas drinken.

Mensen maken ook yoghurt zelf (dit vind je ook niet in de winkel - Danone of iets dergelijks is hier totaal niet te vinden). Yoghurt wordt zelf gemaakt van de melk die men koopt en wordt vaak gegeten bij de lunch of avondmaal (vaak zelfs gemengd met het warm eten, dit geeft een frisse smaak en maakt het minder pikant). Aangezien melkproducten niet in de winkel te vinden zijn, is het dus belangrijk dat men regelmatig melk of yoghurt eet; het spijtige is dat de kleinste melkhoeveelheid die je kan kopen een halve liter is. Aangezien het hier verse melk is, is deze melk heel zwaar en is een halve liter per dag veel te veel voor mij alleen.

Indiërs die koeien hebben, kunnen best veel geld verdienen aan de melk die ze verkopen. Over het feit waarom er zoveel koeien op straat leven heb ik reeds twee verschillende verhalen gehoord, waarvan beide volgens mij enige waarheid bevatten.
De eerste uitleg is als volgt: koeien die worden gehouden voor melk worden goed verzorgd en worden meestal binnen gehouden (in een wei van de eigenaar of iets dergelijks). Aangezien men genoeg geld heeft om een koe te kopen, zal men ook genoeg geld hebben om deze ergens te kunnen houden en verzorgen. Koeien die op straat leven zijn koeien die ziek zijn of geen melk meer voortbrengen en waarvan het dus geen nut heeft om ze te houden. Het zou bovendien onverstandig zijn om koeien die melk voortbrengen (en dus geld opleveren) zomaar op straat te laten lopen, zodat iedereen ze kan meenemen.

De tweede uitleg is: vaak worden koeien gehouden in de stad zonder dat de mensen er plaats voor hebben en zij laten deze koeien dan op straat leven. Aangezien men hier leeft in kleine ‘communities’, waarbij iedereen elkaar kent in de wijk, weet men dat deze dieren van die persoon zijn en worden ze bijgevolg niet gestolen. De meeste koeien zijn trouwens gebrandmerkt. Het is namelijk heel goedkoop om koeien op straat te laten leven en niemand mag hen iets aandoen, dus men is zeker dat deze koeien niet aangeraakt zullen worden. In onze wijk is er altijd een groep koeien (een stuk of 6) die door de wijk lopen; ik denk dat ze van onze overburen zijn want regelmatig gooit deze gras en hooi voor de deur voor deze koeien. Bovendien staat er ook een waterbak bij ons in de straat (iets verderop) voor koeien. Of deze koeien melk afgeven weet ik echter niet maar er is wel een kalfje bij de groep.

Vakantiedagen in India

India heeft een hele resem publieke vakantiedagen, gaande van Hindi-festivals, Christelijke vakantiedagen tot moslimfeesten. Zo zijn Kerstmis en het Offerfeest hier een nationale feestdag, aangezien deze godsdiensten ook publiek zijn aanvaard.

In september zijn er
DSC02659DSC02659DSC02659

Typische Indische badkamer
twee Hindu-festivals, namelijk Pitr-paksha en Navaratri. Pitr-paksha vond dit jaar plaats van 5 tot 18 september (niet allemaal vakantiedagen, dat zou er wel een beetje over gaan!). Tijdens deze vijftien dagen werden de overledenen herdacht. Deze periode is heel belangrijk in de Hinduistische godsdienst. Er werd zo goed als niet aan business gedaan en een aantal werknemers kregen zelfs vrij om naar de plaats te gaan waar een familielid recent gestorven is.

Tijdens deze periode vonden ceremonies plaats om de overledenen te herdenken. De offerplechtigheid die men uitvoert, wordt de ‘shraadh’ genoemd. De oudste zoon van de familie en de priester voeren de shraadh uit; dochters mogen dat niet. De zoon en de priester brengen tijdens de shraadh offers van bloemen, water en voedsel. Op de dag dat het nieuwe maan is, gelooft men, dat God Yama alle offergaven direct naar de voorouders verstuurt en hen zo gelukkig maakt. Deze schuld hadden de kinderen en nakomelingen immers af te betalen aan hun ouders/voorouders voor de goede zorgen die ze van hen gekregen hebben. Na hun dood wordt de ziel daarom nog steeds verzorgd.

Navaratri betekent in het Sanskriet letterlijk ‘de negen nachten’. Tijdens Navaratri viert men voor de
DSC02660DSC02660DSC02660

Indische wasmachine
godin Durga, die een soort van god voor energie en kracht is. Tijdens deze dagen worden de verschillende verschijningsvormen van Durga (ook wel gezien als moeder aarde) gevierd. Hindus geloven immers niet in één allesomvattende god, maar in heel veel verschillende goden (of beter gezegd: ze geloven in goden die in alle verschillende vormen te voorschijn kunnen komen).

De data waarin beide festivals gevierd worden, hangen af van de maankalender en zijn dus elk jaar verschillend. Het Hinduisme wordt dan ook gezien als de oudste godsdienst ter wereld.

Twee october was eveneens een feestdag in India, aangezien dit de geboortedag van Mahatma Gandhi is. Overal hingen er afbeeldingen van Gandhi op die dag en bovendien ook in de kranten en op tv.

Op deze vrijdag was het bovendien ook feest in BMIT (mijn werk), namelijk Fresher’s Day. Op deze dag worden de ‘juniors’ (ofwel de eerstejaars) verwelkomd door de ‘seniors’ (tweedejaars). Dit gebeurde aan de hand van een voorstelling van dans en zang, volledig georganiseerd door de studenten zelf. Bovendien werden Ms. en Mr. Fresher verkozen. Ik moet zeggen dat ik best onder de indruk was van dit event, aangezien 150 studenten samenwerkten om alles mogelijk te
DSC02661DSC02661DSC02661

Verlichting
maken. De toeschouwers waren medestudenten en leden van de faculteit, die de studenten aanmoedigden. De hele voorstelling werd in openlucht gehouden, waardoor het tegen de avond gelukkig niet al te warm was.

Iedereen was opgekleed in zijn beste kleren. Voor de vrouwen houdt dit in dat ze een saree dragen; een vijf meter lange doek die sierlijk rond het lichaam wordt gewikkeld. Geen senicure om te dragen maar wel heel mooi. Deze sarees worden in alle mogelijke kleuren gedragen, met één moto: hoe kleurrijker, hoe beter. De mannen dragen zoals gewoonlijk een hemd en een broek; ongeveer hetzelfde dan wat de mannen hier dragen. Het enige verschil is dat de broeken voor mannen redelijk aanpassend zijn, iets wat wij niet echt gewoon zijn.

Ikzelf had ook mijn best gedaan om mij in Indische kledij te vertonen en dat werd toch heel hard geapprecieerd door iedereen. Op de foto’s kunnen jullie zien hoe het eruit zag. Dat werd voorafgegaan aan een hele pasbeurt, aangezien ik verschillende Indische kledij ten leen kreeg. Ook daar zijn foto’s van; één kleed is zelfs een Indisch trouwkleed. Alle steentjes die je in de kledij ziet, zijn echt. Hoe meer het schittert, hoe duurder,
DSC02663DSC02663DSC02663

Tijdens de passessie
en dus ook hoe meer geapprecieerd door de mensen.

Op zaterdag 3 oktober werd er dan Thanksgiving georganiseerd; dit is een show voorbereid door de eerstejaars om hun seniors te bedanken voor de mooie verwelkoming. Ook hier werd er weer een hele avond gevuld met dans, zang en zelfs drama. Ook op deze avond heb ik me goed geamuseerd; als enige buitenlandse viel ik natuurlijk wel op in de menigte. Ik mocht/moest helemaal vooraan zitten bij de belangrijke personen, waardoor alle 3000 toeschouwers mij zeker gezien hebben. Achteraf werd ik dan ook regelmatig door studenten voor foto’s en om mee te dansen.

Ook even vermelden dat BMIT verschillende clubs heeft, die georganiseerd worden door de school. Zo is er de SAC (Student Activity Center) en de HAC (Hostel Activity Center), een fotoclub, een decoratieclub, volleybalclub, basketbalclub, kookclub, ... Er is bovendien ook een ‘disciplineteam’, dat bestaat uit studenten die toezien op de discipline in BMIT. Zo werd er na Fresher’s Day en Thanksgiving een feest georganiseerd, met dj-set en alles erop en eraan. Het enige verschil met onze TD’s was dat het gratis werd georganiseerd voor de studenten (RC betaalt alles), dat het in openlucht plaatsvond, en dat de meisjes en jongens gescheiden werden door banken waarop het disciplineteam stond, toekijkend of niemand zich slecht gedroeg. Bovendien was er ook geen alcohol aanwezig. De reden voor deze maatregelen is dat jongens en meisjes hier niet gewoon zijn om met elkaar in contact te komen. De jongens gedragen zich vaak heel slecht bij de meisjes eens ze wel contact hebben met elkaar, vb. Ongewenste intimiteiten of ongepaste opmerkingen. Ik moet zeggen dat ik de sfeer in ieder geval heel aangenaam vond; het feit dat het plaatsvond in openlucht gaf er toch een extra dimensie aan voor mij!

Een andere feestdag die hier ondertussen gevierd is, is Karwa Chauth. Op deze dag vasten alle getrouwde vrouwen de hele dag om op deze manier het langleven dan hun echtgenoot te bewerkstelligen (zonder voedsel en water!). Dit is een ritueel van extreme liefde en devotie voor de echtgenoot. Ook deze dag hangt af van de maankalender en is dus verschillend per jaar. Deze dag wordt voornamelijk gevierd in het noorden van India; hiet is niet echt een feestdag maar vele vrouwen proberen op deze dag toch niet te hoeven gaan werken omdat het anders fysiek te zwaar is voor hen. De
DSC02671DSC02671DSC02671

Indisch trouwkleed - al deze stenen zijn echt !!!
hele dag worden er ceremonies en gebeden uitgevoerd en dragen de vrouwen hun beste kledij en juwelen. Tijdens de nacht maakt de echtgenoot dan eten klaar voor de vrouw, als dank voor het vasten.

De volgende feestdag die eraan komt is Diwali, het feest van het licht en de belangrijkste feestdag van het jaar (vergelijkbaar met Kerstmis in Europa). Veel kan ik er jullie nog niet over vertellen maar jullie komen het binnenkort zeker te weten.

Update van mijn leven hier:
Ik ben bezig met meerdere projecten voor de International Relations Office. Ik heb verschillende contacten gelegd met buitenlandse universiteiten en bovendien ook met belangrijke instanties hier in India. Er staan een aantal grote meetings en conferenties op het programma, die ik aan het voorbereiden ben. Druk druk druk dus. Bovendien ben ik volop bezig met de voorbereiden van BMU (Baldev Ram Mirdha University); BMIT gaat immers uitbreiden naar een volwaardige universiteit. Vooraleer dit in zijn werk kan gaan (wsl 2011) moet er natuurlijk veel voorbereid worden en hieraan draag ik ook mijn steentje bij.

Groetjes,
Annelies

DSC02683DSC02683
DSC02683

Fresher's Day - begin, toen het nog licht was
DSC02685DSC02685
DSC02685

Openingsceremonie - het aansteken van de kaars
DSC02686DSC02686

DSC02691

Thanksgiving
DSC02703DSC02703
DSC02703

Deze plaat wordt altijd tentoon gesteld en daarbij wordt dan de kaars aangestoken

17th October 2009

Leuke badkamer, wel wat blauw, he ;-)

Tot: 0.048s; Tpl: 0.013s; cc: 8; qc: 23; dbt: 0.0271s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb