21 - 23 juli

Asia » India » Rajasthan » Jaipur
July 23rd 2009
Published: July 23rd 2009

Dinsdag 21 juli ’09
Vandaag een goede dag op het werk; ik heb goed doorgewerkt aan mijn plan voor the IRO (International Relations Office). Slechter nieuws is dat mijn SIMkaart van mijn Indische nummer geblokkeerd is sinds vrijdag. Ik kan berichten en telefoon ontvangen, maar spijtig genoeg niets verzenden. Maandag was ik reeds naar de winkel geweest vanwaar ik de kaart had gekocht - en ook bijbehorende documenten had ingevuld, die je hiervoor nodig hebt. Men zei toen dat het tegen de avond in orde zou zijn, maar dat was niet het geval. Deze morgen dus terug naar dezelfde winkel, waarbij ik te horen kreeg dat er waarschijnlijk iets mis was met de documenten en dat ik naar een andere winkel moest gaan. Deze ligt echter niet zo dicht bij het huis. Ik plande dus na het werk ernaar toe te gaan maar toen brak er een onweer van jewelste los. Overal bliksem en gedonder; en dus kon ik niet buiten komen. In België spring je in je auto en je vertrekt, maar zo werkt het spijtig genoeg niet hier. Als het regent, dan ligt alles stil. Probleem dus, en ik hoop bijgevolg dat ik de SIMkaart morgen in orde krijg. Duimen maar!

Opmerkelijk: tijdens mijn zoektocht naar een fitness hier (ik begin dat echt serieus te missen) ben ik iets heel anders tegengekomen. Verbazingwekkend genoeg heeft Golden Tulip een hotel in Jaipur!!! http://www.goldentulipjaipur.com/ Nu ben ik wel eens heel nieuwsgierig hoe het eruit ziet.

Uitgaven: niets

----------------------------

Woensdag 22 juli ’09

Wonder boven wonder: mijn SIMkaart werkt terug. Ik ging naar de winkel en moest het hele applicatieproces terug opnieuw doen. Op Indisch tempo natuurlijk. Het duurde meer dan een halfuur om twee fotokopieën te maken en een papier in te vullen… Maar het werkt! En dus ben ik al heel tevreden.
Daarna trainee dinner van AIESEC, een wekelijkse gewoonte. Dit keer op de Siggri Rooftop Restaurant. Heel lekker eten en best gezellig. We hadden een heel mooi uitzicht over de stad, met de verlichte tempels; spijtig dat ik het niet goed op foto kon krijgen.

Vandaag wil ik jullie wat meer vertellen over het Indisch eten. Overal op de straat vind je hier kraampjes met fruit en groenten, alsook met bereide - meestal gefrituurde - producten. Wat het juist is, weet ik nog niet aangezien ik het nog niet geprobeerd heb. De trainees durven het hier niet te eten wegens te ‘gevaarlijk’, ik ben zeker van plan om alles hier uit te proberen. Maar ik wacht best tot mijn lichaam zich wat is aangepast aan de Indische gewoonten.

Als je naar de supermarkt gaat, kan je er ook groenten vinden. De groenten en fruit zijn hier echter lichtjes anders dan bij ons. Toen ik aankwam was het het seizoen van de mango’s en de bananen. Overal op de straat werd dit dan ook verkocht. Mango’s zijn hier geel of groen en veel lekkerder dan thuis, voller van smaak. Je hebt bovendien ontzettend veel verschillende soorten. Mangosap wordt ook verkocht - relatief goedkoop - en is ongelooflijk lekker. Ik drink hier nooit frisdrank - Cola Light hebben ze hier namelijk niet - maar zweer bij mangosap en water.

Het seizoen van de mango’s is echter op zijn einde en nu verschijnt er ander fruit. Appelsienen - ik dacht eerst dat het limoenen waren want ze zijn kleiner dan bij ons en groen - zijn hier overheerlijk. Je ziet hier ook rode appels en kleine peertjes. De bananen worden nog steeds verkocht nu; ze zijn ook wat kleiner dan bij ons maar best lekker en heel goedkoop (2 INR voor een banaan). Kokosnoten worden ook verkocht - in de vorm zoals wij ze kennen maar ook in het groen.

De groenten die je hier vindt zijn allemaal in mini-versie. Zo vind je hier aubergines, die nog geen 3 cm groot zijn. Ook de tomaten zijn in kleine versie, ongeveer 4 cm groot denk ik. Komkommers zien er anders uit - lichter groen en veel kleiner - maar hebben wel een zeer goede smaak. Aardappelen en ajuinen worden hier bij de vleet verkocht, aangezien deze producten deel uitmaken van de dagelijkse Indische keuken. Ajuin wordt hier gegeten als een slaatje, bij de rijst (zoals wij dus sla gebruiken). Sla vind je hier spijtig genoeg niet; en bijgevolg kan je dus ook nergens een slaatje bestellen op restaurant. Voor mij toch het grootste mankement aan de Indische keuken, maar dat neemt niet weg dat de andere producten overheerlijk zijn. Aardappelen hebben hier dezelfde grootte als bij ons, maar ajuin is hier weer veel kleiner en heeft meer de grootte van een sjalot. Bloemkool is er ook in mini-versie maar ziet er niet zo smakelijk uit. Andere groenten lijken mij onbekend maar hopelijk kan ik binnen vier - eigenlijk drie en een half - maanden zeggen wat het allemaal is.

Uitgaven:
Ricksaw 1 en 2- 20 INR
Eten - 320 INR
Winkelen - 80 + 90 INR
Totaal - 510 INR - 7,72 euro

-----------------------

Donderdag 23 juli
Vandaag een bijzondere dag op het werk, in die zin dat ik gebeld werd door RC (de manager) dat hij mij ontzettend dankbaar is voor alle werk dat ik al gedaan heb. Ik heb hem bijvoorbeeld ‘aanbevolen’ om naar congressen en seminaries te gaan om op die manier mensen te leren kennen in een informeel kader. Vandaag had hij dus zijn eerste congres gedaan en hij belde me onmiddellijk daarna om te zeggen dat het heel goed was dat ik hem gepusht had dit te doen, want dat het een heel leerrijke ervaring was. Indiërs zijn gekke mensen maar op die manier is het wel heel leuk 😊

Ik heb vandaag mijn eerste maaltijd gegeten met de familie van het huis. Voor 25 roepees mag ik met hen mee-eten, heel goedkoop en lekker (en gemakkelijk). Ik hoop in de toekomst ook zelf mijn Indische schotel te kunnen maken - Chapati en Daal maken. Maar dat is nog even toekomstmuziek.

Uitgaven:
Winkelen - 32 INR
Eten - 25 INR + 5INR voor ijsje
Totaal - 62 INR - 0,93 euro

27th July 2009

Groetjes
Hey Anne, Wij blijven ook vanuit Frankrijk met veel plezier je blog volgen! Ziet er allemaal superspannend uit daar. Geniet er ongelooflijk van! Nen dikke Franse bisou ;-) xxx
27th July 2009

Hey, Heel leuk dat jullie blijven volgen hoor. :) My bed is the one the most to the right. My company installed air conditioning in our room and we have a fan too. So no problem with the heat here. I'm already accustomed to it anyway :) Xxx

Tot: 0.138s; Tpl: 0.011s; cc: 9; qc: 49; dbt: 0.0624s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb