12 - 18 augustus

August 19th 2009
Published: August 19th 2009

Woensdag 12 augustus

Namasté,

Op het werk heb ik vandaag een paar uitdagingen voorgeschoteld gekregen, waarmee ik morgen ook nog zeker zoet zal zijn. Verdere financiële analyse van het nieuw hotel van RC, architectuur van de nieuwe campus bekijken en eventuele verbeteringen aanbrengen, bepalen van een stuk landschap op de campus dat opnieuw moet worden aangelegd, … Veel te leren dus en dat maakt het interessant.

Ik heb jullie eigenlijk nog niet zoveel verteld over het fenomeen ‘afbieden’. Hier in India kan je niets kopen zonder af te bieden, tenzij je in een supermarkt bent. Supermarkten zijn hier echter zeldzaam (zeker in vergelijking met de andere winkels) en dus heb je vaak te maken met afbieden. Ik heb reeds verteld dat er goed hulpmiddel bestaat, namelijk de MRP of Maximum Retail Price. Spijtig genoeg staat dit enkel op verpakte producten. Fruit, groenten, kledij, bepaalde diensten zoals transport, … hebben geen MRP en daarvoor is afbieden dus vereist. Ik probeer altijd eerst aan een lokaal persoon te vragen hoeveel ik ongeveer zou moeten betalen, alvorens naar de winkel te gaan.
Om een voorbeeld te geven over afbieden: Els wilde graag haar kledij bij de kleermaker laten versmallen (hier wordt alles in één maat verkocht en daarna ga je dan naar de kleermaker om het op maat te laten maken, normaal gezien voor zeer lage kost). Voor één kledingstuk vroeg hij 200 INR. Els wist dat ze veel te veel zou betalen en bood af tot 80 INR. Daarna vroeg ik op mijn werk hoeveel zoiets eigenlijk zou moeten kosten en Rakhi zei dat dit slechts 30 INR. Zo zie je maar dat de kleermaker meer dan 600% van de originele prijs vroeg, omdat hij wist dat zij de eigenlijke prijs toch niet kende.

Nog even vermelden dat het internet hier sinds dinsdag zeer slecht werkt. Dinsdag werkte het tegen de avond nog eventjes, vandaag heeft het heel de dag niet gewerkt. Zodoende zal het waarschijnlijk nog even duren vooraleer ik de foto’s online kan zetten.

Uitgaven
Lunch - 25 INR

Donderdag 13 augustus

Namasté,

Gisterenavond (woensdag) was ik om 19u terug ziek geworden (heel harde hoofdpijn en overal spierpijn) en had dan maar beslist om om 20u in mijn bed te kruipen. Dat was een goede beslissing want toen ik vanmorgen opstond, voelde ik me reeds een stuk beter. Ik ben dan met een pijnstiller gaan werken en dat ging best oké. Tijdens een meeting met RC vroeg hij wat er was, aangezien ik er volgens hem ziek uitzag. Toen hij hoorde dat ik mij de vorige avond niet goed voelde, stuurde hij mij onmiddellijk naar huis. Hoewel het dus eigenlijk niet hoefde, heeft zijn chauffeur mij dan naar huis gebracht. Ongelooflijk aangezien ik vijf keer heb gezegd dat het best oké ging en ik graag wilde werken.

Thuis heb ik eerst twee uurtjes geslapen en dan verder gewerkt aan mijn financiële analyse. Het internet werkte weer heel de dag niet en dat maakte het af en toe wel lastig, aangezien ik een paar gegevens nodig had die in een email stonden.

Tijdens de avond was het afscheid van Thayan van Brazilië. Alle jongens hebben het huis reeds verlaten en nu zijn we dus enkel nog met drie meisjes. André van Rusland is naar een ander huis verhuist, aangezien hij hier als enige jongen was en de kamer beneden veel slechter is als die van ons (zij hebben muizen in de badkamer!) Ik ben wel eens benieuwd of er nieuwe trainees ons huis gaan bevolken, zou wel leuk zijn aangezien ik dan wat nieuwe mensen zou kunnen leren kennen.

Het afscheidsfeestje voor Thayan was een heel leuke ervaring. Rajeev - trainee coördinator van AIESEC - was speciaal gekomen om ons te helpen bij het maken van een Indisch avondmaal. We waren in totaal drie uur aan het koken, maar dit was best gezellig en leerrijk. Rajeev heeft veel uitgelegd over kruiden en de manier hoe je bepaalde gerechten klaarmaakt. Ondertussen weet ik bijvoorbeeld hoe ik Chapati moet maken; het brood dat gegeten wordt bij elke Indische maaltijd. We maakten ook Dal; dat is een soort groentensaus met kruiden. Verder stonden er gefrituurde hapjes op de menu (gemaakt van groenten, een soort deeg, paneer (kaas) en een heleboel kruiden), zelfgemaakte chips, masala (rauwe groenten fijngesneden met kruiden) en papad (knapperig brood). Toen we eindelijk klaar waren met koken was het reeds 23u; wij - Europeanen - stierven reeds van de honger, maar voor Indiërs is het heel normaal om om dit uur avondeten te eten. Na het avondeten ben ik direct gaan slapen; mijn pijp was helemaal uit na drie uur koken in een broeierige keuken.

Uitgaven
Lunch - 25 INR

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vrijdag 14 augustus

Vandaag is het een vrije dag aangezien het de geboorte is van Krishna op de 15de. De reden waarom het dan een vrije dag is op de 14de is omdat gelovige mensen de hele dag vasten. Om middernacht mogen ze dan eindelijk eten en wordt er een heel feestmaal voorbereid.

Voornamelijk mensen vanuit de dorpen (zoals de familie waarbij ik woon) doen mee aan het vasten, aangezien zij nog de heel traditionele gebruiken toepassen. ’s Morgens om 4u was de familie opgestaan om naar de tempel te gaan (van 5u - 7u). Daarna mogen ze enkel nog water drinken. De tempels waren dus heel druk bezocht vandaag.

Ikzelf had beslist om toch naar het werk te gaan (hoewel het feestdag is) om wat verder te werken aan mijn financiële analyse. Thuis was er geen internet dus kon ik er niet aan werken. Na een paar uurtjes is de manager mij dan komen halen om zijn nieuw stuk land te laten zien (het ene voor zijn nieuw hotel, het andere voor een nieuwe universiteit die hij wil bouwen). We hebben dan samen besproken hoe de toekomstplannen eruit zien voor het hotel en de universiteit - best een boeiende dag dus.

Zaterdag 15 augustus

Namasté,

Een belangrijke dag vandaag om drie redenen: verjaardag van Bart, moederdag en drie jaar samen met Yorick. Veel te vieren dus . Hier in India is het ‘Independence Day’, nog steeds een belangrijke dag voor de Indiërs. In Delhi waren er de hele dag festiviteiten aan de gang en alle Indische families zaten vandaag achter de tv om het hele gebeuren te volgen. Bovendien werden er ook verschillende speciale gerechten klaargemaakt en natuurlijk at iedereen ‘sweets’, wat altijd gekocht (of gemaakt) wordt tijdens speciale gelegenheden. Andrea en ik kregen van de familie een soort cake, geen idee hoe het noemt maar het was overheerlijk.

Alle overheidsgebouwen zijn prachtig verlicht op Independence day. Ik heb geprobeerd er een aantal foto’s van te maken, dus hopelijk kan je het snel bewonderen. Het deed me denken aan kerstmis (maar dan net iets warmer, hehe)

Ik ben gewoon de hele dag thuis gebleven; alles klaargemaakt voor mijn trip naar Delhi. Ranu, de vriend die ik leerde kennen op het vliegtuig belde dat hij in de buurt was en dat hij wel even wou langskomen. Het was een aangename verrassing. We zijn samen koffie gaan drinken (echte cappuccino, mmm). Om 19u vertrok ik samen met de manager naar Delhi; het was een trip van 5 uur met de auto. ’s Nachts aangekomen na een vermoeiende reis en nog snel iets gegeten; daarna in bed gekropen.

Zondag 16 juli,

Namasté

Niet zo goed geslapen ‘s nachts en bijgevolg was ik vrij moe gedurende de hele dag. We hebben niet zo heel veel gedaan - gewinkeld in grootste shopping center van India (meer dan één kilometer lang) en verder iets gegeten en rondgewandeld in het mooie deel van Delhi. Delhi heeft ontzettend veel winkelcentra waar iedereen naar hartenlust kan shoppen. Je vindt er alle internationale winkelketens, zowel voor kledij, elektronische spullen als voor voeding. In de winkelcentra zie je bovendien veel minder traditionele Indiërs; de meesten hebben westerse kledij aan (vrouwen met rokjes zijn hier bijvoorbeeld geen uitzondering). Ook ik viel nauwelijks op toen ik rondwandelde; hoewel hier niet zoveel blanke mensen rondlopen, kijken de inwoners van Delhi veel meer aangepast aan de westerse levensstijl en dus kijkt de bevolking niet raar op als ze je zien. Helemaal anders dan in Jaipur dus.

Delhi bestaat uit New Delhi en Old Delhi. Old Delhi is de oude stad, heel druk en lawaaierig - een typisch Indische stad dus. New Delhi daarentegen is een heel andere stad dan de meeste Indische steden. Het is een stad met ruimte en orde (heel proper in vergelijking met de rest van India). New Delhi is DE plaats voor de handel en politiek; je ziet er zoveel mooie gebouwen die de stad allure geven. New Delhi is opgetrokken rond brede lanen, omgeven door groen. Overal zie je bomen, struiken, verzorgd gras - bovendien zijn er ook enorm grote parken te vinden, en zelfs bosgebied. New Delhi deed me zelfs denken aan Parijs. India Gate - nationaal monument dat de soldaten van Wereld Oorlog 1 en Afghaanse oorlog herdenkt - deed me denken aan de Arc de Triomphe en Raj Path (de straat hier naartoe) aan de Champs Elysées.

Delhi is bovendien zeer goed georganiseerd en gestructureerd. Zo zie je veel politie op straat die bovendien ook echt werken (niet staan te lanterfanten zoals hier in Jaipur).

Maandag 17 augustus

Vandaag stonden er een aantal meetings op het programma met organisaties voor educatie. Deze organisaties bevorderen internationale educatie, vb. UKIERI is een Britse overheidsorganisatie, gevestigd in India om de samenwerking tussen deze twee landen op het gebied van educatie te verbeteren. Zo worden uitwisselingsprogramma’s voor studenten en professoren aangeboden door deze organisaties, of helpen zij hierbij. We hadden een afspraak met UKIERI (voor Groot Brittannië) en USEFI (voor de Verenigde Staten). Het was heel interessant en hoewel ik zelf niet zoveel tijdens de meeting gezegd heb, was het toch heel leerrijk.

We zijn door de wijk van de ambassades gereden - best indrukwekkend. Alle ambassades zijn naast elkaar gelegen. De Belgische ambassade is veel groter dan ik dacht; zeker voor zo’n klein landje. Alle Europese ambassades hadden trouwens twee vlaggen in plaats van één (de landsvlag en de vlag van de Europese Unie!). Bovendien heb ik ook het huis van de president en eerste minister gezien, en bovendien andere belangrijke leden van de regering. Zeer mooie gebouwen met veel groen, maar ook veel bewaking natuurlijk. Verder bestaat New Delhi uit een groot aantal parken, groot golf terrein en kolonies, waar rijke mensen samen in één wijk leven.

Tijdens de avond zijn we gaan eten in een Italiaans restaurant, maar eentje dat bijna geen pizza’s of pasta’s serveerde, maar verse vis met groenten. Overheerlijk. Het was bijna zo goed als thuis...

Dinsdag 18 augustus

Vandaag stond er nog één meeting op het programma met CEC (Canada). Daarna zijn we gaan winkelen in een internationale winkel voor voedsel. Zo vond ik daar eindelijk bruin brood (hier eet men geen brood zoals bij ons (enkel plat brood van een halve cm dik) en het brood dat je hier vindt in de winkel is enkel toastbrood). Dit was ook de eerste winkel waar ik Belgische chocolade zag. Bovendien had de winkel een brouwerij, kaasafdeling en verse visafdeling - allemaal dingen die je normaal niet ziet hier. Het was een hele opluchting om daar eens rond te lopen en vertrouwde producten te zien. Rond 15u zijn we dan richting Jaipur vertrokken, een trip van 5 uur.

Na een vermoeiende reis kwam ik eindelijk thuis. Tijdens de avond werd er in ons huis een Slowaaks feestje georganiseerd - aangezien Andrea van Slowakije is en er ook twee andere Slowaakse trainees in Jaipur verblijven. We hebben de hele avond (zodra ik thuis was) pannenkoeken gebakken voor hen - met siroop of confituur (gekocht in de internationale winkel!). Zo’n twintig mensen hebben ervan gesmuld op ons dakterras en het goed bevonden. Een geslaagd feestje dus!

19th August 2009

feesten...
Er wordt precies heel wat gefeest in India, als ik dat allemaal zo lees :-) Precies een luilekkerland, tenminste als je genoeg geld hebt of in de juiste omgeving zit.... Nog veel plezier, profiteer ervan. Papa
20th August 2009

Daar heb je helemaal gelijk in... Als je hier geld hebt, dan ben je de koning op aarde. Ongelooflijk eigenlijk.

Tot: 0.043s; Tpl: 0.011s; cc: 8; qc: 23; dbt: 0.0232s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb