Tweede week

July 20th 2009
Published: July 20th 2009

Woensdag 15 juli

Hey iedereen,
Vandaag een goede dag op het werk. De manager was heel tevreden met mijn werk dus dat is altijd fijn natuurlijk. Ik moest ook niet heel de dag op mijn kantoortje zitten maar ik kreeg een rondleiding in BMIT en had een aantal meetings dus de dag was snel voorbij.

Vandaag vertel ik over de regen en de elektriciteit in India! Vandaag heeft het namelijk een kwartier heel hard gegoten… en raad eens: de helft van de straten staan hier onder water. Het verkeer was dus heel druk aangezien iedereen heel traag reed op de baan. Overal plassen en wegomleidingen omdat de straat onderwater was gelopen.

Wel… op zich is dat nog niet het ergste. Wat erger is, is dat hierdoor de elektriciteit (en bijbehorend ook internet) niet meer deftig werkt. Op het werk hebben we daar normaal niet zo heel veel last van - we zitten in een industriegebied en meestal worden ze wel van genoeg elektriciteit voorzien. Hoewel het in andere delen van Jaipur dagelijks gebeurt, is dit dus niet het geval at BMIT. Vandaag werkte de elektriciteit meer niet dan wel… En dus hadden een aantal mensen ook gewoon heel weinig te doen vandaag. Zij zijn daarom dus totaal niet gestresseerd (zoals ik ) maar hebben dan een goed excuus om niet te werken. Wat ook onaangenaam is, is dat de airconditioning dan niet meer werkt. Gelukkig is het nu al wat frisser buiten, door de regen, dus kan je gemakkelijk de raam open zetten voor wat frisse lucht.
Vishnu, de huisbaas, legde me uit dat dit normaal is als het regenseizoen is. Ze zeggen ook altijd “The lights went off”. En dan weet je dat je even zonder elektriciteit zit. Soms is dat een paar minuten, maar dat kan spijtig genoeg ook wel veel langer duren. Als ik zei dat dit in België echt heel abnormaal is, dan krijg ik als reactie: this is India! Gewoon mee leren leven dus  Op zich nog niet het ergste ter wereld, dus dit overleven we zeker wel !

Ricksaw 1: 10 INR
Eten: 60 INR
Ricksaw 2: 20 INR

Donderdag 16 juli

Hey iedereen,

Weeral een dagje voorbij. Vandaag op het werk niet zoveel gedaan; het internet werkte niet de hele dag. Toen ik thuiskwam waren ze de airconditioning in onze kamer aan het installeren; veel geboor en lawaai dus. Maar natuurlijk wel leuk om te weten dat we een AC(zo zeggen ze dat hier) hebben. Daarna ben ik gaan eten met Koen en Laura, de vrienden die ik gemaakt heb op de luchthaven. Ze waren twee dagen in Jaipur dus hebben we ervan geprofiteerd om elkaar te zien. De bus nemen naar het restaurant was geen senicure; maar de mensen waren vriendelijk en uiteindelijk heb ik mijn weg kunnen vinden. Toen ik van de bus stapte, stonden er 10 mensen rond mij om mij te helpen. Heel lief, maar dan beginnen ze onder elkaar Hindi te praten en dan weet je echt niet waar ze over bezig zijn. Dan begonnen ze ook met elkaar te discussiëren wat de beste manier zou zijn om tot mijn bestemming te geraken, heel vreemd . Uiteindelijk kwamen er twee Spanjaarden voorbij en vroegen waar ik naartoe moest. Ze kenden het hotel/restaurant en hebben me de weg gewezen. Ik heb dus de 10 indiërs laten staan en ben de Spanjaarden gevolgd .

Het was een heel gezellige avond; we hebben drie uur zitten praten over vanalles en nogwat. Het eten was ook bijzonder goed; ik heb Paneer gegeten, dat is een soort van Cottage cheese, in de oven, met Naan (plat brood). Het restaurant was helemaal op de bovenste verdieping van een hotel, Hotel Pearl Palace. Dat zie je hier overal, van die Rooftop Restaurant, die dus volledig in openlucht zijn en waardoor je een leuk uitzicht hebt op de stad. Ik ga het restaurantje zeker onthouden, zodat we er nog eens met onze huisgenoten kunnen gaan eten in de toekomst. En hopelijk zie ik Laura en Koen ooit nog eens terug, mijn vrienden uit Leuven!

Uitgaven
Bus: 8 INR (altijd superveel goedkoper dan de Ricksaw)
Eten: 150 INR
Ricksaw: 80 INR (nachttarief is altijd 25 procent duurder)
Totaal: 238 INR

----------------------------------------

Vrijdag 17 juli - zaterdag 18 juli - zondag 19 juli

Trip naar de woestijn - Jaisalmer

Hey iedereen,

Dit weekend ben ik met een hele hoop andere trainees naar de woestijn van Rajastan gereisd (Rajastan is de provincie van India, waarin ik verblijf en waarvan de hoofdstad Jaipur is). Het was een hele onderneming. We moesten om 17u klaarstaan aan het busstation - ik had gevraagd of ik reeds om 15u mocht stoppen met werken omdat het anders heel krap ging worden en dat kon gelukkig. Toen ik onze bus zag, was dat een hele ontnuchtering. We hadden namelijk een sleeper-bus, waarbij het dus bedoeling is dat je ’s nachts reist en terwijl slaapt. De bus zag er zo oud en versleten uit - zoals alle bussen hier maar ik dacht dat het dit keer anders ging zijn - niet dus ! Het was eigenlijk een gewone bus, maar net iets hoger. Bovenaan in de bus waren er planken waarop je dus kon slapen. Als je een sleeper plaats had, kon je ook niet meer op een gewone plaats zitten. Best vervelend dus want dan lig je 12u lang op een houten plank. Maar dit is India dus we klagen niet en zijn al heel blij dat de bus op tijd vertrekt  Onderweg probeerde ik zoveel mogelijk te slapen maar het lukte niet erg. Ik denk dat ik in totaal 4 uurtjes geslapen heb - een prestatie gezien de omstandigheden. Aangezien je voor sleepers moet reserveren, hadden we genummerde plaatsen. Spijtig genoeg waren die van ons helemaal vooraan in de bus - met een hele hoop lawaai tot gevolg, vooral door het getoeter van de bus. Onderweg werd er één keer gestopt voor 20 minuten. Hier kon je dan iets halen om te eten - heel vreemd, een restaurant in de middle of nowhere, omdat de bus er elke dag stopt. Spijtig genoeg had het geen toiletten, dus ging iedereen naar de bosjes in de buurt. Wel een grappig zicht als je met zo’n 40 mensen naar de bosjes gaat… Om 6u ’s morgens kwamen we aan in Jaisalmer, de woestijnstad. Het is een stad die grotendeels draait om toerisme, veel meer dan de andere plaatsen in Rajastan. Jaisalmer heeft immers een fort, dat je kan bezoeken en dat een heel mooie indruk geeft over de omliggende woestijn. Andere inkomsten heeft de stad nauwelijks, aangezien je er enkel zand kan vinden. Nog meer dan anders wordt er hier handel in water gedaan - op elke hoek kan je water krijgen, meestal tegen 15 INR, wat toch iets meer is dan in Jaipur waar je het tegen 10 INR overal vindt.

Jaisalmer is echter vooral bekend om de woestijnsafari’s, al dan niet op kameel. Dit was dus ook ons plan. We moesten echter een hele tijd wachten vooraleer alles geregeld was - om 16u konden we eindelijk ons ‘guest house’ verlaten en gingen we per jeep naar de woestijn. Dit ritje duurde een half uur en was prachtig. Ik heb een aantal mooie foto’s kunnen maken - in het echt ziet het er zelfs nog mooier uit. Opvallend was dat de weg heel goed was aangelegd - met asfalt. Deze weg wordt bijna niet gebruikt (we hebben slechts 2 tegenliggers gezien) maar is bedoeld om de toeristen te verplaatsen en zal daarom dus zo mooi zijn aangelegd, denk ik. Na een halfuurtje stopten we midden in de woestijn, waar de kamelen ons stonden op te wachten. Iedereen krijg zijn eigen kameel toegewezen en werd nog eens verzorgd van water - ik denk dat ik die dag minstens 4 liter water heb gedronken en evenveel terug heb uitgezweet. Maar het was zeker de moeite waard. We hebben twee uur op de kamelen gezeten en dat begin je natuurlijk wel te voelen in je dijen en bips. Het is namelijk een heel gehobbel, maar heel aangenaam en relaxend. Je ziet een eindeloze vlakte van zand en hier en daar wat struikgewas. We konden eigenlijk van geluk spreken dat we zo laat waren - om 17u is de zon in de woestijn niet meer zo fel en dus was een sjaal goed genoeg om ons te beschermen tegen de hitte. Ik was niet verbrand dus - een hele opluchting. Na twee uurtjes arriveerden we bij een klein ‘resort’, in het midden van de woestijn hadden ze hutten gebouwd met redelijk confort. We hadden zelfs een badkamer. In dat resort werd ons bovendien Indisch eten voorgeschoteld - ik weet niet hoe het noemt allemaal maar ik heb het al vaak gezien dus ik denk dat dit het eten van de gewone Indiër is. Om het kort te omschrijven is dat rauwe groenten (tomaat, Indische komkommer en ui) als bijgerecht bij rijst met een currysaus, en gekookte groenten (aardappelen en aubergines) ook in een currysaus. Hierbij eet men Panjabi - plat brood warm gemaakt op een plaat. Helemaal mijn smaak.

Wat later op de avond - wanneer iedereen het zand van de woestijn had afgespoeld onder de douche - kwam een Indisch groepje muziek spelen, aangevuld door twee traditionele danseressen. We hebben samen met de danseressen gedanst en ze konden dat blijkbaar appreciëren. Tijdens de avond kon er ook nog drank besteld worden - zelfs alcoholische drank, hoewel dat normaal in de Indische cultuur verboden is. Ik was echter veel te moe om uitgebreid te feesten en ben rond 23u in bed gekropen. Het enige nadeel was dat we geteisterd werden door een heel aantal insecten - ik weet zelfs niet wat het allemaal was maar het zag er redelijk vies uit. Ik heb dan ook een aantal keer wat diertjes moeten doodslagen omdat mijn kamergenoten dat niet durfden  Na een redelijk korte nacht zijn Andrea en ik om 5u opgestaan om de zonsopgang te bekijken en het was zeker de moeite waard. De foto’s laten maar een klein deeltje zien van de schoonheid van het hele geheel. Nadat de zon was opgekomen, zijn we terug in ons bed gekropen voor een aantal uurtjes. Nadat iedereen wakker was, gingen we tegen de middag terug naar Jaisalmer. Daar hebben we dan gelunched en het fort verkend. Ontzettend mooi uitzicht. Spijtig genoeg was Jaisalmer een beetje te toeristisch voor mij - ik heb er dan ook niet gekocht. De andere trainees konden hun hartjes echter ophalen in alle shops voor toeristen en gingen uitgezonderd zwaar geladen terug naar het station. We keerden terug per trein, ook een sleepertrein. Het confort op deze trein was bovendien ook ver te zoeken. Het was er erg waren dus alle ramen werden opgezet. Dit was heel verkoelend maar aangezien we een heel stuk door de woestijn moesten, was heel de trein onder zand. Het leek alsof we in een zandstorm terecht waren gekomen, we konden onze ogen amper open houden of buiten kijken. Slapen was dan ook niet echt aangenaam. Toch slaagde ik erin om 6 uur op de trein te slapen. Om 6u kwamen we in het station van Jaipur aan en konden we richting huis gaan met Ricksaw. Daar slaagde ik erin om nog 2 uurtjes te slapen vooraleer ik opstond om naar het werk te vertrekken.

Nog vergeten te vermelden dat Els - ons Belgische kamermeisje - heel de trip ontzettend ziek is geweest. We hebben haar naar het ziekenhuis gebracht in Jaisalmer van zodra we aankwamen en het bleek dat ze een infectie in haar buik had. Ze heeft daar dan een halve dag aan het infuus gelegen en is daarna mee naar de woestijn gekomen - wel niet op de kamelen gereden. Zondag hebben we haar terug naar het ziekenhuis gebracht voor een nieuw infuus en is ze mee met ons naar huis gekomen met de trein. Dat is gelukkig wel gelukt, maar ze zal nog tot dinsdag thuisblijven om te recupereren. Als je hier een ziekenhuis ziet, dan slik je ook wel twee keer en hoop je dat je niet ziek wordt. Er waren twee bedjes voorzien (heel simpele) in een soort van wachtkamer. Dat was het ! Er stonden een paar basismedicijnen aan de zijkant, die konden toegediend worden, verder niets. Ik hoop dat ik een verkeerd beeld heb van de ziekenhuizen hier, en dat er in Jaipur betere verzorging aan de pas komt. We wonen dichtbij het Jaipur hospital, misschien moet ik maar eens een kijkje gaan nemen aan wat ik mij kan verwachten moest ik ziek worden hier… Beter gezond blijven, dat is duidelijk !

Uitgaven:
Lunch 2 maal - 80 + 65 INR = 145 INR
Totaal - 1605 INR - een dure reis naar Indische normen - 24,4 euro

-----------------------------------------------------------------------------
Maandag 20 juli

Vandaag opgestaan na een korte nacht, maar ik voelde me verbazingwekkend wakker. Op het werk ben ik een hele tijd goed bezig geweest, het was een afwisselende dag dus dat is altijd leuk. Thuisgekomen heb ik mijn mails geopend en ik had er een groot aantal - waarvoor dank ! Daarna zijn we met de drie meisjes gaan winkelen voor groentjes, fruit en andere benodigdheden. Ik heb ook nog een nieuwe Indische outfit gekocht! Thuisgekomen ben ik beginnen met koken, was doen en deze blog schrijven. Veel werk dus maar hopelijk vinden jullie het resultaat goed 

Ik probeer de foto’s morgen online te zetten. Het is hier nu reeds 12u en tijd dus voor mijn bedje.

Ricksaw - INR
Shoppen - 550 INR
Totaal: 570 INR - 8,7 euro (Indische kledij meegerekend!)

Liefs en bedankt voor alle lieve berichtjes die ik nog gekregen heb!
Annelies

22nd July 2009

Safari
Hey Annelies, jouw verhalen hier brengen al keiveel herinneringen van vorig jaar terug naar boven :). Vooral die kamelensafari was toch één van de gebeurtenissen die me het meest is bijgebleven van onze rondtrip, zowel in positieve als in negatieve zin. Positief omwille van de uniek ervaring, negatief omwille van het feit dat ik daar tijdens de maaltijd op iets superhard heb gebeten en er daardoor een stukje tand was afgebroken ;) (gelukkig viel het nogal mee en ben ik daar niet naar de tandarts moete gaan). Dus als je daar een stukje tand vindt, gelieve het dan mee te brengen binnen een paar maanden :D. Nog veel plezier daar hé Groeten vanop het thuisfront
23rd July 2009

hey Annelies, Zo te lezen heb je al veel meegemaakt en gezien daar in het verre India. het ziet er allemaal heel tof uit, maar veel comfort is er precies toch niet. Dat er op een stopplaats in de woeststijn zelfs geen toiletten zijn is toch niet te geloven. Hier in Mariaburg, in het kleine Belgie is alles ok. We hebben hiet weer een echte Belgische zomer, met veel regen en weinig zon. Tegen het WE beloven ze hier toch wat verbetering.Een zaterdag hebben we een etentje bij onze Jan. Die verjaart dan. Verleden week hebben we hier wel een moeilijke week gehad. De papa van ons Kim hara vriens, den Gianni, heeft zelfmoord gepleegd, en dat is wel zeer hard aangekomen. Hij is ondertussen begraven, maar ze hebben het nog zeer druk met de erfeniszaken, daar dit nu allemaal door Gianni zelf moet geregeld worden . Hij heeft enkel nog een halfbroertje, maar die is nog maar 8 jaar. Ik vind het heel tof dat ik je reis mee kan volgen dooor je berichtjes te lezen en door de Prachtige foto,s te kunnen bewonderen. Geniet er nog van en de eerste 2 weken zijn reeds zeer goed verlopen en snel voorbij gegaan, dus de rest zal ook wel lukken. Nog veel groetjes en tot E-maails Tante Mieke en familie
23rd July 2009

Dank je wel voor jullie leuke comments. India is een land van uitersten; soms heel mooi en soms heel onaangenaam, maar elke dag is anders en daar genieten we van. Bedankt om mijn verhaaltjes te lezen en veel sterkte aan Kim en Gianni.

Tot: 0.103s; Tpl: 0.013s; cc: 5; qc: 45; dbt: 0.0434s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb