Nog 250 dagen te gaan: opmaak van een plan

Europe » Belgium » Antwerp Province » Antwerp
December 23rd 2008
Published: December 23rd 2008

Hoi allen,

Welkom op onze reisblog! We gaan trachten op deze webstek regelmatig berichten te posten over onze reis, de voorbereidingen tot het uiteindelijke vertrek en terugkomst. Over exact 250 dagen kan je hier hopelijk de eerste sappige reisverhalen terugvinden! :-)

Waarom op reis?

We hebben altijd al van het idee gehouden om voor enkele jaren in het buitenland te gaan werken. Onze verbeelding sloeg dan altijd helemaal op hol en we konden er uuuuren over doorbomen tegen elkaar. Wat zou het leuk zijn om enkele jaren in Hongkong, Shanghai of Peking te werken. Het is zoiets dat altijd in je gedachten blijft sluimeren maar -zoals met zo veel dingen in het leven- komt het er om de één of andere reden gewoon nooit van: sociale en financiele verplichtingen hier, niet de juiste connecties, misschien ook gewoon wat te weinig lef?

Na gesprekken met vrienden die ooit een wereldreis gemaakt hadden, werd een nieuwe droom geboren: niet werken in het buitenland, maar wel een heuse wereldreis maken (Ja Maité, you are guilty)! Na nog wat gesluimer op de achtergrond (weeral), beslisten we in de zomer van 2008 om er dan toch voor te gaan. Sindsdien hebben we alles even on hold gezet: carriereplannen, de verbouwingen aan ons huis, eventuele grote aankopen, enz... . Alleen aan ons budget voor reizen hebben we niet geknabbeld. Zo zijn we dan wel hé:-) Ecuador/Galapagos, dat konden we toch niet laten schieten!

We hebben allebei nooit echt een "life gap" gehad. Na het afstuderen zijn we direct aan de slag gegaan. Raf was nog maar net 3 maanden aan het werk en we hadden ons huis al gekocht. En tsja, samen met de nodige verbouwingswerken schept dat natuurlijk financiële verplichtingen ...

30 jaar lijkt ons ook de ideale leeftijd om er "ne keer goe tussenuit" te trekken. Als het er op deze leeftijd niet van komt, is de kans groot dat het er nooit van komt.

Hmmm...hebben we ons zo voldoende verantwoord?:-)

Het plan: hoe lang gaan we?

Oorsponkelijk wilden we een heuse wereldreis van 12 maanden maken. We zouden starten in Midden Amerika (guatemala, honduras, panama, nicaragua,...) en dan afzakken naar beneden via Bolivia, Peru tot in het zuidelijkste puntje van Argentinië. Van daaruit zuiden we dan naar zuid-afrika, namibie en madagascar trekken om dan ten slotte de oversteek naar Azie te maken.

Na rijp beraad hebben we dan toch besloten om de reis in te korten tot 6 maanden om een hele boel verschillende redenen:

• We hoorden van anderen die een wereldreis maakten dat je het reizen na 12 maanden toch een beetje moe wordt. Je ziet en beleeft zo veel, dat je op de duur niet echt meer van alles kan genieten. Dat vinden we dan toch een beetje zonde: op de plekken die je bezoekt, kom je waarschijnlijk maar één keer in je leven!
• Het leek ons op het werk ook gemakkelijker om 6 maanden vrijaf/tijdskrediet te nemen dan 12 maanden. We zijn allebei al heel lang in dienst bij onze werkgever, dus normaal zou dat geen probleem mogen opleveren.
• Bovendien heb je in je leven slechts recht op 12 maanden tijdskrediet. Misschien is het jammer om al dat krediet er dan in 1 keer door te jagen?
• Als je al je droombestemmingen er op 1 grote reis doorjaagt: naar welke reizen kijk je dan in godsnaam nog uit voor de rest van je leven?
• en las but not least: financieel. 12 maanden rondreizen is financieel zeker haalbaar voor ons, maar dan zouden we toch nog wat langer moeten sparen. Voor 12 maanden rondreizen moet je toch al gauw rekenen op 25.000 euro (all-in, van visa tot internationale vluchten). We hebben echter weinig zin om de reis nog veel verder uit te stellen dan volgend jaar. Ons hoofd zit er al helemaal vol van! Anderzijds willen we ook niet volledig platzak terug komen van onze reis. Je moet toch altijd nog iets van financiële reserve achter kunnen houden voor het geval dat. Vandaar dus: geen 12, maar 6 maanden!

Het plan: naar waar gaan we?

Soit, uiteindelijk hebben we dus beslist om de reis in te perken tot 6 maanden. Doordat het hierdoor financieel minder zwaar werd, konden we trouwens ook nog lekker op verlof naar Ecuador en de Galapagos. Jipiejaje!

We hebben ook besloten om onze reis te beperken tot slechts 1 contintent, namelijk Azië. Er is hier mééééééééér dan genoeg te zien en het is bovendien de goedkoopste bestemming. Reisverslagen op internet leren ons dat je in Azië met een budget tussen de 18 à 25 euro per dag (verschilt van land tot land) voor transport, eten en onderdak vlot toekomt, waar het in Zuid-Amerika bijvoorbeeld al gauw het dubbele is. In australie en Nieuw-Zeeland zit je al gauw aan het drie-of vierdubbele. De reis beperken tot 1 continent betekent ook dat je rustiger en grondiger kan rondreizen én dat je de dure intercontinentale vluchten kan vermijden.

In principe zou je dus met 500 euro per maand kunnen toekomen in Azie. Wij budgetteren momenteel op iets van een 1500 euro per maand om rond te reizen in Azie. We geloven niks van al die reisverslagen op het internet!!!:-) Nee, eigenlijk hebben we gewoon geen zin om 6 maand lang in krotten te gaan slapen. Een beetje luxe op tijd en stond, een deftig toilet, een warme douche, misschien wel eens een leuk zwembadje of een sterren resort er tussen.....dat kunnen wij wel smaken!

Het plan: de route?

Welke landen we juist gaan aandoen en welke route we precies gaan volgen is momenteel nog niet helemaal zeker. We hebben voor onze kerstboom heel wat leesvoer besteld dat we eens dringend en grondig moeten gaan doornemen. De lokale bibliotheek hebben we ondertussen wel al leeggeplunderd!

Op basis van onze wensen en de beste reistijden per land/regio hebben we wel al een eerste route opgesteld die we nu verder moeten gaan verfijnen:

01/09/09: start reis, we hebben vanaf dan ongeveer 24 weken

De teller staat momenteel op nog 250 dagen te gaan...hmm...als je je hoofd op iets hebt gezet, lijkt het allemaal zo onoverkomelijk lang. Ik kan bijna niet wachten!

13th March 2009

Guilty as charged
Hey lieverds, ik mag dan schuldig zijn - ik ben er trots op! Veel plezier met de voorbereiding. Jullie gaan een geweldige tijd tegemoet. Hoewel niet zo geweldig als wanneer jullie ook mij in Honduras zouden bezoeken... ;-p Jullie blog is toegevoegd aan de mijne, dus ik blijf jullie zeker volgen! Dikke knuffel, ikke
8th August 2009

België
Ook in België is het nog stralend weer om terrasjes te doen. Maar momenteel zijn we onze terrasjes'man' kwijt 's middags in Brussel hé. Jullie kunnen vanop de terrasjes zeker en vast ook genieten van de natuur, de mooie omgeving en vooral van de vakantie (heel wat meerwaarde dan aan 't Zuid ...). Veel plezier en veel foto's nemen voor een diavoorstelling van ... 8u. Groetjes, Petra

Tot: 0.133s; Tpl: 0.009s; cc: 9; qc: 66; dbt: 0.0694s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb